- Score redactie 15.38 /20
Op het eerste gezicht wil je de T-Roc onderbrengen in het segment van de kleine SUV’s (B-segment), zoals binnen hetzelfde huis de Seat Arona, maar in feite is de VW een beetje een buitenbeentje. Hij rust wel op het MQB-platform, maar niet op de A0-versie daarvan, wel die met een iets langere wielbasis. Hij is dus rechtstreeks verwant met de Golf en niet met de nieuwe Polo (op die basis komt er zoals gezegd binnenkort nog een wat kleinere T-Cross), net zoals de Audi Q2, de eerste binnen de VW-groep in dit segment met dergelijke lay-out. Door zijn ongeveer 3 centimeter langere wielbasis is er achterin iets meer plaats dan in de Seat, en met een minimumvolume van 445 liter is de koffer ook groter.
Van bij de eerste oogopslag is duidelijk dat de T-Roc qua lijnvoering een stuk minder braaf oogt dan de meeste andere VW-producten. De designers kregen meer vrijheid en gebruikten die ook. Dat betekent ook dat de T-Roc niet alleen al meer opvalt, je kunt hem ook een stuk beter personaliseren dan zijn merkgenoten. We denken daarbij aan een tweekleurig koetswerk, waarvoor flashy tinten kunnen worden gekozen, en aan een interieur dat niet louter zwart of grijs hoeft te zijn, maar ook inzetstukken kan krijgen die het opvallende van de buitenzijde kunnen herhalen.
- Veiligheid en rijplezier
- Aangename, zuinige krachtbron
- Aantrekkelijke looks
- Verzorgd algemeen comfort en dito afwerking
- Uitstekende manuele versnellingsbak
- Niet echt goedkoop
- Wat stugge vering
- Wat lange versnellingsbakverhoudingen
- Harde, rechte achterbank
- Magere algemene waarborg
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen T-roc
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!