Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Golf GTI

In het kort

  • Techniek

    De motor mag dan wel enkele elementen delen met de 2.0 TSI van de vorige GTI-generatie, hij werd volledig herwerkt om meer koppel en vermogen te leveren én zijn rendement te verbeteren. Met dubbele injectie (direct en indirect) en een watergekoelde uitlaatcollector hebben de ingenieurs niet op een inspanning gekeken om deze viercilinder nog aangenamer en zuiniger te maken. En dat is gelukt: dit is nog steeds een van de beste motor-versnellingsbakcombinaties op de markt.

  • Wegligging

    De elektromechanische stuurbekrachtiging bleef behouden, maar bedient in de GTI voortaan een tandheugel met variabele overbrenging. Slechts twee omwentelingen tussen de aanslagpunten volstaan, terwijl de weerstand goed wordt opgebouwd. Minder geslaagd zijn de matig enthousiaste reacties van het remsysteem op het pedaal. De grotere remmen van de Performanceversie zouden hier beter moeten doen. Het degelijke rijgedrag bleef behouden, zoals op alle Golf-modellen.

  • Veiligheid

    Net zoals elke Golf VII heeft de GTI standaard een adaptieve snelheidsregelaar die op de snelweg of in fileverkeer automatisch de afstand tot de voorligger bewaart. Tegen meerprijs kan de GTI bovendien worden uitgerust met de spoorassistent Lane Assist, het crashvoorbereidingssysteem Proactive Protection System of een vierde paar airbags (lateraal achterin). Slechts weinig sportievelingen in dit segment kunnen prat gaan op zo'n ruime uitrusting.

  • Comfort

    De Golf GTI behoudt zijn uitstekende compromis rijdynamiek-comfort. En dan vooral met de adaptieve schokdemping van de Dynamic Chassis Control (1.013 euro), die het mogelijk maakt om de reacties van de ophanging aan te passen. De sportstoelen voorin bieden een mooie combinatie van comfort en steun, terwijl de rijhouding nog werd verbeterd, met een stuurkolom en stoelen die nog meer verstelbaar zijn. De automatische airco met twee zones is standaard.

  • Praktische kant

    De GTI is verkrijgbaar met drie of vijf deuren en behoudt alle praktische aspecten van een standaard-Golf. Met deze auto kun je zonder schuldgevoel een gezin over langere afstanden vervoeren. Stilistisch gezien is het ruitjesmotief op de stoffen stoelen nog steeds standaard, maar tegen bijbetaling kun je het vervangen door een bekleding van leer of alcantara. De andere materialen en de zorg die is besteed aan hun assemblage, blijven bovendien opmerkelijk.

  • Budget

    Met een vraagprijs van 31.330 euro voor de basisversie (manuele driedeurs) wordt de Golf GTI een dure vogel. Voeg daar nog 860 euro aan toe voor de 'optie' vijf deuren en 1.640 euro voor de uitstekende - maar dure - DSG-versnellingsbak, plus een klein budget voor enkele weloverwogen opties en het resultaat is een allesbehalve goedkope auto. Daartegenover staat dat hij een mooie tweedehandswaarde behoudt. Of dat zou in elk geval toch zo moeten zijn...

Volkswagen Golf GTI
Conclusie / Volkswagen Golf GTI

Net zoals bij elke modelwissel is de Golf GTI op kleine puntjes geëvolueerd. In afwachting van een test met de Performance-versie onthouden we van deze basis-GTI vooral zijn nog meer verfijnde compromis tussen comfort, prestaties en efficiëntie, zijn nog steeds verbluffend plezierige combinatie van 2.0 TFSI en DSG-versnellingsbak en de mooie vooruitgang in de balans prestaties-verbruik. Uiteraard is deze GTI geen auto die de meest radicale vertegenwoordigers van het segment in de schaduw zal zetten, maar hij behoudt op intelligente wijze zijn positie van compacte sportieveling die rijplezier koppelt aan dagelijkse bruikbaarheid. Een homogene en originele synthese, die nog steeds uniek is op de markt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker