In het kort
-
Techniek
De elektrische aandrijving van de Model S is, zeker in de performance-versie, indrukwekkend. Ongebreidelde, geruisloze kracht gaat in hand met een ongehoorde soepelheid dankzij het berenkoppel vanaf stilstand. Schakelovergangen zijn er uiteraard niet, dit is 'gas' geven of vertragen (en energie recupereren) en meer niet. Met een redelijke 'stroom'voet kun je heel zuinig rijden en ver geraken, een sportieve rijstijl maakt veel sneller komaf met het nochtans gigantische batterijenpakket.
-
Wegligging
Met zijn laag zwaartepunt, ideale gewichtsverdeling en uitstekende, sportieve ophanging kleeft de Model S als het ware aan de weg. Hij stuurt aangenaam en gewogen, remt krachtig en uithoudend en is voorzien van een discreet, maar efficiënt ABS. In rechte lijn rijdt hij haast onverstoorbaar (tenzij er zeer forse zijwind is), in lange bochten is hij snel, in scherpe bochten voelt hij wat zwaarder aan. Zelfs de dikke sloffen achteraan kunnen niet in alle omstandigheden het grote koppel aan.
-
Veiligheid
Deze Tesla Model S is vanzelfsprekend voorzien van de meest ingeburgerde veiligheidssystemen, een stabiliteitscontrole op kop, maar van bepaalde rijhulpsystemen die de concurrentie wel kan bieden (spoorassistent, dodehoekcontrole, nachtzicht, enzovoort), blijft hij verstoken. De auto heeft wel knieairbags voorin en drie Isofix-bevestigingspunten achterin, maar een precrashsysteem weet hij niet te bieden. Een EuroNCAP-test werd nog niet uitgevoerd.
-
Comfort
De luchtvering met gestuurde schokdemping is aan de droge kant, maar ze blijft redelijk comfortabel ondanks het feit dat de stoelen wat zachtere en dikkere kussens zouden mogen hebben. Rijhouding en ergonomie zijn uitstekend, plaats is er genoeg, ook achterin, tenzij qua hoofdruimte. De airco werkt voortreffelijk. De grootste troef op comfortvlak is echter de ongelofelijke stilte waarin de Model S u vervoert, zodanig zelfs dat je het rolgeluid van de banden op de duur storend vindt.
-
Praktische kant
Zelden hebben we een topklasseberline die zo sportief oogt, zo functioneel geweten. Doordat het batterijpakket onderaan de auto in een dubbele bodem zit en de gele aandrijflijn tussen de achterwielen huist, biedt de Model S niet enkel genoeg ruimte voor zijn vijf inzittenden (of zeven, met de optionele zitjes voor kinderen in de koffer), maar ook voor hun bagage: 745 liter achterin en nog eens 150 liter voorin, te vergroten tot zo'n 1,8 kubieke meter met neergeklapte achterbankleuning.
-
Budget
De Model S is niet goedkoop, temeer daar de constructeur de truc heeft toegepast waar ook Europese (prestige) merken zo goed in zijn: de auto kost hier evenveel in euro als in de VS in dollars (of zo'n 35 procent meer). Toch heeft hij heel wat te bieden, niet in het minst een eenvoudig onderhoud en een 'brandstof'kost die lager ligt dan bij zijn concurrenten, zelfs die met de zuinigste dieselmotor. De optietarieven zijn wel aan de hoge kant en naar de inruilwaarde is het voorlopig wat gissen.
Na meer dan dertig jaar in dit vak zijn we niet zo snel meer onder de indruk, maar de Tesla Model S heeft ons op een bepaalde manier van onze sokken geblazen. Dit is een topklasseberline die er niet onaardig uitziet (en behoorlijk wat aandacht trekt), ruim plaats biedt aan vijf personen en veel bagage en in alle stilte prestaties neerzet om u tegen te zeggen. In tegenstelling tot zijn vele dieselconcurrenten is dit geen kilometervreter, maar de doorsneetrajecten van de gemiddelde automobilist kun je er moeiteloos mee afleggen (ook naar de zee en terug, met enige terughoudendheid). Het prijskaartje van 120.000 euro is geen peulenschil, maar het is wel een zeer scherpe prijs gezien de uitrusting én het feit dat je (toch nog voor een heel tijdje) met een heel exclusieve, 'coole' auto rondrijdt, waar zelfs de 'groenen' niks op kunnen afdingen.