Concept
De BMW M4 Coupé kan je bestellen als snellere Competition en als nog snellere CSL. Audi Sport probeert wat tegengas te geven met het Competition Pack (+ 8.550 euro) en Competition Pack Plus (+ 12.600 euro) voor de Audi RS 5, dat beschikbaar is voor zowel de Coupé als de Sportback. Opvallend: aan de motor raken deze upgrades niet. Ook onder de motorkap van de hardcore Audi RS 5 ligt de drukgevoede 2,9 liter-V6, opnieuw goed voor 450 pk en 600 Nm.
Nu maakt dat Competition Pack de Audi RS 5 Coupé wel een tikkeltje sneller. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nog 3,8 tellen (-0,1 seconde), terwijl de topsnelheid nu 290 km/u bedraagt (+ 10 km/u). Die verbeterde prestaties zijn het resultaat van een gefinetunede regelsoftware, die onder andere de schakeltijden van de versnellingsbak inkort. En van de nieuw ontwikkelde RS-uitlaat en het beknibbelen op isolatiemateriaal tussen de motor en de cockpit, wat ervoor zorgt dat de Audi RS 5 Competition Plus 8 kilogram bespaart.
Het merklogo en de typeaanduiding van de Audi RS 5 Competition Pack (Plus) zijn zwart gekleurd en de innovatieve laserliichten zijn standaard. Voor de rest houdt Audi het bij het accentueren van addenda zoals de splitter vooraan, de zijschorten, de spiegels en de in de achterbumper verwerkte diffusor, die allemaal naar keuze in glanzend of mat carbon worden uitgevoerd. Beide Competition-pakketten omvatten daarnaast ook 20-duimvelgen met Y-vormige spaken die optioneel met Pirelli P Zero Corsa-banden met maat 275/30 R20 kunnen worden geschoeid.
Binnen in deze Competition Pack-modellen wordt – mocht het nog nodig zijn – fijntjes benadrukt dat Audi qua inrichting van een interieur van niemand lessen hoeft te krijgen. Prima sportstoelen met zijpanelen in glimmend pianozwart vormen de basis van het sportieve comfort. Voor de standaardsportstoelen is ook een upgrade mogelijk, met een combinatie van Dinamica en Pearl Nappa-leer. Dinamica is een stof die voor 45 procent is gemaakt van gerecycleerde petvezels - 215 gram per stoel om precies te zijn.
Rijgedrag
Het Competiton Pack Plus voegt enkele upgrades toe, van het dynamische stuur over het aangepaste Quattro-sportdifferentieel tot de RS Sport Suspension Pro-ophanging. Die bestaat uit steviger stabilisatorstangen, stuggere veren en aanpasbare schokdempers. Met behulp van bij deze Audi RS 5 meegeleverd klein werkgerei kun je de rijhoogte daarmee manueel aanpassen en zowel de ingaande als uitgaande slag van de schokdempers instellen. Met die RS Sportophanging Pro ligt de Audi RS 5 Coupé 10 millimeter lager dan de standaardversie en is er de mogelijkheid om ze nog eens 10 millimeter te laten zakken.
De Audi RS 4 Avant Competition Pack Plus konden we proberen op het Circuit van Ascari, waar we leerden dat het en auto is die propere en sobere rijlijnen waardeert - weliswaar zonder steriel te worden, een euvel waarmee de vorige generaties al eens te maken kregen. De dynamisch opgewaardeerde Audi RS 5 Coupé reden we in bergen rond het Spaanse Ronda. De route die is uitgestippeld, behoort tot de mooiste die je als enthousiast autobestuurder voor de wielen geschoven kunt krijgen. Het is bovendien een route met weinig verkeer en... geen fietsers.
Maar het is ook weer geen route met overal alleen maar vers gestreken asfalt. Noem het een bloemlezing van wegdekken waarvan sommige er zo bij liggen dat ze een te hard afgestelde ophanging meteen kunnen ontmaskeren. Ja, de Audi RS 5 Competition Pack Plus staat stevig op zijn poten, maar ook hier weer voel je hoe goed de Audi-specialisten hun werk hebben gedaan. Hoewel we op de weg eerder fan zijn van een perfect schakelende automaat, kunnen we niet aan de verleiding weerstaan om ook hier voor de dynamische modus en de S-stand van de overbrenging te kiezen – louter en alleen omdat deze bak zo plezant schakelt. Het is gewoon de auto die aanmoedigt om, binnen de perken van het redelijke, steeds dat stapje verder te gaan.
Verdict
Of het Competition Pack Plus ervoor zorgt dat de Audi RS 5 Coupé meekan met de nieuwe BMW M4 en de nog nieuwe, nu plug-inhybride Mercedes-AMG C63 moet nog blijken. Maar de keuze voor meer dynamische finesse in de plaats voor meer vermogen kunnen we wel appreciëren. Vooral omdat de upgrades geen al te grote impact hebben om het comfortniveau van de Audi RS 5, waardoor hij dagelijks inzetbaar blijft.
Verwante testen
13-10-2022
8 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!