Korte tests / Audi A3 (prototype)
Audi hoopt zijn nieuwe A3 naar nog grotere verkoophoogten te stuwen. Daarvoor rekent het op een aantal troeven die we al eens aan de tand mochten voelen in een preproductionele S3.
Concept
De vierde generatie van Audi's verkooptopper. Een absolute cash cow die met meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren een aanzienlijk deel van de inkomsten voor zijn rekening neemt. De Duitsers wilden dan ook niets aan het toeval overlaten en nodigden een handvol journalisten uit achter het stuur van een prenatale A3. Of beter: S3. Audi wil immers geen enkel risico nemen, zeker als het gaat om de dynamische capaciteiten van de hatchback dan wel sedan (voor de driedeurs komt er geen vervolg).
Over looks, afmetingen en praktische aspecten kunnen – en mogen we vooral – nog niets zeggen wegens een nog af te werken (officiële) onthulling op het salon van Genève. Vandaar de beperking tot de rijvaardigheid van de nakende A3. Een oordeel dat zich enigszins gekleurd ziet wegens de sportieve insteek van de S3. Diens MQB-platform, een evolutie van de voorganger, staat bijvoorbeeld iets stugger afgeveerd dan dat het geval zal zijn bij een meer modaal A3-exemplaar.
Dat gezegd zijnde, geeft de S, dixit Audi, wel een beter beeld over de verschillende technologische aanpassingen die werden doorgevoerd, voornamelijk omdat ze zich harder zullen manifesteren in de meer gefocuste setup van de S3. Audi wijst daarbij vooral naar de adaptieve dempers die nu voor het eerst in de A3 werken met elektronische gestuurde kleppen en niet langer door een magnetorheologische vloeistof onder stroom te zetten.
Rijgedrag
Het voordeel van het nieuwe werkingsprincipe, waarbij een extra klep in de schokdemperbehuizing meer of minder geopend wordt om de oliedruk in de cilinder te vergroten dan wel te verlagen, is dat het voor een breder spectrum aan schokdemping zorgt. Vooral naar comfort toe is er een wezenlijk verschil, met een grotere zalving in alle omstandigheden. Zelfs dus in een harder gedempte S3 op weinig vergevende 19 duimers en met het Audi Drive Select in Dynamic. Een bredere range die het verlies aan onverzettelijkheid, de Magnetic Ride-schokdempers zijn iets standvastiger in de meest sportieve afstelling, ruimschoots compenseert.
Voorts dient vooral de grotere technische inwisselbaarheid met de Volkswagen Golf te worden aangehaald. Dat gaat van het platform - met dus dezelfde MacPhersons voor- en, afhankelijk van het motorvermogen, een vergelijkbare torsieas dan wel multilink achteraan - over de adaptieve dempers tot de Quattro-vierwielaandrijving. In beide middenklassers zorgt namelijk een Haldex-koppeling, net voor het differentieel op de achteras, voor de vermogenstransfer tussen voor- en achterwielen.
Audi maakt zich echter sterk dat er afdoende verschil zal zijn tussen beide VW Group-producten. Onderscheid dat zich zou moeten laten voelen in de andere afstelling van voorgenoemde onderdelen, met voor de door Ingolstadt afgeleverde inzending een duidelijkere nadruk op dynamiek.
Verdict?
Gezien het hem hier niet om een productierijpe S3 gaat, willen we geen definitief oordeel vellen. Beschouw deze conclusie dan ook als een tussentijdse evaluatie, eentje waarvan we vooral onthouden dat Audi de inzetbaarheid van zijn A3 nog maar eens heeft verhoogd door de spreidstand van zijn rijwielgedeelte zowel naar comfort als rijdynamiek toe uit te breiden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands
Tweedehandswagens in de kijker
Beoordelingen
Laatste beoordelingen van eigenaars
-
Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Quattro Ambiente (2004)
-
Algemene tevredenheid : 16.04/20
- Beoordeling eigenaar
- De 162 beoordelingen tonen
-
Audi RS3 Berline 2.5 TFSI S tronic (2020)
-
Algemene tevredenheid : 19/20
- Beoordeling eigenaar
- De 1 beoordelingen tonen
-
Audi A3 Cabriolet 1.6 TDI Attraction (2008)
-
Algemene tevredenheid : 16.92/20
- Beoordeling eigenaar
- De 13 beoordelingen tonen