Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Dacia Jogger Hybrid (2023) - hybride voor het volk

Geschreven door Kevin Kersemans op

De Dacia Jogger is er nu ook als zelfladende hybride, die zo de krachtigste (maar ook duurste) versie uit het gamma wordt. AutoGids doet de test met deze toch nog altijd betaalbare hybride, die ook gewoon verkrijgbaar blijft als zevenzitter.

25.290 €

Concept Dacia Jogger Hybrid

Met de nieuwe huisstijl die Dacia onlangs introduceerde, schakelt de Roemeense Renault-dochter duidelijk een versnelling hoger. Tot op heden telde het Dacia-gamma op de volledig elektrische Spring na nog geen enkele geëlektrificeerde versie, zelfs niet van de meest milde vorm. Maar ook een budgetmerk kan er niet onderuit: in de transitie naar een volledig elektrisch wagenpark is zo'n hybride een logische en noodzakelijke stap.

Gelukkig hoefde het Roemeense merk niet van nul te beginnen en kon het zoals gewoonlijk gaan shoppen in de rekken van moederhuis Renault. En zo doet de Dacia Jogger een beroep op de technologie die bij Renault E-Tech heet en daar beschikbaar is in de Clio, de Captur en de Arkana.

Dat betekent dus dat ook in de Dacia Jogger Hybrid een atmosferische 1.6-benzinemotor van 95 pk (die volgens de op efficiëntie gerichte Atkinson-cyclus werkt) wordt gecombineerd met twee elektromotoren. De ene, die 49 pk sterk is, zit in de versnellingsbak, de andere is een starter-generator van 20 pk. Het geheel is goed voor een gecumuleerd vermogen van 142 pk.

Deze Hybrid is niet alleen de eerste hybride Dacia, maar ook de eerste Jogger met een automaat

De versnellingsbak heeft geen traditionele koppelingsschijf, maar maakt gebruik van een systeem met klauwkoppelingen, een technologie waarvoor Renault zich inspireerde op de racerij. De Dacia Jogger Hybrid is overigens niet alleen de eerste hybride Dacia, maar daarmee ook de eerste Jogger met een automaat.

Het laatste component is een lithium-ionbatterij van 1,2 kWh die de elektromotoren van stroom kan voorzien. Zoals bij elke full hybrid wordt deze batterij opgeladen tijdens het rijden, ofwel door de benzinemotor, ofwel door de energie te recupereren die vrijkomt bij het remmen of het vertragen. Een plug-inhybrideversie, met een veel grotere batterij dus die kan worden opgeladen via een laadkabel, hoeven we bij Dacia niet meteen te verwachten. Zo'n oplossing is immers veel te duur en past dus niet binnen de budgetfilosofie van het merk, dat er nog altijd prat op gaat vooral particulieren onder zijn klanten te tellen.

Nog een voordeel van deze zelfopladende configuratie is dat de benodigde batterij niet te veel plaats inneemt. Ze kreeg een plaatsje in de koffervloer, op de plek waar bij de Eco-G 100-versie de lpg-tank zit, of bij de gewone benzineversie de reservewielbak. Dat wil dus zeggen dat ook de Dacia Jogger Hybrid verkrijgbaar blijft met twee extra zitjes achterin (voor een luttele 900 euro extra).

Overigens is de Dacia Jogger Hybrid wel de eerste, maar natuurlijk niet de laatste hybride Dacia: aangezien ze gebruikmaken van hetzelfde platform, kun je er donder op zeggen dat er van de nieuwe, volgend jaar te lanceren Duster en de voor 2025 geplande Bigster ook zo'n geëlektrificeerde versie zal zijn.

Uiteraard blijft de Jogger, hybride of niet, wel in de eerste plaats een Dacia. Lees: een rationele auto die mikt op een publiek dat wel een nieuwe auto wil kopen, maar er geen fortuin aan kan uitgeven... of dat wel kan, maar er eenvoudigweg geen zin in heeft. Ook al impliceert dat dan dat je niet de meest recente technologische en andere snufjes moet verwachten, dat er soms voor de goedkoopste oplossing wordt gekozen en dat je niet al te veeleisend mag zijn wat verfijning betreft (zo had onze testauto wat last van kraakjes in het dashboard op slechte kasseiwegen).

Rijgedrag Dacia Jogger Hybrid

Met een gecumuleerd vermogen van 142 pk is de Dacia Jogger Hybrid ook een stug krachtiger dan zijn niet-hybride broertjes. Dat maakt er nu niet meteen een sprinter van. Ten slotte voegt het hybridesysteem ook zo'n 180 kilo toe aan het totale gewicht van deze break (waarvan 38 kilo voor de batterij). Het helpt hem echter wel om te flirten met de drempel van de 10 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u: terwijl de klassieke benzineversie TCe 110 voor die oefening 10,5 seconden nodig heeft (11,2 voor de zevenzitsversie), klaart de Hybrid die klus in 9,8 (of 10,0) seconden. De topsnelheid ligt hier wel lager (167 tegenover 183 km/u).

Nu is dat natuurlijk allemaal erg relatief. Veel belangrijker is dat de Dacia Jogger Hybrid goed meekan met het verkeer en in de praktijk voldoende vlot is, of toch in ieder geval met twee volwassen inzittenden, zoals tijdens onze kennismakingsrit in en rond Lissabon. Het hybridesysteem werkt bovendien soepel en als bestuurder hoef je je niets aan te trekken van de werking. Al heeft de versnellingsbak wel een B-stand (Brake) die je kunt gebruiken om meer af te remmen op de mechaniek in plaats van op de klassieke remmen, om zo meer energie te recupereren.

De batterij van de Dacia Jogger Hybrid wordt tijdens het rijden trouwens snel weer opgeladen, waardoor je verrassend veel zuiver elektrisch kunt rijden, zeker in de stad. Wat mooi meegenomen is, want wanneer de benzinemotor zijn duit in het zakje moet komen doen, kan die wel vrij luidruchtig uit de hoek komen. Hij gaat dan soms extra toeren maken met de nodige lawaaihinder tot gevolg, al is het niet zo erg als bijvoorbeeld het koffiemoleneffect dat we kennen van het Hybrid Synergy Drive-systeem van Toyota.

Soms lijkt het alsof het hybridesysteem van de Dacia Jogger enige bedenktijd nodig heeft

De overgangen tussen elektrisch of op benzine rijden verlopen echter erg soepe bij de Dacia Jogger Hybrid. Héél uitzonderlijk kun je er al eens iets van gewaar worden, maar van echte schokjes kunnen we zeker niet spreken. En wanneer je plankgas geeft om bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre in te zetten, lijkt het soms alsof het systeem enige bedenktijd nodig heeft. Maar wanneer je daar op anticipeert, is dat niet echt een drama.

Nog wat geluidsoverlast betreft: bij hoge snelheid heeft de Dacia Jogger wel wat last van windgeruis, nog zo'n detail waarin zijn budgetkarakter toch weer even naar boven komt. Daar stelt hij dan wel een uitstekend rijcomfort tegenover. Dacia's zijn immers nog altijd afgesteld om overweg te kunnen met de soms pokdalige wegen in hun thuisland – een eigenschap die we in België soms ook wel op prijs stellen.

Dus ook al werd de ophanging van de Hybrid-versie naar verluidt 10% stugger gemaakt om het extra gewicht te compenseren, toch weet deze Dacia Jogger oneffenheden nog altijd meesterlijk te verteren. Mede dankzij zijn hoogprofielbanden (205/60 R16) wellicht, die er logischerwijs tegelijk wel mee voor zorgen dat het weggedrag niet het meest snedige is. Gezond en voorspelbaar, dat wel, waarmee hij perfect aan zijn uitgesproken gezinsroeping voldoet. Stabiel ook, dankzij die wielbasis van bijna 2,9 meter.

En hoe zit het met het verbruik van de Dacia Jogger Hybrid, vraag je je natuurlijk af. Dat kun je in stadsverkeer makkelijk rond of zelfs onder het WLTP-normgemiddelde van 4,8 tot 4,9 l/100 km houden (goed voor een CO2-normuitstoot van 108 à 110 g/km), al zal het op lange snelwegritten wel eerder rond de 6 l/100 km draaien. Onze testauto liet op de boordcomputer een gemiddelde van 5,3 l/100 km zien na ons kennismakingsparcours van iets meer dan 250 km, dat zowel bestond uit snelwegen als bergwegen en bebouwde kommen.

Met zeven inzittenden en eventuele bagage zal dat allicht nog wel iets meer zijn, maar het is toch enkele liters minder dan ons gemeten testgemiddelde van 7,4 l/100 km tijdens onze Detailtest met de Dacia Jogger 1.0 TCe 110.

Verdict Dacia Jogger Hybrid

Dacia wist de E-Tech-hybridetechnologie goed te integreren in zijn Jogger, die daarmee zijn aantrekkingskracht voor particuliere kopers nog weet te vergroten. Al is het natuurlijk de vraag of de budgetbewuste Dacia-kopers bereid zijn om de meerprijs op tafel te leggen, want uiteraard is de Jogger Hybrid wel wat duurder dan een klassieke benzineversie, die verkrijgbaar is vanaf 17.890 euro (of zelfs maar 17.490 voor de lpg-versie). Zelfs de topversie Extreme komt nauwelijks boven de 20.000 euro.

Maar voor een hybride is deze Dacia met een vanafprijs van 24.790 euro nog altijd een koopje. Waar anders vind je voor dat geld een hybride gezinsbreak, laat staan eentje die verkrijgbaar is met zeven zitplaatsen...? Alleen moet je toch al wel wat kilometers afleggen om de meerprijs van de hybridetechnologie er uit te halen, en Dacia-rijders staan nu net niet bekend als kilometervreters. Afwachten dus in welke mate ze overstag zullen gaan.

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Jogger

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker