- Score redactie 14.81 /20
Het lijkt misschien niet zo als je kijkt naar het straatbeeld in België, waar je niet bepaald veel Subaru’s kruist, maar het merk blijft groeien. Nadat het in 2012 en 2013 recordverkoopcijfers realiseerde, met respectievelijk 707.000 en 809.000 exemplaren, ging de Japanse constructeur er nog op vooruit in 2014, door meer dan 820.000 auto’s te verkopen. Die groei is echter vooral te danken aan de Amerikaanse markt. Daar werden vorig jaar voor het eerst meer dan een half miljoen Subaru’s verkocht. Ook de Europese verkoopcijfers gaan er echter op vooruit, van 42.000 stuks in 2012 naar 56.000 in 2014, al neemt het Oude Continent maar 7 procent van de totale productie af. Als pionier van het genre van de ‘breaks zonder moddervrees’, klaar om de gebaande paden te verlaten, reed de Outback met zijn verhoogde koetswerk al twee respectievelijk vier jaar rond toen de Volvo XC70 (1997) of de Audi A6 Allroad (1999) op de markt kwamen. Hij opende de weg voor een hele resemrivalen, die doorgaans meer hun stoere look verzorgen dan hun capaciteiten als avonturier. Destijds ging hij nog door het leven als
Legacy Outback, om zijn verwantschap in de verf te zetten met de grote break waarop hij was gebaseerd, maar die ondertussen bij ons niet meer wordt ingevoerd.
- Riante binnenruimte
- Discrete en gewillige boxer-diesel
- Overtuigende ‘intelligente’ CVT-automaat
- Bodemvrijheid en overbrenging softroader
- Ernstige afwerking
- Gulle standaarduitrusting
- Nog een paar uitrustingslacunes
- Matige prestaties
- Hoge CO2-normuitstoot (geen stop-startsysteem)
- Krappe onderhoudsintervallen
- Gebrekkige steun stoelen
In dit artikel : Subaru, Subaru Outback