Concept
Hoewel de DS 4 op het jongste EMP2-platform staat dat Stellantis ook gebruikt voor de Opel Astra en de Peugeot 308, zoekt dit model het wag hogerop. In de wetenschap dat je de premium concurrentie uit Duitsland niet kan verschalken door mooi in de pas te lopen, gooit de Franse constructeur het over een expressievere boeg. Toch wat het koetswerkontwerp en de interieurinrichting betreft, want de DS 4 wordt overgoten met een gewaagde designsaus.
Het interieur oogt strak, ademt Franse luxe en bulkt van de leuke designtoetsen. Al gaat dat hier en daar wel ten koste van het gebruiksgemak, want de vorm kreeg duidelijk voorrang op de functie. De bediening van de zijruiten valt gedeeltelijk buiten je gezichtsveld, de horizontale knoppenrij onder de multimediadisplay is nauwelijks leesbaar en de digitale cockpit biedt wel erg weinig informatie. Maar de prijs voor de meest nutteloze feature gaat naar de trackpad: ziet er geweldig uit, maar heeft verder geen toegevoegde waarde.
Hoewel SUV-modellen het momenteel uitstekend doen, krijgt de nieuwe DS 4 geen Crossback-variant. Maar een blik op de prijslijst leert je wel dat het aanbod wel een 750 euro kostende Cross-versie telt. Het gaat om een wat avontuurlijkere variant met cross-overtrekjes. Denk daarbij aan de glanzend zwarte afwerking voor de dakrails, het radiatorrooster, de raamlijsten en de onderste bumperdelen, samen met de aluminiumkleurige beschermstrips en de specifieke 19-duimsvelgen. Maar technisch verandert er niets: geen verhoogde noch versterkte ophanging.
Rijgedrag
In afwachting van 100% elektrische versie, die verwacht wordt in de loop van 2024, biedt DS je de keuze tussen conventionele verbrandingsmotoren (1.2 Puretech, 1.6 Puretech en 1.5 BlueHDI) en twee plug-inhybride modelversies (E-Tense 180 en E-Tense 225). Wij gingen op pad met de meest krachtige PHEV-variant, die een 1,6 liter-turbobenzine combineert met een 110 pk sterke elektromotor en een accupakket van 12,4 kWh. En dat levert een elektrische autonomie van een 40 à 45 kilometer op, maar louter op batterijkracht is de DS 4 E-Tense vooral geschikt voor gebruik in de stad of de stadsrand.
De elektromodule reduceert het koffervolume (het opbergvak onder de vloer vervalt) en verhoogt het totale gewicht met zowat 250 kilogram (naar liefst 1.730 kilogram), maar zwaarlijvig voelt de DS 4 E-Tense niet aan. Met dank aan het lage zwaartepunt en de lichte, best directe stuurinrichting. Intussen zorgt de elektroboost voor wat sportiviteit, want in ideale omstandigheden zou de sprint van 0 naar 100 km/u niet meer dan 7,7 seconden vragen en de topsnelheid toch 233 km/u bedragen. Maar zo snel voelt de DS 4 E-Tense nooit aan. Bovendien heeft de torsieas achteraan zijn handen vol met de extra gewicht van de batterijen, wat op slechte wegen durft resulteren in pompbewegingen.
Het rijgedrag beantwoordt wel aan de premiumambities die de DS 4 koestert, met een mooie wisselwerking tussen de turbobenzine en de elektromotor. Toch tot de batterijen helemaal opgesoupeerd zijn en het motorlawaai toeneemt, het brandstofverbruik piekt en de schakelovergangen schokkerig worden. Je kan wat stroom sparen via het energiemenu, maar in de praktijk heeft dat weinig zin. Onderweg stoorden we ons vooral aan de remmen. De overgang tussen het regeneratief en hydraulisch vertragen mist immers feedback en verfijning.
Verdict
De DS 4 is het eerste DS-model met een eigen karakter. Dan hebben we het niet zozeer over het weggedrag of het rijcomfort, maar vooral over het strakke design en de aangename aankleding. De Cross-benaming voegt weinig toe, maar geeft het lijnenspel wel wat extra cachet. Vooral het interieur is anders dan anders, zonder daarbij te vervallen in een karikatuur. Alleen de ergonomie kon beter.
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de DS 4 E-Tense 225 past bij het premium imago dat geämbieerd wordt, want de elektrische ondersteuning zorgt voor wat extra finesse. Bovendien zorgt het fiscale voordeel ervoor dat de hoge aankoopprijs enigszins gecompenseerd wordt. Maar de extra kilo's wegen op de prestaties, het weggedrag en het rijcomfort, terwijl het inconsistente remgevoel ronduit onaangenaam is.
Bekijk ook onze video van de DS 4
- Interieurbeleving
- Eigen karakter
- Designdetails
- Meergewicht E-Tense
- Remgevoel
- Ergonomie
Verwante testen
14-01-2022
3
17-11-2021
Detailtests
DS 4 E-Tense 225: Plug-inhybride met fleetambities
Met de nieuwe 4 heeft DS eindelijk een verleidelijk aanbod in het hart van de automarkt. Als E-Tense is...
28
06-09-2021
Eerste tests
DS 4: Karakter gekweekt
Voor DS blijft het knokken om voet aan grond te krijgen als luxemerk, al creëren ze wel steeds duidelijker...
8
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!