Concept
Wie over lange benen en een gespekte beurs beschikt, schikt zich schijnbaar net zozeer naar de tendensen van vandaag als elke andere sterveling. Lui die het zich kunnen veroorloven om zich te laten rijden, schijnen net zo dol te zijn op SUV’s als zovele autorijders. Vandaar dat Bentley geen nieuwe Mulsanne meer op touw zet, laat staan een verlengde versie, maar gewoon wat extra centimeters tussen de voor- en de achterwielen van de Bentayga last. Het bijhorende EWB-logo staat er niet op, en je ziet dankzij vakkundige esthetische ingrepen eigenlijk evenmin dat hij uitgerokken is.
Toch gaat het om 18 centimeter extra, met alle gevolgen van dien: de Bentley Bentage EWB krijgt een langer dak, nieuwe deuren en een vertimmerde structuur. Een boel nieuwe onderdelen, dus, waaronder een nieuw vierwielsturingssysteem om de draaicirkel behapbaar te houden.
Anders dan de korte Bentley Bentayga kan de EWB gek genoeg niet als zevenzitter krijgen. Enkel met vijf plaatsen, of - en dat is de nieuwigheid - met twee aparte fauteuils achterin.
Rijgedrag
Uiteraard toef je daar in de hemel op aarde, het tegendeel zou verrassen. Zeker aan de passagierskant van de Bentley Bentayga EWB, waar je de voorstoel zodanig ver naar voor kan klappen dat je je benen bijna volledig kan strekken op het uitklappende voetbankje.
Voor lange afstanden bedachten de Engelsen bovendien een automatisch massagesysteem dat subtiel de drukpunten aanpast, opdat je fris uit de Bentley Bentayga EWB kan uitstappen. Idem voor de verwarming en ventilatie van het meubilair, die er via sensoren autonoom voor zorgt dat je het goed hebt. Van geen van beide systemen hebben we de werking echt kunnen voelen. Maar we stapten wel fris uit na een lange testrit op de achterbank, wat allicht betekent dat de zogenaamde Airline Seat doet waarvoor-ie gemaakt is.
De verlengde wielbasis (en de standaard luchtvering) draagt eveneens bij tot het welbehagen, dat is nu eenmaal de fysica. Om het ongemak daarvan in de kiem te smoren, monteren de Engelsen achterwielsturing op de Bentley Bentayga EWB. Behalve het verkleinen van de draaicirkel dient dat eveneens het comfort van de inzittenden achterin; een meesturende achteras zorgt er immers voor dat lastwissels minder voelbaar zijn.
Sowieso ben je achterin onthecht van mechanische gebeurtenissen. Of er nu een V8, een W12 of een turbodiesel onder de motorkap ligt: je merkt er weinig van, behalve dan die zeldzame keren dat je het gaspedaal tegen het schutbord drukt. Voor de goede orde: het gaat hier om de gekende V8-biturbo van 550 pk, die ook te krijgen is in de kortere variant. Geen W12, diesel of PHEV. In 4,5 seconden jakkert de Bentley Bentayga EWB naar 100 km/u, wat 1 tiende trager is dan de korte versie van de Britse SUV.
Gezeten in de fauteuil achterin is het allemaal niet van tel, daar heb je enkel aandacht voor de wonderbaarlijke geluidskwaliteit van de Naim-stereo met 19 luidsprekers. Draai de knop naar rechts en je hoort je favoriete platen zoals je ze mogelijk nooit eerder hoorde. Voor wie een lange Bentley Bentayga geen genotsmiddel is maar een rijdend directeursbureau, mist hij enkele extra’s. Een uitklapbaar werktafeltje voor een draagbare computer, bijvoorbeeld, of een 230 Volt-stopcontact achterin. In business class verwacht je zulks.
Verdict
Welbehagen is een Engelse specialiteit, ook die van de Bentley Bentayga, en zeker de EWB-versie. Behalve het nog lastiger te stallen formaat, met 5,3 meter lengte, komt die eigenlijk enkel met voordelen, waardoor de relevantie van de gewone Bentayga versus deze nieuwe EWB-variant herleid is tot nul. De meerprijs van een dikke 31.000 euro? Ach, in een tijdperk waarin ultrarijken met de dag nog rijker worden, zullen weinigen daarvan wakker liggen.
Verwante testen
In dit artikel : Bentley, Bentley Bentayga
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!