- Score redactie 15.00 /20
De Cross Country staat dus op het platform van de gewone V40, met vooraan een McPherson-ophanging en achteraan een meerarmige as. Zijn bodemvrijheid werd daarentegen verhoogd met... 12 millimeter. Dat is niet zoveel, maar het is genoeg om hem een avontuurlijke look te geven. Het aanbod aan dieselmotoren is gebaseerd op dat van de gewone V40, met als basisversie een viercilinder, die D2 werd gedoopt (115 pk en 270 Nm), en verder een vijfcilinder in twee vermogensversies: de D3 (150 pk en 350 Nm) en de D4 (177 pk en 400 Nm). Aan benzinezijde neemt de Cross Country de T3 van de klassieke V40 niet over; hier doet de drukgevoede 1.6-viercilinder T4 (180 pk, 240 Nm) dienst als instapversie. Daarboven vinden we de dikke turbovijfcilinder T5, met zijn cilinderinhoud van 2,5 liter (254 pk, 360 Nm). Terwijl enkel de benzineversies (dus ook de T4, in tegenstelling tot wat Volvo ons oorspronkelijk meedeelde) als optie recht heb ben op vierwielaandrijving, zijn alle motoren, ook de diesels, verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak. De T5 en de versies met vierwielaandrijving zijn trouwens standaard uitgerust met de zestrapsautomaat die als optie (2.000 euro) wordt aangeboden op de D3 en D4. De minder koppelrijke D2 en de T4 in combinatie met voorwielaandrijving kunnen dan weer (voor dezelfde prijs) worden gekoppeld aan de uitstekende gerobotiseerde bak met dubbele koppeling Powershift.
- Bijzonder complete veiligheidsuitrusting
- Uitzonderlijk comfort en steun voorstoelen
- Zuinige, soepele en romig klinkende motor
- Opmerkelijk schokdempingscomfort
- Stijl en optiemogelijkheden
- Look, afwerking en assemblage interieur
- Hoge basisprijzen
- Krappe instap achterin
- Achterbank meer geschikt voor 2 dan voor 3
- Verwarrende multifunctionele menuknoppen
- Koffervolume, hoge laaddrempel
- Toegang bergvak achter middenconsole