Concept Citroën C5 Aircross Hybrid 136
Er bestond al een geëlektrificeerde versie van de Citroën C5 Aircross, in de vorm van de Plug-In Hybrid. Die is er sinds kort zelfs in twee vermogensversies, want de oorspronkelijke variant met 225 pk kreeg een tijdje terug het gezelschap van een net zo overtuigende 180 pk-stekkerversie. Maar zelfs die kost nog altijd een stevige duit, zodat Citroën nog ruimte zag voor een meer democratisch geprijsde geëlektrificeerde C5 Aircross. Daarvoor moet dus deze ‘Hybrid 136’ zorgen, die dankzij de 48-voltondersteuning van de Stellantis-groep belooft om het verbruik (en dus de CO2-uitstoot) met 15 procent te drukken.
Dit aandrijfgeheel bestaat in de eerste plaats uit een nieuwe variant van de 1.2 PureTech, waarbij die benzinemotor nu 136 pk sterk is (+6 pk). Bovendien ruilde hij zijn distributieriem in voor een ketting – een ingreep die geacht wordt de betrouwbaarheid ten goede te komen. De driecilinder is altijd gekoppeld aan een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (ë-DCS6) met daarin een elektromotor van 21 kW. Die krijgt zijn stroom van een kleine batterij onder de bestuurdersstoel. Hoewel die maar een bescheiden capaciteit heeft, zou ze volgens Citroën wel moeten volstaan om in de stad de helft van de tijd in elektrische modus te rijden.
Rijgedrag Citroën C5 Aircross Hybrid 136
Onderweg blijft de C5 Aircross Hybrid 136 trouw aan Citroëns ‘Advanced Comfort’-filosofie, die zich vertaalt in een hoogstaand veer- en zitcomfort. Akkoord, die comfortroeping betekent wel dat zijn koetswerk initieel ook wat meer gaat overhellen in de bocht, maar van rusteloos deinen is zeker geen sprake. Het mildhybride aandrijfgeheel bleek op een parcours bestaande uit stukken platteland, stadsverkeer en een stukje snelweg erg snel te regenereren, zodat je bij lage snelheden erg vaak in elektrische modus kunt rijden. Bij een meer dynamische rijstijl vlakt de kleine elektromotor bovendien de schokken bij het opschakelen uit, met zelfs een extra duwtje in de rug erbovenop.
Anderzijds is die elektromotor ook uitzonderlijk luidruchtig: zijn typische gefluit is sterk hoorbaar, zowel bij het optrekken als bij het vertragen. Misschien leuk voor eventjes, maar uiteindelijk doet het toch afbreuk aan het comfort. Nog erger is dat we van een eventuele verbruikswinst ten opzichte van de 1.2 PureTech 130 niet veel gemerkt hebben: ons gemiddelde bedroeg 8,3 l/100 km. Al zal het voordeel allicht wél tastbaar zijn op een parcours van uitsluitend stadsverkeer.
Verdict Citroën C5 Aircross Hybrid 136
Heb je je zinnen gezet op een Citroën C5 Aircross op benzine in de topversies Max en Ë-Series, dan is deze Hybrid 136 je enige keuze. En dat is allerminst een straf: dit blijft een erg comfortabel en pertinent geheel, waarmee je in de stad of bij lage snelheden geregeld elektrisch kunt rijden. Neem je daarentegen genoegen met het uitrustingsniveau You of Plus, dan kun je echter ook nog altijd aankloppen bij de 4.700 euro (!) minder dure 1.2 PureTech 130, die in de praktijk amper dorstiger is.
Verwante testen
21-04-2023
48
01-03-2023
Detailtests
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost (2023) - in detail
De Ranger Raptor werd door Ford Performance ontwikkeld om een speelse dimensie toe te voegen aan zijn primaire roeping...
20
07-12-2022
Eerste tests
Volkswagen Amarok (2022): Eigen accenten
De nieuwe Volkswagen Amarok heeft heel wat gemeen met de jongste Ford Ranger, maar speelt volgens de Duitse constructeur...
17
17-11-2022
Eerste tests
Ford Ranger Raptor (2022): Rambo
De nieuwe Ford Ranger komt er eerst als Raptor, een pick-up die pardoes door een plas doping is gereden...
8
In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!