Concept MG HS 1.5 T-GDi
Begin 2021 bracht het van oorsprong Britse maar ondertussen Chinese MG zijn tweede SUV bij ons op de markt. Elders bestond die nieuwkomer, die met een lengte van 4,57 meter duidelijk een maatje groter is dan de ZS, al sinds 2018 in twee versies: met enkel een benzinemotor of als PHEV. Wij hadden oorspronkelijk echter uitsluitend recht op die laatste, die onder de noemer EHS bij zijn lancering naam maakte als de minst dure plug-inhybride op onze markt.
Maar net als met de compactere ZS, die in eerste instantie enkel ingevoerd werd als EV, keerde MG op zijn stappen terug en biedt het van zijn grotere SUV sinds kort ook een versie aan die uitsluitend op benzine rijdt. Dat helpt natuurlijk om de HS – nu zonder het voorvoegsel ‘E’ dus – nog interessanter te kunnen positioneren. Een begrijpelijke zet, want sinds zijn herintroductie in Europa werpt MG zich op als prijzenklopper, maar met modellen als de BAIC X55, de Bestune T77 of de DFSK Fengon 580 waren er ondertussen andere Chinese kapers op de kust gekomen.
In ieder geval is het verschil tussen de EHS en de HS eenvoudig, want het beperkt zich tot de componenten van het PHEV-systeem. De benzinemotor is namelijk dezelfde. Een drukgevoede 1.5-viercilinder van GM-origine die goed is voor 162 pk en 250 Nm en die hier wordt gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Net als bij de PHEV wordt het motorvermogen altijd uitsluitend aan de voorste wielen doorgegeven. Deze ‘basis’-HS heeft geen enkele elektrische ondersteuning, zelfs geen mildhybridesysteem op 12, laat staan op 48 volt.
Voor de rest is de HS nog altijd een erg ruime gezins-SUV waarin het best aangenaam toeven is. Wie zoekt, zal wel wat hard kunststoffen vinden, maar uiteindelijk ziet het geheel er verzorgd uit en is de kwaliteitsindruk goed, zeker als je rekening houdt met het prijsniveau. Alleen de ergonomie en meer bijzonder het infotainmentsysteem is een bron van ergernis – gewoon een specifieke radiozender zoeken kan al tot frustratie leiden. En er is wel een fysieke sneltoets, maar voor de bediening van de airco moet je toch via het aanraakscherm passeren, wat niet erg handig is.
Verder zien de graphics van het navigatiesysteem eruit als die van een draagbaar navigatiesysteem van tien jaar geleden en komt het haast kaligrafische lettertype voor de cijfers van de snelheidsmeter en de toerenteller de leesbaarheid niet bepaald ten goede. Overigens zijn de digitale instrumenten zoals ze zijn, zonder personaliseringsmogelijkheden. Maar de voorstoelen zitten comfortabel en hetzelfde geldt voor de achterbank, waar overigens een zee van ruimte is.
De koffer van de HS biedt logischerwijs wat meer volume, aangezien er hier geen lithium-ionbatterijen onder de vloer liggen. Maar hoewel de bagageruimte in de praktijk voldoende ruim is, kunnen we 463 liter (tegenover 448 liter in de plug-inhybride EHS) moeilijk uitzonderlijk noemen gezien het formaat van de auto. De achterbank in twee ongelijke delen neerklappen resulteert in een volume van 1.454 liter, maar verschuifbaar is ze niet. En om de kofferklep te openen en te sluiten zul je altijd een minimum aan spierkracht moeten gebruiken, want ze is nooit gemotoriseerd – wat we, opnieuw, gezien het prijsniveau nauwelijks als een manco kunnen bestempelen.
Rijgedrag MG HS 1.5 T-GDi
De MG EHS was een aangename verrassing wat het rijden betreft, en dat is de HS, ontdaan van het gewicht van de batterijen, de elektromotor en diens extra versnellingsbak, des te meer. Hij is nog altijd niet de meest dynamisch rijdende SUV, maar biedt een gezond weggedrag in combinatie met een uitstekend rijcomfort. Je kunt hem hoogstens aanwrijven dat de voortrein lichtjes gaat deinen op golvend wegdek, maar voor de rest valt er qua schokdemping weinig op aan te merken, terwijl ook de filtering van een goed allooi is. En hoewel onze testauto op Maxxis-vierseizoensbanden stond, gaf hij zelfs blijk van een indrukwekkende trekkracht voor een voorwielaangedreven SUV.
De 1.5-turbo staat prima zijn mannetje zonder elektrische ondersteuning. Hij herneemt van bij erg lage toeren. Je moet dan soms wel wat geduld oefenen, maar hij doet het zonder morren en hij klinkt zelfs aangenaam. Optrekken van 0 tot 100 km/u gebeurt desgewenst in 9,9 seconden, wat niet bijzonder is, maar voldoende vlot gezien de gezinsroeping. Belangrijker is dat de bedieningsorganen een goede feeling bieden, zelfs de versnellingspook in ons manueel testexemplaar. Natuurlijk springt de HS 1.5 T-GDI wat minder zuinig met brandstof om dan de plug-inhybride EHS. Wij noteerden een testgemiddelde van tegen de 9 l/100 km, te vergelijken met een WLTP-normverbruik van 7,4.
Verdict MG HS 1.5 T-GDi
Ook zonder PHEV-technologie blijkt de MG HS een aangename verrassing. Zijn vanafprijs van 26.285 euro maakt hem bijzonder interessant is voor particuliere gezinnen, vooral als ze niet overdreven veel kilometers rijden. Voor vergelijkbare rivalen ben je tegenwoordig immers makkelijk (veel) meer dan 30.000 euro kwijt. In ieder geval helpt dat prijskaartje – en de standaard 7 jaar garantie – om zijn kleine kantjes en zijn niet bijzonder lage verbruik door de vingers te zien…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!