- Score redactie 14.80 /20
Hoewel de heropstanding van het GTD-logo zeker een mooie marketingzet is, blijven we met een knagende vraag achter: wat maakt deze Golf nu eigenlijk interessant? De puristen zullen ons deze bedenking kwalijk nemen, met als belangrijkste argument de prestaties waartoe de TDI 170 in staat is. Oké, maar dan zullen ze zich geen vragen hebben gesteld bij de prijs van deze GTD, die even hoog is als die van de legendarische GTI, en vooral 2.260 euro hoger dan die van een identiek uitgeruste 2.0 TDI 140. De meerprijs neemt zelfs toe tot 3.870 euro wanneer je rekening houdt met de belasting op inverkeerstelling die voor de GTD wordt vereist (2.478 euro). Sommigen zullen ons oordeel misschien te hard vinden, maar geef toe dat dit toch wel erg veel geld is voor een paar decoratieve elementjes en twee seconden minder voor de kilometer vanuit stilstand. Dus ja, de Golf GTD is erg krachtig en ja, hij koppelt een mooi, efficiënt rijgedrag aan een reëel rijcomfort. Maar maakt hem dat aantrekkelijker dan een Golf TDI 140, die nauwelijks minder gebruiksplezier biedt? Wellicht niet, maar zoals steeds ligt de beslissing uiteindelijk bij de koper.
- Krachtige en gewillige TDI
- Verhouding prestaties-verbruik
- DSG verkrijgbaar
- Gezond weggedrag
- Rijcomfort, geluiddemping
- Rijhouding
- Afwerkingskwaliteit, uitrusting
- Zelfde prijs als de GTI
- Ontoereikende schokdemping
- Uithoudingsvermogen van de remmen
- ESP niet uitschakelbaar
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!