In het kort
-
Rijdynamiek
Zowat elke constructeur van kleine, populairdere wagens heeft tegenwoordig wel een drukgevulde driecilinder op benzine als instapmotor. Zo ook VW, waarvan de 1.0 TSI duidelijk een uitstekende motor is. Hij is voldoende krachtig en soepel en is hier gekoppeld aan een uitstekende handbak, maar die heeft naar ons gevoel een iets te lange spreiding. Het lichte en nauwkeurige stuur en een goed, alert onderstel resulteren in een vinnig weggedrag en nog aardig wat rijplezier.
-
Veiligheid
Standaard heeft de T-Roc al behoorlijk wat veiligheidsvoorzieningen. In hogere uitvoeringen of als optie kan hij voorzien worden van zowat alle rijhulpsystemen die ook in duurdere VW’s te vinden zijn. Wat de passieve veiligheid betreft, is de auto uitgerust met de klassieke zes airbags en Isofix-bevestigingspunten, maar dat blijkt voldoende om van EuroNCAP de maximale vijf sterren te scoren en op geen enkel van de vier beoordelingscriteria minder dan 70 procent te scoren.
-
Comfort
De T-Roc is wat stugger afgeveerd om met zijn hogere zwaartepunt niet slechter te scoren qua wegligging en dat merk je op comfortvlak op korte oneffenheden – jammer genoeg zijn er daar veel van op onze wegen. De comfortstoelen zitten goed voorin en je hebt zeker voldoende ruimte. Achterin ook, maar het comfort van de bank is eerder matig: ze biedt nauwelijks zijdelingse steun en is te hard. De airco met twee zones en speciale stoffilter (allergeen) functioneert uitstekend.
-
Praktische kant
In- en uitstappen gaat makkelijk bij een SUV van dit kaliber, temeer daar de deuropeningen (ook de achterste) voldoende groot zijn. Het interieur is praktisch ingericht en de basisuitrusting is behoorlijk. Zoals bij elke VW werd erg veel aandacht besteed aan de materiaalkeuze en de afwerking. Met 445 liter is de koffer groot voor de klasse en uiteraard kan de achterbank geheel of gedeeltelijk neergeklapt worden. De grote achterklep kan als optie gemotoriseerd zijn.
-
Connectiviteit
De modernste connectiviteit is beschikbaar in deze T-Roc, maar je moet er wel voor bijbetalen. Via de app-voorzieningen geraak je geconnecteerd met het internet en je smartphone. Het navigatiesysteem met groot scherm brengt heel wat bijkomende functies en gebruiksgemak, maar is wel heel duur. Erg aangenaam is de aanraakinterface omdat in het scherm ook bedieningsknoppen zijn geïntegreerd voor submenu’s en menukeuze, wat het geheel erg behapbaar maakt.
-
Budget
Als je binnen de VW-groep op zoek gaat naar de goedkoopste aanbieding, moet je niet bij Volkswagen zelf zijn. Het algemene waarborgpakket is nog steeds te minimalistisch. De goede naam qua betrouwbaarheid is wel behouden, ondanks recente schandalen, maar het is wel duidelijk dat VW hier met slechts één (grote) dieselmotor in eerste instantie op benzineklanten mikt. Het gemiddelde verbruik van onze kleine driepitter was dan ook meer dan redelijk.
Volkswagen heeft het segment van de kleine en compacte SUV’s nog niet al te lang geleden ontdekt, maar zet nu in de hele groep alle zeilen bij. De T-Roc vormt samen met de meer prestigieuze Audi Q2 zo’n beetje het sportievere buitenbeentje binnen dit aanbod, en onderscheidt zich met zijn opvallender vormgeving (zowel aan de buitenkant als binnenin), zijn mogelijkheid om bijzonder goed uitgerust voor de dag te komen en doordat hij ook met grotere motoren/vermogens en vierwielaandrijving verkrijgbaar is. Last but not least weet ook zijn speelser en sportiever weggedrag te bekoren. Daar moet je dan wel een wat stuggere ophanging bijnemen, en vooral een prijslijst die toch wel duidelijk het verschil maakt met de andere ‘gewone’ merken binnen de groep. VW heeft het zijn cliënteel al langer gewoon gemaakt dat aan een degelijke kwaliteit ook een stevig prijskaartje hangt. Voor een ‘volkse wagen’ moet je elders in de groep zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!