Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi RS 4 Avant Competition Pack Plus (2022) - snel wordt sneller

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Audi RS 4 Avant kan je nu ook krijgen met Competition Pack Plus, die de snelle break nog sneller zou maken. AutoGids doet de test op het Circuit van Ascari.

Prijs
NB

Concept

Bij zijn lancering in 2017 kreeg de Audi RS 4 Avant drukgevoede V6-motor onder de kap, een 2,9 liter-krachtbron die een piekvermogen van 450 pk combineert met een maximumkoppel van 600 Nm.  Omdat de meeste eigenaars hun sportbreak op de eerste plaats als dagelijks vervoermiddel gebruiken, zijn ze uiterst tevreden over de prestaties en het gedrag van hun Audi RS 4. Maar er is natuurlijk ook een deel van hen dat vindt dat het iets sportiever mag. Daarom ontwikkelde Audi het Competition Pack en het Competition Pack Plus.

Dankzij het Competition Pack (Plus) sprint de Audi RS 4 Avant voortaan in 3,9 tellen van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van nu 290 km/u, toch een winst van 0,2 seconde en 10 km/u. Die betere prestaties zijn niet het gevolg van extra power, maar het resultaat van een gefinetunede regelsoftware, die onder andere de schakeltijden van de versnellingsbak inkort. Dat doet de auto sneller aanvoelen dan de cijfers doen vermoeden. In dit verhaal zijn koele cijfers nu eenmaal ondergeschikt aan de rijbeleving. Dat begint al bij het starten van de motor, die van meet af iets hoger in de toeren wipt. Dit, een nieuw ontwikkelde RS-uitlaat en het beknibbelen op isolatiemateriaal tussen de motor en de cockpit maakt dat niet alleen de sound van de motor steviger doorklinkt in het interieur, maar dat tegelijk ook 8 kilogram aan gewicht wordt uitgespaard. 

Wat het Competition Pack betreft, is de technische kous daarmee af. Wat nog rest, is sportieve opsmuk. Niet onbelangrijk, want prestaties zonder looks die de potentie van de auto onderstrepen, is als soep zonder zout. Verwacht echter geen uitbundige toeters en bellen, dat is beneden de waardigheid van een Audi RS 4 Avant. Het merklogo en de typeaanduiding zijn zwart gekleurd. Voor de rest houdt Audi het bij het accentueren van addenda zoals de splitter vooraan, de zijschorten, de spiegels en de in de achterbumper verwerkte diffusor, die allemaal naar keuze in glanzend of mat carbon worden uitgevoerd. Beide Competition-pakketten omvatten daarnaast ook 20-duimvelgen met Y-vormige spaken die optioneel met Pirelli P Zero Corsa-banden met maat 275/30 R20 kunnen worden geschoeid.

Om het afstelwerk wat toegankelijker te maken hebben de Audi-testrijders hun afstellingen voor de Nordschleife van de Nürburgring zorgvuldig genoteerd.

Wie zich met zijn Audi RS 4 Avant beperkt tot rustige zondagsritten met de schoonmoeder, heeft meer dan voldoende aan het Competition-pakket en zijn meerprijs van 8.550 euro. Maar om echt van de sportieve capaciteiten van de auto te genieten moet je kiezen voor de 12.600 euro kostende Competition Plus-upgrade. Verwacht ook hier geen spectaculaire aanpassingen, maar eerder subtiele aanpassingen die vooral voor het rijgedrag in de dynamische rijmodus het verschil maken. Te beginnen met het dynamische stuur, met een stuurverhouding van 1:13.1, dat sneller en scherper op de input van het stuurwiel reageert. Ook het aangepaste Quattro-sportdifferentieel beoogt een hogere mate van beweeglijkheid door de krachtverdeling meer op de achterwielen te accentueren.

Waar je echt mee kunt uitpakken, is dat de Audi RS 4 Avant Competition Pack Plus ook de RS Sport Suspension Pro-ophanging meekrijgt, die bestaat uit steviger stabilisatorstangen, stuggere veren en aanpasbare schokdempers. Met behulp van bij de auto meegeleverd klein werkgerei kun je de rijhoogte daarmee manueel aanpassen en zowel de ingaande als uitgaande slag van de schokdempers instellen. Werk voor specialisten, maar om het afstelwerk wat toegankelijker te maken hebben de Audi-testrijders hun afstellingen voor de Nordschleife van de Nürburgring zorgvuldig genoteerd. Uit die notities is een selectie van basisafstellingen gekozen, om de auto perfect op zwaar gebruik voor te bereiden.

Review Audi RS 4 Avant Quattro Competition Plus

Rijgedrag

Met die RS Sportophanging Pro ligt de Audi RS 4 Avant Competition Pack Plus 10 millimeter lager dan de standaardversie en is er de mogelijkheid om ze nog eens 10 millimeter te laten zakken. Dat laatste was meteen ook de afstelling die Audi had ingesteld voor de testauto die we op het Ascari-circuit in de buurt van het Spaanse Ronda aan de tand mochten voelen. 

Zodra we met de Audi RS 4 Avant de pitlane zijn uitgereden, duikt het circuit naar beneden naar een rechtse bocht: The Screw. Een ietwat listige aangelegenheid, waarbij het er vooral op aankomt hinderlijk onderstuur te vermijden. Meteen krijgen we een eerste hint van wat Audi met deze modellen wil bereiken. Hoewel allesbehalve zwaar vraagt het insturen toch enige inspanning, wat wordt beloond met het gevoel alsof de auto naar de binnenkant duikt zoals een keffer zich op de broekspijp van de postbode stort: direct en efficiënt. Daardoor kunnen we meteen weer op het gas gaan voor het tweede, zich openende deel van de bocht. De gretigheid van de motor dwingt ons tot snel schakelwerk. Tot de Senna-S zich aanbiedt: remmen, terugschakelen, beheerst insturen voor het eerste deel om vervolgens in volle acceleratie door te snellen naar Copse, het rempunt voor de ietwat karakterloze doorsteek naar de andere kant van het circuit.

Verwacht vooral een auto die, zonder steriel te gaan aanvoelen, bovenal propere en sobere rijlijnen waardeert.

Maar niet getreurd. In de tweede bocht van deze doorsteek gaat de rechtervoet al volop op het gas op weg naar een snelle knik die probleemloos à fond wordt genomen. Meteen daarna volgt het rempunt voor Sebring, een linke rechtse waar we de auto al perfect moeten plaatsen voor een chicane die toegang geeft tot een eerste banking. Hier komt het erop aan om de juiste rijlijn te vinden om zo veel mogelijk snelheid op te bouwen. Bij het uitkomen van de banking worden we opgewacht door misschien wel de moeilijkste bocht van het deel dat voor ons is opengesteld: Hill, waarvan het aanrempunt en het instuurpunt moeilijk te zien zijn – gelukkig heeft het team van Audi-coureur Frank Stippler kegels geplaatst. Hard remmen, scherp naar links sturen, de helling afdonderen en meteen weer naar rechts. Om even verderop de pitlane voorbij te knallen.

Naarmate we de grenzen steeds verder proberen te verleggen, wordt duidelijk dat de Audi RS 4 Avant Competition Pack Plus zijn menner niet wil bijten. Elke beweging van de auto is geruststellend. Zelfs wanneer hij bij zeer laat remmen wat zoekerig lijkt te worden, blijft deze Audi RS 4 perfect reageren op stuur en pedalen. Natuurlijk blijft het ESP actief. Het laat wel toe dat de achterkant zich wat meer gaat zetten, maar verwacht vooral een auto die, zonder steriel te gaan aanvoelen, bovenal propere en sobere rijlijnen waardeert.

Review Audi RS 4 Avant Quattro Competition Plus

Verdict

De meerwaarde van het Competion Pack Plus blijft beperkt, toch als je geen ambities hebt om dat extra potentieel te benutten. Maar het geeft de Audi RS 4 Avant wel wat extra grinta, waardoor de focus verlegd wordt van de pure prestaties naar de dynamische finesse. En dat kan geen kwaad nu BMW de M3 Touring en Mercedes de nieuwe C 63 AMG voorrijdt...

 

  • Dynamische finesse
  • Stevige opleg

In dit artikel : Audi, Audi A4

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker