Concept
Sinds zijn voorstelling in 2018 heeft Citroën al 260.000 stuks van de C5 Aircross verkocht, waarvan 30 procent plug-inhybrides. Volgens het merk liggen vooral het comfort en de moduleerbaarheid aan de grondslag van dat succes. Logisch dus dat aan die kwaliteiten niet geraakt werd toen het tijd was voor een facelift. En zo kwam de druk op de schouders van het designteam onder leiding van de Belg Pierre Leclercq terecht. Dat hield het niet bij enkele snelle retouches, maar schudde een nieuwe designtaal uit het potlood, waarin de bekende rondingen plaats moeten ruimen voor meer gestructureerde lijnen.
Binnenin de Citroën C4 Aircross valt vooral het nieuwe aanraaktablet met diagonaal van 10 duim op. Dat scherm, dat hoort bij het voor de eerste twee uitrustingsniveaus optionele navigatiesysteem, zorgt niet alleen voor een modernere toets, maar is ook gebruiksvriendelijker dankzij een snelle toegang tot de verschillende functies. Het staat bovendien iets hoger gemonteerd dan vroeger, waardoor je de aandacht minder van het verkeer hoeft weg te halen. Een plaatsing waarvoor de luchtmonden naar onder het tablet moesten wijken.
Minder in het oog springend, maar minstens even belangrijk voor het welbehagen achter het stuur zijn de zogenoemde Advanced Comfort-stoelen uit de C4 en de C5 X, die met hun 15 millimeter dikkere vulling en meer uitgesproken vormen een betere steun bieden en op termijn minder hard gaan doorzitten. Stoelen die naar keuze en afhankelijk van de versie bekleed worden met een nieuwe stof, een nieuw aanbod alcantara of geperforeerd leer. Ten slotte zijn het dashboard, de armsteunen en de middenconsole bekleed met een op leer lijkende stof, wat het geheel een chiquere toets geeft. De middenconsole zelf werd, alweer met het oog op een intuïtievere bediening, voorzien van ergonomisch meer verantwoord geplaatste bedieningselementen zoals de schakelaar voor de verschillende rijmodi.
We herinneren er nog even aan dat de Citroën C5 Aircross de enige auto in zijn segment is met een achterbank die bestaat uit drie afzonderlijk verschuifbare, verstelbare en neerklapbare stoelen. Zo kan in de versies met de conventionele verbrandingsmotor de inhoud van de koffer met bruikbare achterbank worden vergroot van 580 naar 720 liter. De plug-inhybride moet door de plaatsing van de batterij plaats inleveren en houdt het bij 460 en 600 liter.
Rijgedrag
Ook na de facelift telt het gamma van de Citroën C5 Aircross nog altijd een 1.2 PureTech op benzine en een 1.5 BlueHDi (allebei 130 pk), maar wij gingen de weg op met de plug-inhybride. Ook die veranderde niet: de hybride aandrijflijn is opgebouwd uit een 181 pk sterke benzinemotor en een 110 pk leverende elektromotor. Die drijft mee de voorwielen aan en zorgt voor een systeemvermogen van 225 pk en een gecombineerd koppel van 360 Nm. De batterij met een capaciteit van 13,2 kWh is op papier goed voor een elektrisch rijbereik tot 55 kilometer, terwijl opladen aan een 32-ampèrelaadstation in twee uur mogelijk is. Let wel, daarvoor moet je wel de optionele geïntegreerde lader van 7,4 kW hebben gekozen.
Wanneer we in elektrische modus door Saint-Paul de Vence sluipen, lijkt de beloofde elektrische actieradius makkelijk haalbaar. Maar zodra we er de pees opleggen, daalt het aantal elektrische kilometers gevoelig sneller. De hybride of de sportmodus zijn dan eerder aangewezen. In die standen trekt de Citroën C5 Aircross ondanks zijn hoge gewicht vlot van leer, al kan hij in bochten zijn hoge gewicht niet wegmoffelen. Het sterke punt van de C5 Aircross is en blijft dan ook zijn comfort. Enerzijds dankzij de bijzonder goed zittende stoelen en het beperkte geluidsniveau. Anderzijds dankzij de ophanging met de slimme progressieve hydraulische druklagers, die zorgen voor een rijgevoel dat Citroën zelf omschrijft als dat van een vliegend tapijt.
Verdict
De opfrisbeurt heeft de Citroën C5 Aircross deugd gedaan. De SUV ziet er niet alleen imposanter uit, binnenin is hij zichtbaar opgewaardeerd, wat het kwaliteitsgevoel ten goede komt. In die mate dat we ons nog maar eens kunnen afvragen welke meerwaarde DS nu eigenlijk echt biedt. En zelfs al hij heeft moeite om zijn hoge gewicht te verbergen, het rijplezier blijft typisch Citroën. Wat een compliment is, toch wat het comfort betreft.
- Visuele kwaliteitsinjectie
- Technisch erg beperkte update
Verwante testen
In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!