- Score redactie 15.00 /20
Voortaan staan er twee versies van de Golf GTI in de catalogus: de normale en de Performance. Om de steeds radicalere concurrentie van antwoord te kunnen dienen en de verwachtingen van de meest veeleisende klanten te kunnen inlossen heeft Volkswagen namelijk een meer gedurfde GTI ontwikkeld, met een 2.0 die 230 pk levert, een actief voordifferentieel en een extra krachtig remsysteem. Helaas was die Performance voor deze test niet beschikbaar, zodat we ons hebben geconcentreerd op de standaard-GTI (220 pk), die een bravere en meer natuurlijke evolutie vormt van de voorgaande generaties. Op technisch vlak blijft de nieuwkomer nog steeds trouw aan het basisconcept: net zoals bij het 'Sport Golf'-project uit 1975, dat uiteindelijk leidde tot de eerste Golf GTI, bestaat het idee er nog altijd in om een dikke motor te proppen in het chassis van een wijdverspreide berline. In dit geval is dat een 2.0-turboviercilinder, die naar keuze is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een gerobotiseerde DSG, een trend gelanceerd door de vijfde generatie van de GTI (die in 2004 op de markt kwam). Net zoals al zijn voorgangers blijft de GTI een voorwielaandrijver. De vierwielaangedreven snelle Golf, de R, mogen we waarschijnlijk over enkele maanden verwachten.
- Uniek compromis efficiëntie-prestaties
- Combinatie motor-DSG-versnellingsbak
- Uitlaatklank (met DSG)
- Veelzijdigheid behouden
- (Relatief) gematigd verbruik
- Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
- Hoge prijs, dure opties
- Actieve ophanging DCC bij dynamische rijstijl
- Erg matig remvermogen
- ESP niet uitschakelbaar
- Geen handremhendel meer
- Onlogische bediening DSG-pook
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf