Concept Dacia Jogger
Dacia wil een budgetmerk blijven, maar dat hoeft er niet langer vingerdik op te liggen. De jongste modellen van de Roemeense Renault-dochter ogen dan ook een stuk frisser dan hun wat belegen voorgangers. Alleen dat crappy logo bleef de designers een doorn in het oog. Maar dat esthetische probleem is inmiddels van de baan, want Dacia huldigt een nieuwe huisstijl. Met een nieuw logo dat Dacia Link gedoopt werd.
Die nieuwe merkidentiteit werd officieel gelanceerd met de Dacia Manifesto Concept, een conceptcar die de toekomstvisie verpakt in een avontuurlijk jasje. De boodschap van die elektrische buggy? Dat eenvoud nog steeds voorop staat, maar dat die rationele benadering plezier noch creativiteit in de weg hoeft te staan.
Er wordt ook een ecologische boodschap aan die Dacia Link-transformatie toegevoegd, die veruitwendigd wordt door de kleur van onze testwagen. Die hult zich namelijk in het Lichen Kaki, een tint die zich laat omschrijven als korstmosgroen. De Roemeense autobouwer gaat immers voor de geleidelijke afschaffing van bepaalde materialen, zoals sierelementen in chroom en alle leder van dierlijke oorsprong. Dacia wordt bovendien het eerste merk van de Renault-groep dat een elektronisch begrensde maximumsnelheid van 180 km/u introduceert. Nu ja, veel sneller gingen ze al niet...
Nu is daar voorlopig weinig van te merken, want groot zijn de verschillen tussen de oude en de nieuwe Dacia Jogger niet. Al zorgen die witte Dacia Link-emblemen wel voor extra cachet, een effect dat versterkt wordt door die korstmosgroene lakkleur die aan het gamma toegevoegd werd. De Dacia Jogger moet het echter nog steeds van zijn lage prijs en zijn enorme ruimteaanbod hebben. En desgewenst van zijn derde zetelrij, een optie die je de keuze laat tussen zeven zitplaatsen of een maximaal koffervolume van meer dan 1.800 liter.
De tweede stoelenrij van de Dacia Jogger biedt ruim plaats aan drie passagiers. Het enige puntje van kritiek is dat de veiligheidsgordel voor de middelste plaats op de achterbank vertrekt vanaf een bevestigingspunt in het plafond, helemaal achteraan in de wagen. Hoewel het koffervolume in de configuratie met zeven plaatsen nog kleiner is dan dat van een stadswagentje (160 liter), beschikt deze break wel standaard over moduleerbare dakrails die bij de grote zomeruittocht een dakkoffer tot 80 kilogram kunnen dragen.
Ook handig: de Dacia Jogger kan gemakkelijk van zijn twee extra stoelen worden ontdaan wanneer die niet nodig zijn. Ze wegen maar 10 kilogram per stuk, laten zich eenvoudig verwijderen en opbergen en beschikken zelfs over een eigen hoes om ze schoon te bewaren in de garage.
Rijgedrag Dacia Jogger
De Dacia Jogger staat op het CMF-B-platform waarop ook de Sandero staat en dat Renault gebruikt voor de Clio. Op zoek naar binnenruimte werd die architectuur wel aanzienlijk uitgerekt. De 4,55 meter lange break rust namelijk op een wielbasis van 2,90 meter en is maar liefst 45 centimeter langer dan de Sandero. Die groei zit hem geheel in het middelste en achterste deel van de wagen: de wielbasis nam met 29 centimeter toe, de rest van de bijkomende centimeters schuilt in de achteroverhang.
Een kostenbesparende oplossing die toegiften vraagt, want het weggedrag van de Dacia Jogger is wat onbehouwen. De ophanging is aan de springerige kant, wat de koetswerkbewegingen bij het bochtenwerk of het nemen van verkeersdrempels verder accentueert. Nu zit de balans tussen wat rijdynamiek en voldoende comfort wel goed, alleen wordt elke vorm van rijplezier gesmoord door de vederlichte, wat wazige besturing en de onaangename, wat krakende bediening van de versnellingspook.
De versnellingspook van die manuele zesbak moet je nochtans vaak bezigen, want de drukgevoede driepitter heeft toeren nodig om de Dacia Jogger vooruit te branden. En die inspanningen komen met flink wat motorlawaai, die nauwelijks gedempt tot in het interieur doordringen. Bij hogere snelheden is er bovendien sprake van een heleboel stroomlijngeluiden, waardoor de ouders op de eerste rij de stem moeten verheffen om zich verstaanbaar te maken voor de bengels achterin.
Net zoals de ophanging lijkt ook de 110 pk en 200 Nm sterke eenliter-turbobenzine wat problemen te hebben met de omvang van de Dacia Jogger. Echt zuinig is de TCe 110 evenmin, volgestopt met bagage en gevuld met kinderen reken je best op een dikke 8 liter per 100 kilometer.
Verdict Dacia Jogger
Het nieuwe logo past uitstekend bij het verzorgde voorkomen van de Dacia Jogger, waardoor de wat opgehoogde break aan standing wint. Nu blijft het een budgetmodel dat compromissen vraagt op het vlak van aankleding, rijcomfort en weggedrag, toch blijft het verbazingwekkend hoeveel auto je krijgt voor zo weinig geld.
Je kan je afvragen waarom Renault er niet voor gekozen heeft om de Kangoo als donormodel te gebruiken, zoals voor de Nissan Townstar en zelfs de Mercedes T-Klasse. Tot je beide wagens naast elkaar parkeert en je niet anders dan blij kan zijn voor die al dan niet strategische keuze. En binnenkort is de Dacia Jogger er ook als Hybrid!
Bekijk ook onze video van de Dacia Jogger
- Eigentijds logo
- Prettig prijskaartje
- Ruimteaanbod
- Echte zevenzitter
- Wazig stuurgevoel
- Hakerige versnellingsbak
- Onbehouwen weggedrag
- Verbruik loopt snel op
Verwante testen
13-06-2022
5
06-05-2022
Detailtests
Dacia Jogger 1.0 TCe 110: Voor een dubbeltje op de derde rij
De Dacia Jogger is eenvoudig van ontwerp, praktisch en niet onaangenaam om naar te kijken. In zijn slim ontworpen...
34
14-02-2022
Eerste tests
Dacia Jogger (2022): Budgetvriendelijke zevenzitter
Zeven volwaardige plaatsen, alle ‘nuttig’ moderne technologie, een cross-overlook en, vooral, een basisprijs van nog geen 15.000 euro. Onmogelijk...
11
In dit artikel : Dacia, Dacia Jogger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!