- Score redactie 16.00 /20
De Model S is een nagenoeg geheel uit aluminium opgetrokken topklasseberline met vier deuren en een grote achterklep. Hij biedt plaats aan vijf inzittenden en heel wat bagage, mede doordat zich vooraan, onder de 'motorkap', nog een tweede kofferruimte bevindt. Als optie kunnen achter de tweede zitrij nog twee extra stoeltjes besteld worden voor kinderen, waarbij die dan tegen de rijrichting in zitten. De aluminium structuur heeft een dubbele bodem, waartussen het (vloeistofgekoelde) batterijpakket zit. De grootte - en dus ook de capaciteit - ervan kan verschillen, van 60 tot 85 kWh. Daarnaast kun je kiezen tussen twee vermogensversies van de elektrische motor. Die zit achteraan, tussen de achterwielen, samen met de omvormer-generator en de versnellingsbak (een enkele verhouding), en drijft diezelfde achterwielen aan. Deze opstelling maakt dat de auto een heel laag zwaartepunt heeft (zo'n 45 centimeter boven de weg), evenals een uitstekende gewichtsverdeling - 48 procent op de voorwielen en 52 procent op de aangedreven achterwielen als je opteert voor de versie met het zwaarste batterijpakket (85 kWh), zoals onze testwagen. Standaard wordt de auto geleverd met een 10 kWh-lader, waarmee deze versie in zo'n negen uur kan worden opgeladen. Als optie is een dubbele lader (twin charger) van 20 kWh verkrijgbaar, die de klus uiteraard dubbel zo snel klaart. Bij de auto worden ook verschillende stekkers en laadkabels geleverd, zodat hij zowel aan het normale net (erg traag), via een wall box (een stuk sneller) of via een snellader kan worden opgeladen.
- Uitstekende prestaties, erg laag verbruik
- Efficiënt en plezierig weggedrag
- Interieur- en laadruimte
- Bedieningslogica, instrumenten
- Geruisloze werking
- Charisma
- Rijbereik bij sportieve rijstijl
- Grip achtertrein kan beter
- Weinig rijhulpsystemen beschikbaar
- Beperkt zicht achteruit, weinig opbergvakken
- Comfort achterbank moet beter
- Hoge prijs
In dit artikel : Tesla, Tesla Model S