Concept BMW iX5 Hydrogen
Loop nog niet naar de dichtstbijzijnde dealer, de BMW iX5 Hydrogen is (nog) niet te koop. De 100 geproduceerde exemplaren zijn er om de technologie in de praktijk te testen. Wij konden hem een week lang inzetten voor dagelijks gebruik in België.
De BMW iX5 Hydrogen beschikt over eenachterin gemonteerde elektromotor van 401 pk (295 kW) die de achterwielen aandrijft, de bij Toyota geleende brandstofcel van 125 kW zit onder de motorkap. Een van de twee brandstoftanks zit in de voormalige transmissietunnel en de andere, kleinere tank zit onder de achterbank, wat de koffer spaart. In totaal kan de waterstof-SUV 6 kilo aan H2 opslaan bij 700 bar.
De batterij van de BMW iX5 Hydrogen wordt opgeladen door de regeneratieve remwerking van maximaal 170 kW. Het design en de indeling aan boord is hetzelfde als bij de gewone X5 van voor de recente facelift. Het enige bijzondere is dat deze iX5 Hydrogen achterwielaandrijving, blauwe knoppen en flippers voor de regeneratie heeft.
Rijgedrag BMW iX5 Hydrogen
Bij het starten van de BMW iX Hydrogen kregen we direct te maken met een kleine verrassing: er blijkt amper 1 kilo waterstof in de tanks te zitten, waardoor het rijbereik minder dan 100 km bedraagt. Gelukkig is er een tankstation in Wilrijk (Antwerpen) op een twintigtal kilometer van ons vertrekpunt, de hoofdzetel van BMW Belux.
We rijden de BMW iX Hydrogen dus naar een van de H2-pompen van DATS 24, de grootste operator van waterstoftankstations in België in 2023, met 5 stations die waterstof verdelen op basis van wind- en zonne-energie.
De eerste rit bevestigt dat dit wel degelijk rijdt als een elektrische wagen. De BMW iX5 Hydrogen is stil (op het windgeruis op de snelweg na) en heeft een onmiddellijke acceleratie (0 tot 100 km/u in minder dan 6 seconden). Maar er is een fundamenteel verschil met een batterij-elektrische wagen: het gewicht. De iX5 hoeft geen grote accu mee te slepen. Met zijn 2,4 ton weegt hij zoveel als een plug-inhybride X5, maar als BEV zou hij tot boven de 2,6 ton gaan.
Hoe tank je waterstof?
Om de tankklep aan de goede kant van de pomp te krijgen, moesten we de BMW iX5 Hydrogen achterwaarts inparkeren aan de pomp. Een manoeuvre dat bestuurders van elektrische wagens goed zullen kennen om aan de laadpaal te staan. Om waterstof te tanken, krijg je een gelijkaardig vulpistool als voor LPG of CNG. Als je de tankklep ontgrendelt, moet je zeker zijn dat de auto zegt klaar te zijn voor een tankbeurt, wat enkele seconden in beslag neemt. Aan de buitenkant moet je het vulpistool vergrendelen en vervolgens op de groene knop van de pomp drukken.
Met een sisgeluid doet de pomp volledig automatisch zijn werk. De auto en de pomp communiceren permanent met elkaar om de veiligheid te garanderen. Je moet rekenen op een kleine minuut per kilo om te tanken, met een rode knop kan je de tankbeurt vroegtijdig stopzetten. In tegenstelling tot aan een laadpaal, kan je bij waterstof net als bij gewone brandstof zien hoeveel je aan het betalen bent voor je tankbeurt.
Eenmaal de operatie is voltooid, moet je enkel het vulpistool ontgrendelen - opgelet, het is koud -, het wegleggen en de tankklep afsluiten. Onze tankstop heeft 50 euro gekost voor 5 kilo en de wagen kondigt een rijbereik aan van een goede 420 km, op basis van het gemiddelde verbruik van de boordcomputer. Maar daar komen we nog op terug.
Om het rijbereik en het verbruik te testen, rijden we naar een andere DATS 24-pomp in Haasrode, vlakbij Leuven. Nadat we de snelweg hebben verlaten, rijden we op de Vlaamse wegen aan 70, 50 of 30 km/u. Nog steeds in volledige stilte. Na een uur rijden en 72 km afgelegd, blijft er nog meer dan 350 km over. Gelukkig, want op het Leuvense waterstoftankstation staat er een tweetalige sticker: "Tijdelijk buiten dienst - Temporairement hors service". Verdorie!
In plaats van naar de pomp in Zaventem van Air Liquide te gaan, kiezen we voor een rit van 183 km tussen Leuven, Mechelen, Antwerpen, Brussel en Halle. Daar staat er namelijk nog een DATS 24-station om waterstof te kunnen tanken. Sinds de tankbeurt bij Antwerpen hebben we inmiddels 255 km afgelegd. En de resterende actieradius is 159 km, wat uitkomt op een totaal van 414 km.
Daarin zit nog een voordeel van de brandstofcel op waterstof: het systeem is minder gevoelig aan temperatuursverschillen en het verbruik op de snelweg is minder hoog. Het is dus gemakkelijker om een correcte autonomie te berekenen.
Eenmaal geparkeerd begint de BMW te blazen, brommen en te roken. Geen paniek, het is slechts waterdamp, die ook wordt uitgestoten tijdens het rijden. Het systeem moet namelijk de resterende H2O wegkrijgen. Daarvoor wordt de boel verwarmd om het water te doen verdampen. Dat is noodzakelijk, want als het water blijft zitten en begint op te hopen, of erger nog: bevriezen, kan dit schade veroorzaken aan de auto. En daarmee is de BMW iX5 Hydrogen een auto die stilstaand meer lawaai maakt dan tijdens het rijden!
Hoeveel kost het tanken van waterstof?
Tijdens de resterende dagen wisselden we korte en lange ritten af met pendelritten naar Brussel en omstreken alvorens de wagen terug te brengen tussen Antwerpen en Brussel, met bij aankomst nog meer dan 100 km in de tank. Dankzij de tanks van 6 kilo konden we onze week afmaken zonder opnieuw waterstof bij te moeten tanken. En maar goed ook, want het Air Liquide-station in Zaventem dat we wilden testen had een onaangename verrassing in petto: net als een elektrische laadpaal kon je er niet betalen met een bankkaart.
Des te beter, want de prijzen waren er ook veel duurder: 15,5 euro per kilo! En het kan nog erger, want bij CMB Tech in Antwerpen betaal je 18 euro! Bij DATS 24 is de prijs vastgelegd op 9,99 euro/kg. Het gemiddelde verbruik varieerde tussen de 1,2 kg/100 km aan lagere snelheden in de Eco-modus en 1,4 kg/100 km op de snelweg in de Sport-modus. Als je voor de goedkopere tankstations kiest, betaal je dus tussen de 12 en 14 euro per 100 km. We hebben al duurder meegemaakt met andere aandrijflijnen...
Wat de auto zelf betreft, is het onmogelijk om er een prijskaartje op te plakken: het gaat nog om een prototype. Maar als we kijken naar de prijzen van de andere waterstofauto's op de markt, de Hyundai Nexo van 74.000 euro en de Toyota Mirai van 68.600 euro, kunnen we ervan uitgaan dat de krachtigere en premium BMW iX5 Hydrogen waarschijnlijk duurder uitkomt.
Verdict BMW iX5 Hydrogen
We zouden ons tevreden kunnen stellen door gewoonweg te zeggen dat dagelijks rijden op waterstof lukt in de BMW iX5 Hydrogen... net zoals dat dus ook het geval is bij de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. De Duitse SUV combineert het beste van twee werelden: het leuke van een elektrische wagen (acceleratie, stilte, vermogen, veelzijdigheid) en de snelheid van een traditionele tankbeurt (5 minuten voor 400 km rijbereik).
Natuurlijk is de infrastructuur momenteel niet geweldig voor waterstof, zelfs nog erger dan voor elektrische wagens. Tenzij je in het noorden van het land of vlakbij Luik woont, waar de huidige waterstofstations te vinden zijn, en je liever naar Nederland, Duitsland of Denemarken op vakantie gaat dan naar Frankrijk, Spanje of Italië.
Maar binnenkort wordt dat ook mogelijk, want Europa heeft zich gericht op waterstof met talloze projecten in ontwikkeling om binnenkort een H2-station om de 100 km langs de grote Europese snelwegen te hebben. En voor de veelrijders, zij die zware gewichten moeten slepen en zij die in gebieden wonen met strenge winters of weinig laadinfrastructuur voor BEV's, zou waterstof een serieuze optie kunnen zijn 2035. Veel hangt af van hoe de politieke dobbelstenen rollen.
Verwante testen
30-11-2020
13 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!