Meer dan twintig jaar lang bleef Bentley’s coupé daarbij trouw aan de W12 waarmee hij debuteerde. Maar intussen is het liedje van de bijzondere twaalfcilinder helemaal uitgezongen: sinds november vorig jaar neemt Bentley geen nieuwe bestellingen meer aan voor de Continental GT en GTC – de productie liep tot voor kort nog wel, maar enkel om de lopende orders af te werken.
Ondertussen wordt er in Crewe geen enkele W12 meer in elkaar geschroefd: de laatste exemplaren komen in de Batur terecht. In de nakende nieuwe Continental GT is er geen plek meer voor de drukgevoede twaalfcilinder: onder druk van de strengere milieunormen wordt de nieuwe Bentley Continental GT een hybride.
Motor Bentley Continental GT Speed V8 Hybrid
Net zoals de Bentayga en de Flying Spur dat hem al voordeden, wordt de nakende Continental GT – de vierde generatie, als we de telling van Bentley volgen – niet zomaar een MHEV, maar een volwaardige stekkerhybride. Met dat verschil dat eerstgenoemde modellen een elektromotor koppelen aan een 2,9 liter grote V6, terwijl het aandrijfgeheel van de Continental GT nauw verwant is met dat van de Panamera e-Hybrid van stalgenoot Porsche en dus gebruikmaakt van een achtpitter.
Die behoudt zijn inhoud van vier liter en zijn twee turbo’s, alleen gaat het niet langer om twinscroll-exemplaren, maar om klassieke turbo’s met enkel wervelkanaal – de minder goede respons daarvan wordt hier opgevangen door het permanent beschikbare koppel van de elektromotor. Op zijn eentje is deze V8 al goed voor 600 pk. Voeg daar de 190 pk en 450 Nm van de in de gerobotiseerde achtbak geïntegreerde elektromodule aan toe en je komt in totaal aan 782 pk en 1.000 Nm.
Verbruik en prestaties Bentley Continental GT Speed V8 Hybrid
Daarmee doet deze hybride liefst 123 pk en 100 Nm beter dan de W12 van de oude GT Speed-topversie, en wordt hij zelfs simpelweg de krachtigste Bentley voor de openbare weg in de 105-jarige geschiedenis van het merk. De snelste ook, met een sprint van 0 tot 100 in 3,6 seconden, 3 tienden beter dan de vorige Speed. Met 335 km/u liggen de topsnelheden van beide modellen even hoog, maar qua CO2-uitstoot is er geen vergelijk mogelijk: in plaats van de torenhoge emissies van de oude Speed houdt de nieuwe Continental Hybrid het bij 36 g/km.
Oké, volgens de WLTP-cijfers natuurlijk, en we weten allemaal wat dat bij een PHEV wil zeggen. Toch mogen we ervan uitgaan dat het benzineverbruik ook in de praktijk een heel stuk lager zal uitvallen dan dat van de oude W12, toch als je geregeld de moeite neemt om de batterij van 25,9 kWh aan de stekker te hangen. Volgeladen zou je daarmee 80 kilometer ver moeten kunnen raken puur op elektrokracht.
Onderstel en ophanging Bentley Continental GT Speed V8 Hybrid
Anderzijds is de nieuwe Continental GT onder meer als gevolg van die hybridisering wel weer 150 kilo bijgekomen, zodat hij nu met de 2,5 ton flirt. Nu is een Bentley nooit een pluimgewicht geweest, maar dat begint toch wel héél sterk naar obesitas te ruiken. Dat beseften ze in Crewe ook, dus hebben ze er alles aan gedaan om de rijdynamiek zo veel mogelijk te vrijwaren.
Zo voegt deze generatie aan de vierwielaandrijving die altijd al van de partij is geweest, ook vierwielsturing toe, net als een vectoriële koppelverdeling voor de achteras, een zelfsperrend achterdifferentieel, luchtveren met twee kamers, gestuurde antirolstangen op 48 volt en adaptieve schokdempers met andere karakteristieken bij het in- dan bij het uitveren, zodat het verschil tussen Comfort en Sport groter is dan vroeger.
Tel daar ook nog de hoogspanningsbatterij op de achteras en haar interne 11 kW-omvormer bij, net als de benzinetank, en we beginnen te snappen waar die hoge massa vandaan komt. Alleen dreigt de Continental zo wel in een vicieuze cirkel terecht te komen, door zijn overgewicht te camoufleren met kunstgrepen die op hun beurt ook weer extra kilo’s toevoegen. Waardoor er weer nieuwe systemen nodig zijn, en ga zo maar door…
Rijgedrag (circuit) Bentley Continental GT Speed V8 Hybrid
Niet alles is echter nieuw aan deze vierde generatie Continental GT. Zo is het platform nog altijd dat van zijn voorganger, inclusief de ophangingslay-out. Hoogstens werd er wat gesleuteld aan de afstellingen, in het licht van de extra kilo’s en de veranderde gewichtsverdeling als gevolg van de zware batterij achterin. Wat dat in de praktijk geeft, konden wij aan den lijve ondervinden tijdens een circuitsessie met nog gecamoufleerde exemplaren.
Trap het gaspedaal in op een stukje rechte lijn en deze Continental GT schiet naar voren, waarbij dat leeggewicht van 2,5 ton niet meer dan een vage herinnering is. De zware basstem van de vierliter doet daarbij nog het meeste denken aan een grommende Amerikaanse V8. Dat is geen toeval, want de motorbouwers hebben bewust bedankt voor elke vorm van kunstmatige motorklank en bovendien gekozen voor een zogenoemde cross plane-krukas.
Aan dadendrang geen gebrek, tot de volgende bocht zich aandient en je fors op de rem moet gaan staan. Ondanks de enorme koolstofceramische schijven zijn de vertragingen namelijk verre van indrukwekkend, en al snel heb je door dat het geen goed idee is om dan nog verder aan te dringen. En in snel genomen bochten mogen de actieve rolcontrole, de vectoriële koppelverdeling en tutti quanti nog zo hun best doen, je voelt toch hoe de centrifugale krachten op de auto inwerken en de koets uiteindelijk uit zijn evenwicht brengen.
Neen, hoe nauwkeurig, snedig en communicatief het stuur van deze Continental ook mag zijn, om écht snel te gaan is het voortdurend worstelen met de auto en zijn vele kilo’s. Waarmee het nog maar eens blijkt: mirakels bestaan niet. Bovenstaand oordeel vraagt natuurlijk om de nodige nuance. Eerst en vooral omdat deze Bentley geen volbloed sportwagen is, maar wel een GT. Bovendien is ons wat harde verdict louter en alleen gebaseerd op enkele intensieve rondjes op circuit, en dat is uiteraard niet de natuurlijke habitat van deze chique coupé.
Verdict Bentley Continental GT Speed V8 Hybrid
De hakken in het zand zetten is niet bepaald de beste strategie om in de toekomst te kunnen overleven. Niet anticiperen is langzaam doodgaan – en het pas beseffen als het te laat is. Doordat het deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, heeft Bentley het geluk toegang te hebben tot een hele reeks technologieën die gedeeld worden door Audi, Porsche en Lamborghini. Technologie die het Britse merk nooit ofte nimmer in zijn eentje had kunnen ontwikkelen. Terwijl de verpakking errond nog altijd op-en-top Brits blijft.
In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!