- Score redactie 14.84 /20
Dit nieuwe motorblok vervangt de vijfcilinders, zowel die op diesel als die op benzine, evenals de zespitters op benzine, met name de atmosferische 3.2 en de drukgevoede drieliter. Meerdere vliegen in één klap dus, want hij is er als T6 en T5 op benzine (respectievelijk 306 en 245 pk) en als D4-diesel (181 pk), de versie die we hier testen. Let wel: op dit moment wordt de nieuwe motor aan dieselzijde denkel gebruikt in de versies met voorwielaandrijving en met 181 pk. De vierwielaandrijvers behouden dus nog even de motoren van de vorige generatie, maar gebruiken opmerkelijk genoeg wel dezelfde benaming... aangezien ze identiek hetzelfde vermogen leveren. In de prijslijst kan de benaming D4 dus net zo goed verwijzen naar een voorwieltrekker met de 'oude' 2.0-vijfcilinder met 163 pk als naar een versie met vierwielaandrijving in combinatie met de 2.4 van 163 of 181 pk, of ten slotte naar het voorwerp van deze test, met voorwielaandrijving en de 2.0-viercilinder met 181 pk...
- Soepele, elastische, alerte en zuinige motor
- Standaard- en veiligheidsuitrusting
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Stop-startsysteenu ook met automaat
- Afwerkings- en assemblagekwaliteit
- Geluiddemping op alle vlak
- Klank t.o.vvijfcilinder
- Draaiknop multimediasysteem
- Trekkracht voortrein op nat wegdek
- Vierwielaandrijving (nog) niet verkrijgbaar
- Verwarrende prijslijst: verschillende D4's
- Nog geen echt nieuw model
In dit artikel : Volvo, Volvo XC60