Concept
In 2020 onderging de Audi Q5 een aantal wijzigingen. Een subtiele facelift introduceerde achterlichtblokken met oledtechnologie, waarbij je kan kiezen uit verschillende lichtsignaturen. En het interieur verwelkomde de intussen ingeburgerde MIB3-multimediamodule, inclusief aangepaste display van 10,1 duim. Maar de opvallendste wijziging was de introductie van een wat slankere Sportback-variant. Naar het voorbeeld van de BMW X4 en de Mercedes GLC Coupé, inderdaad.
Zoals elke zogenoemde SUV-coupé komt de Audi Q5 Sportback met een dalende daklijn, die de hoofdruimte achterin met 2 centimeter en het koffervolume met 10 liter reduceert – minimum 510 en maximaal 1.480 liter met neergeklapte achterbank. Groot zijn de toegevingen dus niet, alleen oogt de hertekende achterzijde van de Sportback wat gewrongen. Om zich verder te onderscheiden van de klassieke SUV krijgt deze koetswerkvariant ook een ander frontje met specifiek radiatorrooster. De Audi SQ5 TDI Sportback herken je het snelst aan zijn twee dubbele uitlaatpijpen. Opgepast: die zijn fake.
Rijgedrag
De Audi SQ5 TDI Sportback vertrouwt op een drieliter-V6 die twee turboladers combineert met een elektrische compressor om het turbogat bij lagere toeren te helpen opvangen. Het dieselblok is goed voor een piekvermogen van 341 pk (iets minder dan voor de facelift) voor een maximaal koppel van liefst 700 Nm (dat voortaan beschikbaar is over een breder toerentalbereik: van 1.500 tot 3.250 o/m), power die op het asfalt gezet wordt door de Tiptronic-achttrapsautomaat en de Quattro-vierwielaandrijving – die tot 85% van de aandrijfkrachten naar de achterwielen stuurt. Optioneel kan je het zogeheten Sportdifferentieel aanvinken, dat het motorkoppel tussen de achterwielen herverdeelt voor meer beweeglijkheid bij het bochtenjassen.
De hoge zitpositie en het flinke gewicht knagen wat aan de rijdynamiek, toch maakt de Audi SQ5 TDI Sportback snel indruk met zijn onverzettelijke weggedrag. Hoewel de elektrische compressor er niet helemaal in slaagt om het turbogat weg te werken en de Tiptronic soms struikelt over zijn acht verzetten, gaat de duivelse dieselmotor als een speer. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt nauwelijks 5,1 seconden en de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u, toch zijn het de splijtende hernemingen die indruk maken.
De Audi SQ5 TDI Sportback voelt zich dan ook helemaal in zijn sas op de Duitse Autobahn, waar hij afstanden overbrugt in een tijd waarvan de gemiddelde EV enkel kan dromen. Tijdens onze testweek noteerden we een gemiddeld verbruik van dik 8 l/100 km, peanuts eigenlijk als je het prestatiepotentieel bekijkt. De diesel hoor je overigens niet, tenzij je de digitale versterking via de luidsprekers inroept.
Verdict
De Audi SQ5 TDI Sportback is een SUV die een slank silhouet wil rijmen met een dieselmotor en een sportief weggedrag. En wonder boven wonder slaagt hij daarin, toch als hem als een dagelijkse pendelpartner ziet en niet als een weekendspeeltje. De kracht van deze SQ5 is het compromis: nergens echt uitblinken, maar wel een ijzersterk totaalpakket vormen. Of hoe Audi aantoont dat de diesel eigenlijk nog niet uitgezongen is.
- Dieselpower
- Onverzettelijk weggedrag
- Stijlvol interieur
- Meerwaarde van de Sportback?
- Die valse uitlaatpijpen
- Fiscaliteit maakt de 55 TFSI e interessanter
Verwante testen
14-09-2021
13 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!