Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Golf GTI

De Golf GTI is hét icoon van de betaalbare sportieveling. Voor deze zevende generatie vroegen we ons eens te meer af wat Volkswagen er in 's hemelsnaam nog aan verbeterd kon hebben.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Voortaan staan er twee versies van de Golf GTI in de catalogus: de normale en de Performance. Om de steeds radicalere concurrentie van antwoord te kunnen dienen en de verwachtingen van de meest veeleisende klanten te kunnen inlossen heeft Volkswagen namelijk een meer gedurfde GTI ontwikkeld, met een 2.0 die 230 pk levert, een actief voordifferentieel en een extra krachtig remsysteem. Helaas was die Performance voor deze test niet beschikbaar, zodat we ons hebben geconcentreerd op de standaard-GTI (220 pk), die een bravere en meer natuurlijke evolutie vormt van de voorgaande generaties. Op technisch vlak blijft de nieuwkomer nog steeds trouw aan het basisconcept: net zoals bij het 'Sport Golf'-project uit 1975, dat uiteindelijk leidde tot de eerste Golf GTI, bestaat het idee er nog altijd in om een dikke motor te proppen in het chassis van een wijdverspreide berline. In dit geval is dat een 2.0-turboviercilinder, die naar keuze is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een gerobotiseerde DSG, een trend gelanceerd door de vijfde generatie van de GTI (die in 2004 op de markt kwam). Net zoals al zijn voorgangers blijft de GTI een voorwielaandrijver. De vierwielaangedreven snelle Golf, de R, mogen we waarschijnlijk over enkele maanden verwachten.

  • Uniek compromis efficiëntie-prestaties
  • Combinatie motor-DSG-versnellingsbak
  • Uitlaatklank (met DSG)
  • Veelzijdigheid behouden
  • (Relatief) gematigd verbruik
  • Uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
  • Hoge prijs, dure opties
  • Actieve ophanging DCC bij dynamische rijstijl
  • Erg matig remvermogen
  • ESP niet uitschakelbaar
  • Geen handremhendel meer
  • Onlogische bediening DSG-pook

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker