Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche 911 GTS Coupé - de beste 992?

Geschreven door Cedric Derese op

Bij Porsche heeft de GTS-badge altijd symbool gestaan voor dynamische efficiëntie en rijplezier, zonder in te boeten aan de veelzijdigheid die de 911 kenmerkt. Hoe zit dat voor de 992-generatie?

208.614 €

Concept

Geen overdreven opsmuk en geen franjes. Geen versterkte spoilers of opengewerkte luchthappers. Als je geen arendsogen hebt, is het je waarschijnlijk niet eens opgevallen dat het geen Porsche 911 Carrera betreft. Precies daarin schuilt dan ook de kracht van de GTS-badge. Terwijl een Turbo (S) meteen kleur bekent en duidelijk blijk geeft van zijn prestatievermogen – om nog maar te zwijgen van de race-outfit van de GT3 – verraadt de GTS uiterlijk bijna niets over zijn sportieve ambities. Drie zwarte letters op de onderkant van de deuren en op de motorkap in combinatie met lichtjes herwerkte voor- en achterbumpers (in feite die van het Sport Design-pack, dat doorgaans als optie wordt aangeboden op de Carrera en Carrera S): dat is het zowat qua uiterlijke kenmerken.

Ook geen grote verrassingen onder de motorkap van de Porsche 911 GTS. De 3 liter grote flat six van de Carrera en Carrera S die we hier aantreffen, is dan ook voorzien van twee ‘vrijgemaakte’ turbo's (maximumdruk van 1,3 bar) om 480 pk en 570 Nm los te laten op de testbank. Dat is respectievelijk 30 pk en 40 Nm meer dan in de Carrera S (beperkt tot 1,2 bar). Genoeg om de Porsche 911 GTS zonder de minste aarzeling in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u (3 tienden sneller dan de Carrera S), in 11,6 tellen van 0 naar 200 km/u (0,8 seconden sneller) of uiteindelijk naar een top van 311 km/u (3 km/u sneller) te stuwen. Wat het onderstel betreft, profiteert de GTS ook van alle technologieën die voor de 911 Turbo werden ontwikkeld: adaptieve PASM-ophanging (standaard) in Sport-uitvoering (-10 mm bodemvrijheid, behalve op de Targa), dubbelgeveerde achterschokdempers (hoofd en aanslag), overgedimensioneerd remsysteem (koolstofkeramisch als optie) en lichtmetalen 20-duimvelgen met centrale moer.

Vreemd genoeg blijft de gestuurde achteras een optie (2.457 euro) op de Porsche 911 GTS, terwijl deze uitrusting toch een must-have lijkt te zijn geworden voor eigenaars van een 992. Porsche heeft ervoor gekozen deze vierwielsturing op te nemen in zijn nieuwe Lightweight Package, dat niet alleen de wendbaarheid verbetert, maar ook de verdienste heeft de auto 25 kg lichter te maken, met name door een dunnere beglazing (vooraan en opzij) evenals kuipstoelen van composiet te voorzien, de achterbank carrément te verwijderen en de conventionele batterij te vervangen door een lithium-ionexemplaar.

Porsche 911 GTS

Rijgedrag

 Gewicht is nog altijd vijand nummer één. Net zoals bij andere rasechte sportwagenconstructeurs is dit nog altijd een primordiaal leitmotiv voor Porsche. Niettemin weegt de Carrera GTS niet minder dan 1.545 kg, of ‘slechts’ 1.510 kg voor wie als gratis vervanging voor de standaard achttraps-PDK met dubbele koppeling kiest voor de handgeschakelde zevenversnellingsbak, die zeer efficiënt is en zich heel aangenaam laat bedienen door de amateur. Tel daar nog eens 50 kg bij voor de vierwielaandrijving op de GTS, 70 kg of 120 kg voor de Cabriolet-versies met twee of vier aangedreven wielen, of zelfs 140 kg voor de (schitterende) Targa-koetswerkversie. Toegegeven, dat is redelijk ver verwijderd van een pluimgewicht, zelfs als je de 25 kg gewichtsbesparing van het beroemde Lightweight-pack er aftrekt. En toch voelt de GTS nooit zwaar aan. Noch op de openbare weg – waar hij uitnodigt om met het nodige fingerspitzengefühl de bochten vlot en snel aan te snijden – noch op het circuit.

En om eerlijk te zijn, het was wel degelijk op het gloednieuwe circuit van het Porsche Experience Center in Franciacorta (Italië) dat deze nieuwe GTS de meeste indruk op ons maakte! Deze 992-versie stuurt als een fiets, goed uitgebalanceerd (ondanks zijn grote zescilinder-boxermotor die nog altijd op de verkeerde plaats gemonteerd zit) en wendbaar op alle (vier) wielen bij het ingaan van de bochten, om bij het uitaccelereren steeds weer perfect in controle op het gas te gaan! Een fiets die wordt getrokken door 480 vurige paarden, altijd klaar om opgezweept te worden met een gehinnik dat door merg en been gaat... We zijn zeer te spreken over de uitzonderlijke grip van de Carrera 4 GTS, zijn compromisloos efficiënte onderstel en zijn natuurlijke bereidheid om kleine stuurfouten te vergeven. Maar we zijn nog meer gecharmeerd door het pure karakter van de Carrera 2 GTS, zijn messcherpe voortrein gekoppeld aan een tot op de millimeter nauwkeurige stuurinrichting, die garant staat voor een nog straffer sportief temperament.

Porsche 992 GTS

Verdict

Speelser en zuiverder dan een ‘dikke’ Turbo in de bochten, duidelijk minder krachtig in een rechte lijn... maar uiteindelijk niet veel minder gul in sensaties: de Porsche 911 GTS combineert alle rijkwaliteiten van de beste Porsches ooit, zowel op de weg als op het circuit. Startprijs van dit speeltje: 144.631 euro... Zonder opties, dat spreekt voor zich!

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Cedric Derese (@thebelgiandriver)

  • Dynamische efficiëntie van het chassis
  • Rijcomfort gevrijwaard
  • Ultrapolyvalente zescilinder
  • Gepeperde prijzen
  • Vierwielsturing als optie
  • PDK zonder pook

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker