Concept BMW Z4 sDrive30i
Er waren tijden dat mensen zich in de schulden staken om een roadster als de BMW Z3 of later Z4 voor de deur of op de oprit te kunnen zetten. Of een van de vele concurrenten; nog niet eens zo lang geleden was de vraag naar open auto’s groot en het aanbod dan ook indrukwekkend.
Dat is vandaag niet meer het geval. Wellicht is het bouwen van cabrio’s alleen nog interessant als je die met een grote winstmarge kan verkopen; peperdure open varianten van Aston Martins, Bentleys, Ferrari’s en nog enkele andere specialisten zullen dus wel nog eventjes blijven bestaan. Wie weet, misschien binnenkort zelfs met een elektrische aandrijving.
De huidige BMW Z4 zou nog slechts goed zijn voor zo’n 12.000 exemplaren per jaar, hij kwam er dan ook alleen nog omdat BMW ervoor kon samenwerken met gelegenheidspartner Toyota. Dat bracht (en brengt nog steeds) de gesloten Supra, de Duitse constructeur beperkt zich dus tot een pure roadster. Heel puur zelfs, want de auto heeft opnieuw een stoffen kap. Ook de trend van de harde plooidaken is alweer verleden tijd.
Of er nog een volgende Z4-generatie komt? Wellicht gaan ze bij BMW nog even de kat uit de boom kijken
Of er nog een volgende BMW Z4-generatie komt? Daar spreken ze zich bij bij de Duitse constructeur nog niet (officieel) over uit, wellicht gaan ze nog even de kat uit de boom kijken. Of wachten op de elektrische roadster die ze bij Tesla al een tijdje beloven, misschien biedt dat soort 'groene' cabriolets wel weer nieuwe perspectieven.
Hoe dan ook, de van 2018 daterende en al vierde Z4-generatie (als je de Z3 van 1995 meetelt) is nog te jong om met pensioen te gaan, dus nam BMW hem toch nog eens onder handen. Het leverde geen grootste vernieuwingen op, er is zelfs niet eens in een voor diverse andere modellen van het merk vandaag haast onmisbaar lijkende mildhybridetechnologie voorzien.
Met de nu voor alle motorisaties standaard geworden M-look oogt de roadster wel nog wat sportiever. De bekende nieren van het radiatorrooster blijven (gelukkig) nog altijd eerder bescheiden, maar de nieuwe bumpers voor en achter en de grotere luchtinlaten vooraan zorgen wel voor een stoerdere look. De horizontale lamellen in het rooster doen de auto er ook wat breder uitzien.
In het interieur veranderde er nauwelijks iets, het is met heel wat klassieke knoppen dan ook best nog wel gebruiksvriendelijk. Het hippere infotainment van recentere BMW’s kwam dus niet in de Z4 terecht, dat zou ongetwijfeld een te grote investering hebben gevraagd. De auto wordt trouwens nog altijd door de Oostenrijkse onderaannemer Magna Steyr gebouwd.
Rijgedrag BMW Z4 sDrive30i
We zijn een grote fan van testritten op Amerikaanse Interstates, Turnpikes en andere Highways. Geen beschaafder volk op de weg dan Amerikanen, zo lijkt het soms toch. Van verkeersagressie merk je zelden of nooit iets en de toleranties wat de snelheidslimieten betreft, zijn hier ondertussen al heel wat groter dan in het alsmaar strenger wordende Europa. Maar in het 'platte' Florida vind je wel nauwelijks bochten, tenzij af en toe eens op kustwegen waar je dan net wel het gevoel hebt dat je je toch maar beter aan de opgelegde maximumsnelheid houdt.
Voor een testrit met dit soort roadster is dat ook helemaal niet zo erg. We laten de 340 pk sterke en best wel geweldige M40i dan ook staan en kiezen bewust voor de wat bescheidener BMW Z4 sDrive30i met zijn 2 liter grote viercilinder. Die is met 59.400 euro toch nog een pak goedkoper – pardon: minder duur – dan de van een zescilinder voorziene topversie (van 68.850 euro), maar toont zich met zijn 258 pk wel een zowel vlotte als comfortabele cruiser.
De BMW Z4 sDrive30i is door zijn wat lagere gewicht iets agieler dan de M40i
Meer nog, door de compactere motor is de BMW Z4 sDrive30i ook wat lichter, terwijl het maximumkoppel van 400 Nm al ruim volstaat voor pittige hernemingen. De ZF-achttrapsautomaat schakelt snel, snedig en dus zowat altijd op het juiste moment, in slechts 5,4 seconden rij je desgewenst al 100 km/u met de auto. Bij flink gassen hoor je zowaar een sportief geluid, maar dat wordt wel op een artificiële manier 'geproduceerd'. De M40i klinkt natuurlijk wel beter…
De BMW Z4 sDrive30i is door zijn al vermelde lagere gewicht wat agieler, de vooras reageert daarmee ook een fractie sneller. Het koetswerk blijft mooi vlak, de grip stelt je nooit teleur en de afstelling van de ophanging lijkt een goede mix van comfort en sportiviteit. Alleen ontbreekt het 'juiste' stuurgevoel soms nog wel een beetje, maar dat geldt dezer dagen voor wel meer auto’s.
Qua precisie zit het in elk geval wel helemaal goed. Je kan echt wel snel gaan met deze auto, het ook op de BMW Z4 sDrive30i standaard voorziene M Sport-onderstel en de M Sport-remmen zorgen er dan ook mee voor dat de Z4 zich door de liefhebbers als een sportautootje laat gebruiken. Daar hoef je zelfs het rijprogramma Sport+ niet voor te kiezen, misschien is zelfs het optionele M Sport-differentieel voor een cabrio als deze geen absolute must.
Verdict BMW Z4 sDrive30i
Auto’s als de BMW Z4 worden dus stilaan zeldzaam. Voor een pak minder geld is er natuurlijk ook nog altijd de leuke Mazda MX-5, maar die is minder veelzijdig. Een klassieker zal de Z4 wel niet meer worden, daarvoor produceren ze er nog net iets veel van. Maar wie het zich kan veroorloven, koopt met de Duitse roadster een toch nog altijd bijzonder knappe, efficiënte en ook heel plezante auto. Je zit dan op de eerste rij van wat toch een beetje het einde van een mooie show lijkt te gaan worden.
Als prestaties echt van weinig belang zijn, kan je trouwens nog altijd voor de BMW Z4 sDrive20i gaan. Die levert net geen 200 pk, hij komt desgewenst – en vanaf 48.850 euro – zelfs nog met een manuele zesbak.
Foto’s: Fabian Kirchbauer & Daniel Kraus
- Mooie lijn
- Best wel praktisch (voor een roadster)
- Efficiënt onderstel
- Nogal artificiële klank
- Stuurgevoel kan nog wat beter
- Stevig geprijsd
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!