- Score redactie 15.45 /20
De toekomst ziet er goed uit voor de XC40:hij is nog maar net op de markt of een jury van gespecialiseerde journalisten riep hem al meteen uit tot Europese Auto van het Jaar. De nieuwe kleine Volvo staat hoog op zijn poten en positioneert zich met zijn lengte van bijna 4,50 meter pal in het sterk groeiende en erg populaire segment van de compacte premium-SUV’s. Hij neemt het dus op tegen de Audi Q3 (die dit jaar wordt vernieuwd), de BMW X1 (koploper in dit segment in België), de Jaguar E-Pace (eveneens gloednieuw), de Mercedes GLA, de Mini Countryman en de Range Rover Evoque (die normaal volgend jaar wordt vernieuwd). De kleinste telg van de huidige Volvo-generatie (voorlopig althans, want volgens geruchten zou er nog een kleine XC20 in de steigers staan) loopt van de band in de Volvo-fabriek in ons eigenste Gent, die speciaal voor deze nieuwe SUV met maar liefst 8.000 vierkante meter werd uitgebreid om plaats te bieden aan de productielijn, met onder meer 363 nieuwe robots.
Gent produceert de XC40 voor de hele wereld, of toch bijna: alleen de exemplaren voor de Aziatische markt worden in China gebouwd.
- Aangenaam en handig interieur
- Ergonomie, afwerking
- Verhouding buitenmaten-binnenruimte
- Aangenaam rijgedrag, compromis comfort-wegligging
- Complete veilgheids- en multimedia-uitrusting
- Verbruik kan oplopen
- Lawaaierige motor na koude start en onder belasting
- Aarzelingen automaat bij dynamische rijstijl
- Smalle middelste plaats op de achterbank
- Zicht schuin achteruit
In dit artikel : Volvo, Volvo XC40
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!