In het kort
-
Techniek
Op papier is de boxer-diesel nauwelijks geëvolueerd sinds zijn lancering in 2008. Hij houdt het nog steeds bij 150 pk en 350 Nm. De wijzigingen die zijn aangebracht om hem Euro 6-conform te maken, maken hem echter in de praktijk wel aangenamer: hij trilt nauwelijks en zodra hij op temperatuur is, wordt hij erg discreet. Hij mist wat pit bij stevige hernemingen, maar biedt doorgaans behoorlijke prestaties. Hij werkt in elk geval perfect samen met de CVT-automaat Lineartronic.
-
Wegligging
De nieuwe Outback rijdt verrassend dynamisch gezien zijn ruime koetswerkhoogte en het reële ophangingscomfort. Het nieuwe systeem met vectoriële koppelverdeling via gerichte remingrepen op de binnenste wielen maakt hem nog levendiger dan voordien. Er zijn echter nog altijd grenzen, want bij een actieve rijstijl gooit de voortrein geleidelijk aan de handdoek in de ring. De remmen vertonen daarentegen een mooi uithoudingsvermogen.
-
Veiligheid
De vierwielaandrijving garandeert een geruststellende actieve veiligheid. De waslijst aan klassieke airbags wordt aangevuld met een plofkussen voor de knieën van de bestuurder. Maar vooral de EyeSight-technologie geeft de Outbacde elektronische rijhulpmiddelen die hij miste – standaard bovendien. Dat helpt om bepaalde lacunes in de uitrusting te verteren, zoals een verkeersbordherkenning, automatische grote lichten of dodehoeksensoren.
-
Comfort
De geluiddemping van de Outback gaat er merkbaar op vooruit, tot een akoestisch comfortpeil dat bij een grote reisberline zou passen. Hoewel hij geen gestuurde schokdemping heeft, vertoont de cross-over van Subaru een comfortabel wegcontact zonder overdreven grote koetswerkbewegingen uit te lokken. De stoelen zitten aangenaam zacht, maar bieden niet voldoende zijdelingse steun. De CVT-automaat van zijn kant garandeert een zachte rit zonder het vervelende koffiemoleneffect.
-
Praktische kant
De binnenruimte ging er nog op vooruit in vergelijking met de vorige generatie en is de grootste troef van de Outback. Achterin genieten de inzittenden veel plaats en een verstelbare rugleuning. De gemotoriseerde kofferklep, die standaard is op de Premium, maar helaas niet wordt aangeboden op de Comfort, kan worden bediend van op de bestuurderspost (openen én sluiten). Hij geeft toegang tot een enorme, regelmatig gevormde laadruimte.
-
Budget
Als je rekening houdt met de gulle uitrusting, is de prijs van de Outback helemaal niet buitensporig. De garantie van drie jaar is vrijgevig. Het is wel spijtig dat de Outback zo regelmatig op onderhoud moet (om de 15.000 kilometer of ieder jaar, wat vaak is voor een moderne auto). De matige CO2-uitstoot ten slotte, onder meer als gevolg van het gebrek aan een stop-startsysteem, maakt de Outback 2.0D fiscaal minder interessant, zowel voor particuliere klanten als voor bedrijven.
De Outback bevestigt nog maar eens zijn grote veelzijdigheid en de ernst van zijn ontwerp. Toegegeven, hij is erg klassiek en daardoor niet de meest verleidelijke of de meest verfi jnde van zijn segment. Maar de Subaru schiet wel raak door zich op de essentie te concentreren. Zoals bijvoorbeeld het perfecte huwelijk tussen de boxer-diesel en de Lineartronic-versnellingsbak, of het overtuigende compromis werkingscomfort-rijdynamiek. De nieuwe generatie van de Outback slaagt er bovendien in om een deel van zijn achterstand qua actieve veiligheid in te lopen door zijn extra paar ogen. Zonder onnodig mee te lopen met de jongste trends gunt de avonturier zichzelf ook een moderne toets, met een geconnecteerd infotainmentsysteem, en zelfs een klein extraatje, door de harde plastics van zijn dashboard te vervangen door zachte materialen. Meer hoefde dat niet te zijn…