Concept Dacia Spring 65 Extreme
Dacia voorzag zijn Spring van meer vermogen en een iets luxueuzere aankleding. Wat dat laatste betreft moeten we het enthousiasme wel al onmiddellijk beteugelen. Ook in die Extreme-topuitdossing blijft ‘rudimentair’ de beste omschrijving voor de gebruikte materialen en de geleverde elektronica. Iets wat de extra koperbruine accenten of de specifieke rubberen matten dus niet hebben weten veranderen.
LEES OOK Opinie Dacia/Extreme: Een budgetmerk met een premiumversie?
Gelukkig laat de motorische upgrade zich wel duidelijk voelen. In vergelijking met de 45 pk-versie – die trouwens gewoon blijft bestaan – komt de Dacia Spring Electric 65 met beduidend meer pit. Overigens zowel bij stads-als snelwegsnelheden. Het resultaat van een herwerkte motor-reductiekast-combine waar motorbouwer Shangai Edrive Company deze Spring op trakteert.
Rijgedrag Dacia Spring 65 Extreme
In en rond Wenen, waar de testritten met de elektrische SUV plaatsvonden, voelt de Dacia Spring Electric 65 inderdaad een pak kwieker aan dan voorheen. Dartel spring je van verkeerslicht naar rotonde, waarbij het opdondertje graag en gretig reageert op het dieper indrukken van het rechterpedaal. Binnen de stadsmuren heb je met deze Electric 65 dan ook niets of niemand te vrezen. Dat keert enigszins wanneer de wegen breder en de snelheidslimieten hoger worden, al moet de Dacia de handdoek pas echt in de ring gooien wanneer zijn top van 125 km/u in zicht komt.
Die verbeterde prestaties vragen wel een toegift: het rijbereik van de Dacia Spring Electric 65 verliest 10 kilometer, omdat de batterij van 26,8 kWh ongewijzigd overgenomen werd. Met het gemiddelde verbruik van 11,4 kWh per 100 km dat we tijdens de testsessie klokten, zouden we 235 kilometer ver zijn geraakt. Meer dan genoeg voor een dreumes bestemd voor de korte afstand.
Het maakt ook dat we perfect kunnen leven met de 6,6 kWh aan éénfasig laadvermogen op wisselstroom dat de Dacia Spring Electric 65 biedt. Na vier uur aan de stekker heb je immers opnieuw een volle batterij. Voor wie dat niet snel genoeg zou zijn, is er altijd nog de bij te betalen snellaadfunctie van 30 kW. Iets wat klaarblijkelijk de helft van de Spring-klanten doet, zij het dat slechts 1 procent daarvan die optie nadien ook daadwerkelijk gebruikt.
Hoewel dus een stuk aangenamer in de omgang, blijven er desalniettemin nog wat te adresseren pijnpunten. Zoals de Chinese Linglong-banden, die niet de minste grip bieden als het wegdek er nat bijligt. We missen nog steeds een frunk, want hoewel 290 liter zeker niet mis is voor een stadsmus, gaat een deel van dat volume op aan de laadkabels. En dan is er uiteraard nog de prijs. Want hoewel 22.690 euro bijzonder billijk is voor een EV, blijft het desalniettemin een smak geld voor wat nooit meer dan een stads- dan wel tweede wagen zal zijn.
Verdict Dacia Spring 65 Extreme
Als Electric 65 staat de Dacia Spring wat flukser in het leven. Schwung die hem niet alleen aangenamer maakt in de dagelijkse omgang, maar evenzeer zijn werkterrein vergroot. Zelfs langere snelwegritten hoeven niet perse meer uit de weg worden gegaan. Wat daarom niet wil zeggen dat daarmee alle wrevel zou zijn weggemasseerd.
Ondanks de Extreme-uitvoering blijft de afwerking ondermaats en het elektronische aanbod voorbijgestreefd, terwijl de Chinese banden elke voeling met nat asfalt missen. En ook op praktisch gebied laat de Dacia Spring nog steeds steken vallen. En dan hebben we het geeneens over de kostenplaatje, want voor deze prijs moet het gewoon beter.
- Meer pit
- Laag verbruik
- Beperkte gebruikskosten
- Povere afwerking
- Relatief duur
- Snelladen niet echt snel
Verwante testen
20-03-2023
10
20-09-2022
Korte tests
BMW 320d Touring LCI (2022) - de conditie onderhouden
Na vier jaar op de markt krijgt de BMW 3 Reeks zijn halftijdse opknapbeurt. AutoGids doet de test met...
7
08-11-2021
Korte tests
Mercedes C 200 Break (2021) - goed genoeg?
Ook als Break belooft de nieuwe Mercedes C-Klasse een heleboel comfort en verfijning, maar kan het aandrijfgeheel wel...
14
In dit artikel : Dacia, Dacia Spring
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!