Wat is dit?
De naam kan niet duidelijker zijn: de Speed is in de eerste plaats een nog snellere versie van de reeds bijzonder snelle Bentley Continental GT. Met dank aan de verder opgevoerde W12-biturbo, hier is het aan een gerobotiseerde achtbank gehangen 6 liter-blok goed voor een vermogen van 659 pk en een maximaal koppel van 900 Nm. Het gaat vooruit ook: de toch 2,4 ton wegende Bentley Continental GT Speed Convertible heeft aan 3,6 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 335 km/u.
Die extra snelheid komt volledig op het conto van de W12. Met de Speed heeft de Britse prestigeconstructeur geen lichtere Bentley Continental GT Speed willen bouwen, want op luxe noch comfort worden toegevingen gedaan. Ook esthetisch blijven de veranderingen beperkt: op enkele subtiele Speed-badges na verklappen enkel de specifieke 22-duimsvelgen en het discreet aangepaste radiatorrooster dat je met een W12 Speed onderweg bent. Tenzij je voor het optionele Aero Styling-pakket gaat dat uit koolstofvezel vervaardigde designdetails toevoegt.
Wat verandert er?
Nu is de Speed meer dan een wat krachtigere en nog snellere Bentley Continental GT. Op zoek naar extra rijdynamiek en scherpte hebben de jongens uit Crewe ook het onderstel onder handen genomen, met een actief meesturende achteras en een actief sperdifferentieel tussen de achterwielen als resultaat. Ze doen wonderen voor het weggedrag, want deze olietanker draait als speedboat. Het stuurgevoel blijft afstandelijk en het hoge gewicht laat zich niet negeren, toch toont de Bentley Continental GT Speed extra gretigheid bij het induiken van de bocht, meer controle bij het strelen van de koord en meer speelsheid bij het uitaccelereren.
Nu voel je die dynamische winst vooral bij de Coupé, die wat lichter en een stuk stijver is. Als Convertible loopt de Bentley Continental GT Speed nu eenmaal sneller tegen zijn limieten aan, waardoor de meerwaarde tegenover de andere modellen in de praktijk eerder symbolisch blijft. Bentley heeft enorme remmen ontwikkeld voor de Speed, koolstofkeramische exemplaren met schijven van 440 millimeter en klauwen met 10 zuigers. Ze remmen een stuk beter en wegen 33 kilogram minder dan de standaard gemonteerde exemplaren uit staal, wat ook het onafgeveerde gewicht reduceert. Maar die zijn overbodig op de Convertible, net zoals het eerder vermelde Aero Styling-pakket vooral de Coupé staan.
De W12-krachtbron is een geweldige - geen gewelddadige - compagnon als je door het achterland snort. In Sport-modus valt het best op hoe de samenwerking tussen de motor en de versnellingsbak is aangepast aan het snellere werk: er wordt schaamteloos voor de hoge toeren gekozen door bij het accelereren het opschakelen uit te stellen en bij het afremmen iets vroeger terug te schakelen. De turbo's reageren niet supersnel, wat de inertie van het enorme koetswerk lijkt te accentueren. Wat onderweg ook opvalt, zeker in de Convertible, is de wat klinische soundtrack van de W12. De klank is vol en aangenaam om naar te luisteren, maar mist wat ziel.
Conclusie
We kunnen ons geen aangenamere manier bedenken om door het achterland te cruisen, want de Bentley Continental GT Speed Convertible is en ongelooflijk comfortabel, en waanzinnig snel, en verrassend dynamisch. Je moet enkel zien dat je niet vergeet dat de meeste wegen eigenlijk te smal zijn en de meeste maximumsnelheden vloeken met het enorme potentieel van de W12-biturbo. De meesturende achteras en de eLSD zorgen voor extra scherpte en extra speelruimte, alleen mist de Convertible de controle om die extra speeltjes echt te doen renderen. Wie de extra slagkracht van de Bentley Continental GT Speed echt wil benutten, moet eigenlijk de Coupé hebben.
- Kracht en finesse
- Stijl en snelheid
- 4WS en eLSD
- Blijft een zwaargewicht
- Meerwaarde Speed-conversie op de Convertible?
- Turbolag W12
Verwante testen
23-07-2021
3In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT , Bentley Arnage
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!