Traditioneel verschijnt altijd de berline als eerste op de markt, en dan pas zijn breakafgeleide. De Audi A6 volgt die traditie, al zou de verkoop de merkverantwoordelijken moeten aansporen de rollen om te draaien – of toch minstens in Europa. Want op het Oude Continent vertegenwoordigt de Avant 65 procent van de A6-verkoop, en in België is dat zelfs 70 procent. Maar de realiteit stelt dat het de Chinese markt is die op wereldvlak de balans doet overhellen: China neemt op zijn eentje 60 procent van alle geproduceerde A6’en af (met lange wielbasis). De gewone berline voor de rest van de wereld is goed voor 18 procent van de mondiale A6-productie en de Avant tekent voor 21 procent. Bij zijn lancering was de A6 berline uitsluitend te verkrijgen met V6-dieselmotoren. Daar komt nu een meer democratisch geprijsde viercilinder bij. De 2.0 TDI lijkt bekend, maar is voor de gelegenheid volledig herzien. Op dit ogenblik biedt Audi deze vierpitter uitsluitend aan met 204 pk (40 TDI), maar er volgen nog andere, meer populaire varianten in de loop van dit jaar.
- Binnenruimte en laadvolume
- Verhouding prestaties-verbruik
- Geslaagde digitale omgeving
- Stabiel en geruststellend weggedrag
- Redelijke fiscale lasten
- Hinderlijk grote buitenafmetingen
- Iets kleinere koffer dan rivalen
- Weinig levendig standaardonderstel
- Moderne uitrusting drijft prijs op
- Enkel leverbaar als voorwieltrekker
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!