Concept Xpeng P7
Het Chinese Xpeng komt naar Europa en brengt twee elektrische modellen mee: de P7 en de G9, een flink uit de kluiten gewassen SUV. Beide modellen hebben een wielbasis van 2.998 millimeter, toch maken ze gebruik van een andere EV-architectuur. De Xpeng P7 vertrouwt op een boordspanning van 400 volt en de G9 van 800 volt.
Het elektrische aandrijfgeheel van de Xpeng P7 is wel identiek aan dat van de G9, met de keuze tussen een achterwielaangedreven basisversie die goed is voor een vermogen van 276 pk en voor 440 Nm aan koppel en een vierwielaangedreven variant die een extra elektromotor op de vooras toevoegt. Die Xpeng P7 AWD ontwikkelt een systeemvermogen van 476 pk voor een maximumkoppel van 757 Nm.
Net zoals de G9 maakt de Xpeng P7 gebruik van een NMC-batterij met een nuttige capaciteit van 82,7 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 505 kilometer voor de door ons geteste AWD Performance. De basisversie geraakt zelfs 576 kilometer ver op een lading. Snelladen kan aan 175 kW, zodat een halfuurtje volstaat om het accupakket weer tot op 80% van zijn mogelijkheden te brengen.
Van de Model X kopieert hij de vleugeldeuren, al gaat het bij de Xpeng P7 om Lamborghini-achtige portieren vooraan
De Xpeng P7 is 4,89 meter lang, 1,90 meter breed en 1,45 meter hoog, afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een Tesla Model S. Van de Model X kopieert hij de vleugeldeuren, al gaat het bij de Xpeng P7 om Lamborghini-achtige portieren vooraan. En enkel als je voor de bijna 70.000 euro kostende Wing Edition kiest (*). Oogt spectaculair, maar blijkf in de praktijk niet meteen praktisch.
Binnenin de Xpeng P7 heerst een ingetogen sfeertje, met een sober interieur dat veel bewegingsruimte combineert met hoogwaardige materialen. De gebruikersinterface van het infotainmentsysteem is duidelijk geïnspireerd door de multimediamodule van Tesla, met een digitale tellerpartij van 10,25 inch en een centrale aanraakdisplay van 14,96 inch. Wel jammer: de Xpeng P7 doet het zonder Android Auto en Apple CarPlay.
(*) Prijs voor de Nederlandse markt. Xpeng is nog niet actief in België, al komt daar binnenkort verandering in.
Rijgedrag Xpeng P7
Hoewel de Xpeng P7 AWD Performance een stevige 2.180 kilogram op de weegschaal zet, heeft deze elektrische auto geen moeite op flitsende acceleraties op het asfalt te leggen. De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft slechts 4,1 seconden te duren, de uitstekende remmen zorgen ervoor dat de Xpeng P7 net zo snel weer stilstaat. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 200 km/u.
Onderweg speelt die enorme massa wel een rol, kilo's die extra gaan wegen door de wat lichte en nauwelijks feedback genererende stuurinrichting. De bovenliggende driehoeken hebben best wat moeite om de Xpeng P7 in het gareel te houden. Het koetswerk vertoont een uitgesproken rolbewegingen en verliest zich snel in onderstuur, terwijl de achterophanging wat gaat deinen wanneer het wegdek er niet biljartvlak bijligt.
De bovenliggende driehoeken hebben best wat moeite om de Xpeng P7 in het gareel te houden
Het verbruik van de Xpeng P7 profiteert van het aerodynamisch vormgegeven koetswerk dat een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 kan voorleggen. Dat we de AWD Performance konden testrijden op Nederlandse snelwegen waar de maximumsnelheid beperkt was tot 100 km/u helpt natuurlijk ook. Als we de boordcomputer mogen geloven, dan schommelde het gemiddelde verbruik van de vierwielaangedreven Xpeng tussen de 18 en de 19,5 kWh per 100 kilometer.
Verdict Xpeng P7
De Xpeng P7 AWD Performance is een comfortabele reisberline die een rank ontwerp en een stijlvol interieur combineert met doeltreffende EV-technologie. Het snelladen (175 kW) is nog niet op het niveau van een Hyundai Ioniq 6, maar het lage verbruik garandeert wel een fatsoenlijk rijbereik. Tenzij je het knappe prestatiepotentieel aanspreekt, natuurlijk.
Maar de Xpeng P7 laat ook wat steken vallen. De geluidsisolatie van het interieur is niet top, de wegligging van de elektrische auto is niet top en de multimediamodule mist vandaag gangbare features zoals Android Auto of Apple Car Play. Maar de grootste horde wordt de merkbekendheid, want voorlopig klinkt Xpeng zoals de zoveelste EV-constructeur uit China. Maar wat nog niet is, kan snel komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!