In het kort
-
Techniek
Met zijn 181 pk en 400 Nm heeft de nieuwe 2.0-viercilinder de vijf-in-lijn niets te benijden. Hij heeft niet de rauwe stem van die laatste, maar is des te soepeler, elastischer en efficiënter (normverbruik van 4,5 l/100 km). Hij wordt goed bijgestaan door zijn manuele zesversnellingsbak. De optionele automaat heeft nu acht trappen en is in tegenstelling tot zijn voorganger compatibel met een stop-startsysteem. Daardoor beperkt het meerverbruik van de automaat zich tot 0,2 l/100 km.
-
Wegligging
Hoewel Volvo het design van zijn auto's dynamischer wil maken, heeft het merk niet de ambitie om op het terrein van de Duitsers te gaan spelen met hun eerder stugge wegcontact. De XC60 geeft comfort voorrang op dynamiek, maar wordt nooit saai om mee te rijden. De voorwielaangedreven versie kampt met wat trekkrachtproblemen, maar daar blijft het bij. Het is wel zo dat hij niet graag wordt gebruuskeerd. Hij wordt graag soepel bestuurd, en het mag ook snel gaan, maar nooit bruut.
-
Veiligheid
De XC60 heeft heel wat veiligheidselementen standaard: zes airbags, een systeem dat inzittenden verhindert om onder hun veiligheidsgordel door te schuiven, een stabiliteitscontrole en zelfs een automatische noodremhulp City Safety. Als optie kunnen daaraan een actieve snelheidsregelaar, een detectie van voetgangers en fietsers, een dodehoekcontrole, een waarschuwing voor achteropkomend verkeer, een spoorassistent en een verkeersbordherkenning worden toegevoegd.
-
Comfort
De optionele adaptieve schokdemping Four-C is geen must, want de klassieke ophanging volstaat ruimschoots. Ze biedt een goede ondersteuning en slikt speels alle oneffenheden. De voorste inzittenden worden goed ondersteund in omhullende stoelen. De achterpassagiers zitten op een goed ontworpen achterbank, die als optie een geïntegreerd verhoogd zitje voor kinderen kan krijgen. Bij gebrek aan vijfcilinder wordt het interieur overheerst door rust en stilte.
-
Praktische kant
De XC60 staat hoog op zijn poten en biedt een makkelijke instap. De rugleuning van de achterbank kan in drie delen worden neergeklapt, waarna een vlakke laadvloer ontstaat. De koffer groeit dan van 495 naar 1.455 liter. Als optie (50 euro) kan ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel naar voren worden geklapt. De kofferdrempel in het verlengde van de bumper en de gemotoriseerde achterklep (550 euro) vergemakkelijken het in- en uitladen.
-
Budget
Gezien zijn cilinderinhoud van 1969 cc bedraagt de jaarlijkse verkeersbelasting voor de voorwielaangedreven XC60 D4 slechts 401,41 euro, tegenover 585,29 euro voor de vierwielaangedreven variant, die voorlopig nog gebruikmaakt van de vijfpitter van 2,4 liter. De belasting op inverkeerstelling is in Vlaanderen verwaarloosbaar, want doordat de nieuwe D4 Euro 6-conform is, betaal je slechts 86,20 euro. De meerprijs van deze nieuwe motor verdien je al snel terug dankzij het veel lagere verbruik.
Sommigen zullen hem missen, vooral vanwege de typische klank die hem zo charmant maakte, maar de dagen van Volvo's vijfcilinder zijn geteld. Hij wordt op termijn vervangen door de nieuwe D4. Deze vierpitter heeft een minder uitgesproken persoonlijkheid, maar dat betekent niet dat hij geen kwaliteiten heeft. Hij biedt namelijk een verbazend stille werking en even goede prestaties als zijn voorganger, dat alles gecombineerd met een veel lager verbruik, zowel bij de normcyclus als in de praktijk. Wat kunnen we nog meer wensen? Vierwielaandrijving natuurlijk, om het overvloedige koppel te kunnen verwerken en om beter aan te sluiten bij het beeld van een SUV, die wordt verondersteld in alle weersomstandigheden uit de voeten te kunnen. Voor deze tweewielaangedreven versie is dat niet het geval. Maar dat geldt niet alleen bij deze XC60, dus dat kunnen we hem moeilijk aanwrijven...