Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche Cayenne Coupé E-Hybrid (2023) - nog even het fiscaal voordeel meegraaien?

Geschreven door Hans Dierckx op

Porsche heeft zijn Cayenne wat bijgekruid en voorziet de hybride van een grotere batterij, terwijl het binnenin een groot extra beeldscherm monteerde. AutoGids doet de test met de Coupé E-Hybrid.

120.800 €

Concept Porsche Cayenne Coupé E-Hybrid 

Vanaf 2025 zal Porsche twee verschillende Cayennes in het aanbod hebben: deze klassieke en een volledig nieuw en zuiver elektrische, gebouwd op het nog af te werken PPE-platform dat ze samen met Audi ontwikkelen. Gedurende een half decennium zullen deze naast elkaar te koop zijn. Dat maakt dat de huidige generatie van deze SUV nog heel wat jaren te gaan heeft, daarom gaven de Duitsers hem een grondige opfrisbeurt.

Je herkent de vernieuwde Porsche Cayenne vooral aan zijn nieuwe matrixkoplampen, die nu standaard gemonteerd zijn, en aan het feit dat de nummerplaat achteraan van de kofferklep naar de bumper verplaatst is.

Binnenin de Porsche Cayenne verhuisde de pook naar de boordplank en is aan de passagierskant een extra scherm verschenen. Daarop kan de voorste bijrijder films en video's afspelen, ook tijdens het rijden. De bestuurder ziet er niets van, want een speciale folie belemmert zijn zicht tijdens het rijden. Bij stilstand kan die wel meekijken op het scherm van 10,9 duim.

Er is gesnoeid in het aanbod, met voorlopig tweemaal drie varianten. Tweemaal, want de Porsche Cayenne is te krijgen met schuine of (relatief) rechte achterruit. De zogenaamde Coupé, met schuine ruit, is de meest gekochte, hoewel hij enkele duizenden euro duurder is.

De basisversie behoudt zijn V6, die nu 353 pk genereert, terwijl de S-versie zijn zescilinder inruilt voor een V8 van 474 pk. Later volgt nog een Turbo-versie van meer dan 600 pk. Deze hybride is de enige die overblijft. Hij kreeg een grotere accu (25,9 kWh), waarmee je in theorie 60 à 70 kilometer kan rijden zonder de V6 wakker te maken.

Rijgedrag Porsche Cayenne Coupé E-Hybrid 

Tijdens het rijden merk je weinig van de semi-elektrische werking. De V6 van de Porsche Cayenne Coupé E-Hybrid zit verstopt achter een dikke laag isolatie, waardoor je hem nauwelijks hoort of voelt aan- en afschakelen. Tenzij je de Sport Plus-functie activeert, dan is de lijzige brom iets duidelijker, maar die ben je ook gauw weer beu. Het voornaamste verschil met de klassieke benzineversies zit echter in het meergewicht van meer dan 2,5 ton, waardoor hij wat plomper reageert op oneffenheden en iets meer gehinderd wordt door de G-krachten.

Porsche overwoog zelf nog om, naar het voorbeeld van onder andere Volvo en Mercedes, een nog grotere batterij te monteren, maar zag daarvan af omdat de Cayenne E-Hybrid dan té zwaar zou worden.

Niettemin, dat je met een accu die groter is dan die van een elektrische stadswagen van de eerste generatie geeneens 100 kilometer ver geraakt, zegt iets over de inefficiëntie van een PHEV van dit formaat. Het gaat om een stroomverbruik van zo'n 40 kWh/100 km; oftewel het dubbele van een moderne EV.

Dat dit enkel in theorie een groene jongen is, weerhoudt hem er niet van nog even te genieten van een volledige fiscale aftrekbaarheid als zakelijke auto. Vanaf juli 2023 vervalt die gunst echter. Los daarvan is de Porsche Cayenne 10.000 euro duurder geworden dan de versie van voor deze facelift. Daarvoor krijg je, behalve de matrixkoplampen, nu ook wel zetelverwarming gratis.

Verdict Porsche Cayenne Coupé E-Hybrid 

In afwachting van het elektrische model is deze oplaadbare hybride de Porsche Cayenne die het minste benzine van doen heeft; maar wel heel wat elektriciteit. Los daarvan is deze Porsche altijd al de prettigste rijdende grote SUV geweest en dat geldt nog immer na deze stevige opknapbeurt.

En daarmee ook een van de duurste, wat wellicht mede verklaart waarom de meeste SUV-klanten bij Porsche de Macan boven de Cayenne verkiezen.

  • Hoogstaande rijdynamiek
  • Werking hybride aandrijflijn
  • Wel erg duur
  • Wel erg zwaar

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker