Voor moed en volharding verdient Citroën een medaille. Erg succesvol waren de laatste grote familiewagens van de Franse autobouwer, zoals de C5 en de C6, niet. Na enkele jaren afwezigheid proberen ze het niettemin opnieuw in deze categorie auto's die jaar na jaar kleiner wordt, zowel qua vraag als aanbod.
Hun nieuwste poging, deze C5 X, is gedurfd. Een vijfdeurs in de stijl van de CX van bijna een halve eeuw geleden, maar dan wat hoger op zijn poten, om een graantje mee te pikken van het succes van crossovers en SUV's.
Koetswerk en afmetingen
Het resultaat bevreemdt en intrigeert. Vanuit bepaalde hoeken, zoals driekwart vooraan, is het een imponerende auto. Let bijvoorbeeld op die sterk geprofileerde motorkap en de V-vormige signatuur van de led-koplampen, een verwijzing naar Citroëns van weleer als de CX of GS. Achteraan oogt hij echter wat plomp en gekunsteld, ook al omdat er twee vleugels op de schuine achterklep geschroefd moesten worden om de stabiliteit te waarborgen.
Onderhuids treffen we het gekende EMP2-platform van Stellantis, meerbepaald de 3de generatie daarvan, die we in 2021 al leerden kennen in de DS 4 en 9, Opel Astra en Peugeot 308.
>> Lengte: 4805 mm - breedte: 1865 mm - hoogte: 1485 mm
Interieur en kofferruimte
De vijfdeursvorm en de lange wielbasis zijn de ideale basisingrediënten van een riante familiewagen. Doordat dit wat eigengereide model het midden houdt tussen laag- en hoogbouw, is de instaphoogte bovendien ideaal voor zowel ouders als kinderen.
Met een volume van minstens 545 liter en een lange en vlakke laadvloer hoef je bovendien niet te selectief in te pakken wanneer je op reis vertrekt.
Het meubilair zit comfortabel en de interieurinrichting is opvallend kwalitatief voor een autobouwer die toch vooral gewend is in een lagere prijsklasse te handelen. Bovendien trapten de Fransen niet in de val van snel effectbejag met flitsende sfeerverlichting of glimmende veegtoetsen die tegenwoordig zo in zwang zijn, maar zetten ze op het stuur bijvoorbeeld gewone drukknoppen in een duurzame kunststof. Ook de bediening van de klimaatregeling is ouderwets helder, met drie degelijk klikkende draaiknoppen
Het multimediasysteem is hetzelfde als dat van de 308 en co, maar dan met een eigen menustructuur en vormgeving. Je kan naar links en rechts vegen om te bladeren tussen functies en ze naar eigen voorkeur instellen, en terugkeren naar het overzicht doe je gewoon door met drie vingertoppen op het scherm te tikken.
Goed om weten wel is dat het aanraakscherm van 12 duim dat je op de foto ziet, niet standaard is. De twee laagste uitrustingsniveaus stellen het met 10 duim.
Specificaties en prestaties
Geen diesels, wel twee gewone benzinemotoren en een PHEV-versie. Die laatste combineert een 1.6-benzine van 180 pk met een elektromotor van 81 kilowatt, een tandem die garant staat voor 225 pk. In de buik zit een batterij van 12,4 kWh, goed voor op zijn best een dikke 50 kilometer elektrische autonomie.
Tijdens onze testrit, aan een bedaard tempo op een golvend en bochtig parcours, haalden we effectief een zeer laag totaalverbruik, zowel qua benzine als stroom. De theoretische CO2-uitstoot is 29 g/km.
Daarnaast reden we met de 1.2-driecilinderturbo van 130 pk. Dat lijkt karig, maar deze versie is meer dan 300 kilo lichter dan de hybride en geraakt toch in een goede 10 seconden aan 100 km/u.
Tussen de twee zit nog een gewone variant van de 1.6-turbo, met 180 pk dus en zonder elektrische hulp. Die hebben we nog niet getest, maar lijkt ons ook niet interessant. Elke C5 X komt standaard met achttrapsautomaat.
Rijgedrag
De Parijzenaars koppelen graag terug naar hun geavanceerdere ophangingen van weleer en gaan prat op veercomfort van de bovenste plank. In het geval van de hybride is dat ook nog eens met adaptieve dempers, en sowieso heeft elk exemplaar de hydraulische aanslagpunten die ook in de C5 Aircross gebruikt worden.
De zwaardere hybride heeft meer de aplomb die je verwacht van een auto van dit formaat, maar de instapversie is net zo zacht, met een dempingskwaliteit die je nog zelden aantreft. Even opvallend daarbij is de goede koetswerkcontrole. Op oneffenheden begint de carrosserie koetswerk niet te dansen of te deinen, de veer-demper-combinatie vangt de schok op en houdt de auto daarna meteen in het gareel. Een verademing.
Het maakt ook dat het weggedrag nog best efficiënt is. Al is dit hoegenaamd niet het soort auto dat uitnodigt om de grenzen te gaan opzoeken.
Belgische prijs Citroën C5 X
Voor je geld krijg je best veel auto. De basisprijs van de 1.2 is een zeer correcte 33.320 euro, met inclusief onder andere een handenvrije sleutel, actieve rijvakhulp, parkeersensoren achteraan en velgen van 17 duim.
De 1.6 zit al meteen aan 41.370 euro, weliswaar met extra uitrusting, terwijl de PHEV vanaf 44.070 de deur uit gaat.
>>> Overzicht Belgische prijzen Citroën C5 X
Citroën C5 X – verdict AutoGids
Een intrigerende propositie, deze Citroën C5 X. Onder die vreemde, op het eerste gezicht wat vergezochte verpakking schuilt een familiewagen die zijn prioriteiten op een rijtje heeft: ouders en kroost in stilte en met zachte hand van A naar B voeren, met veel ruimte aan boord en met een zeer correct verbruik. Dat voor een prijs die al met al zeer aanvaardbaar is, als je weet dat een Skoda Superb voor minder dan 40.000 euro niet uit zijn kot komt.
In dit artikel : Citroën, Citroën C5 x
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!