Concept Ferrari Roma Spider
Bij zijn onthulling in 2019 bracht de Ferrari Roma het vloeiende lijnenspel en de discrete elegantie terug die de Italiaanse sportwagenbouwer de jongste jaren een beetje uit het oog verloren was. Maranello had het te druk met de ontwikkeling van steeds snellere supercars voor verzamelaars en circuitliefhebbers, visueel ingewikkelde en met agressieve aanhangels getooide bling-blingmodellen. De Roma markeerde de terugkeer naar de Italiaanse gratie en charmante klasse van weleer. Een GT voor levensgenieters, geen in composietmaterialen verpakt testosteron.
De Ferrari Roma Spider volgt de Portofino M op, een wat lomp vormgegeven roadster met intrekbare hardtop die nooit helemaal zijn draai wist te vinden. De open Roma ruilt die harde wegklapconstructie voor een stoffen dak dat je kan openen of sluiten in 13 seconden en dat tot snelheden van 60 km/u. Natuurlijk waren er onderhuidse verstevigingen nodig om de afwezigheid van een vast dak te compenseren, waardoor de koetswerkrigiditeit met 30% afneemt en het gewicht van de Spider met 84 kilogram toeneemt. Om dat verlies aan stijfheid op te vangen, krijgen zowel de magnetorheologische dempers als de stuurinrichting een specifieke kalibratie die deze Ferrari een wat rustiger rijgedrag bezorgt.
Aan de V8-biturbo in de neus wordt niet geraakt. De 3,9 liter-krachtbron ontwikkelt een vermogen van 620 pk en produceert een opvallend discreet, zelfs wat gedempt geluid – zoals past bij een model dat geschikt is voor dagelijks gebruikt. Rijden in de Comfort- of de Sport-modus maakt weinig verschil, wie een suggestieve soundtrack zoekt, moet overschakelen naar de Race-stand. Maar zelfs dan blijft het allemaal opvallend beschaafd. De krukasarchitectuur van de drukgevoede V8 resulteert zeker in een beter reactievermogen bij lage en middelhoge toerentallen, maar ook in een geluid dat wat lijkt op dat van een 'dubbele viercilinder'. Maar laten we niet vergeten dat deze Roma Spider een GT is die ontworpen is om de inzittenden urenlang te laten genieten van de dolce vita, zonder doof te worden of last te krijgen van oorsuizingen. In die zin lijkt de keuze van de technologie volkomen terecht.
De Ferrari Roma Spider een GT is die ontworpen is om de inzittenden urenlang te laten genieten van de dolce vita, zonder doof te worden of last te krijgen van oorsuizingen.
De gerobotiseerde 8-versnellingsbak met dubbele koppeling is overgenomen van de SF90, met een paar wijzigingen die voornamelijk betrekking hebben op de langere topratio's en de toepassing van een achteruitversnelling. Er is ook veel werk gestoken in de aerodynamica, in een poging om de verschillen in rijgedrag tussen de open en gesloten versies te minimaliseren. De actieve achtervleugel kan bijvoorbeeld onder 3 verschillende hoeken worden gezet, afhankelijk van de situatie: Low Drag (tot 100 km/u), Medium Downforce (matige downforce, 30% meer, waarbij de luchtweerstand met 1% afneemt) en High Downforce (sterke downforce, waarbij 95 kg downforce wordt bereikt bij 250 km/u, maar de luchtweerstand met slechts 4% afneemt).
Comfortabel gezeten in stoelen met nekverwarming genieten de inzittenden ook van een zekere mate van rust, zelfs als het dak open is. Dit is natuurlijk het resultaat van nauwgezet en discreet aerodynamisch werk, met een innovatief systeem dat kan worden ingezet bij snelheden tot 170 km/u. Het bestaat in feite uit een stijve klep die scharniert op het bovenste deel van de achterbank, die met een druk op de knop omhoog klapt en de turbulentie ruwweg in tweeën deelt: het ene deel wordt door het bovenste deel langs het kofferdeksel afgevoerd. Klinkt ingewikkeld, maar het werkt.
Rijgedrag Ferrari Roma Spider
Wat vanaf het begin verrast, is het comfort en gebruiksgemak. Je hebt bijna het gevoel dat je in een MX-5 zit, alles valt keurig op zijn plaats. Ook als Spider is de Ferrari Roma Spider zeer toegankelijk, wat natuurlijk een troef is voor een model dat is ontworpen voor dagelijks gebruik. Het interieur straalt kwaliteit uit, hoewel sommige aanraakgevoelige bedieningselementen een beetje... handigheid vereisen, maar verder is de ergonomie prettig.
De twee grote vaste schakelhendels achter het stuurwiel wachten erop om gebruikt te worden. Het is tijd om de V8 op te jagen naar 8.000 toeren per minuut en te genieten van de verrukkelijke sensaties. De acceleratie is adembenemend, maar wat vooral opvalt is de balans die deze Ferrari Roma Spider in de bochten biedt. De vooras aarzelt nooit om in te sturen en houdt zich feilloos aan het traject. De carrosserie rolt zonder vertraging, ondanks de bewering dat de vering zachter gemaakt is
Het is een Ferrari die ver afstaat van de karikaturen die je elders ziet en waaraan ook Maranello zich te regelmatig bezondigt.
In de Race-modus is het mogelijk om een beetje te spelen met massaoverdracht en overstuur. Binnen bepaalde grenzen, dan toch. Dit komt omdat de Roma geen 'TC-off' functie heeft, die de tractiecontrole volledig uitschakelt. In de praktijk blijft hij dus constant onder de min of meer welwillende blik (afhankelijk van de rijmodus) van de elektronica, gegroepeerd onder de naam Side Slip Control 6.0. En, indien van toepassing, de Ferrari Dynamic Enhancer, die alleen actief is in de Race-modus en een torque vectoring-functie toevoegt die wat meer speelruimte biedt.
Natuurlijk is het leuk om deze bekwame Ferrari Roma Spider te pushen, maar je merkt al snel dat je 'je hand overspeelt'. Toegegeven, hij kan verbluffende prestaties leveren als je daarom vraagt. In feite ligt haar prestatieniveau ver boven dat van de overgrote meerderheid van de gemiddelde klanten. Maar... paradoxaal genoeg is dat niet waar de Spider de voorkeur aan geeft. Het gaat meer om soepel en vloeiend rijden - snel natuurlijk, maar niet hard. Het is een Ferrari die ver afstaat van de karikaturen die je elders te vaak ziet en waaraan ook Maranello zich regelmatig bezondigt.
Verdict Ferrari Roma Spider
De Ferrari Roma Spider voegt een extra dimensie toe aan het rijplezier over langere afstanden, aan het stuur van een GT met het beroemde logo van het Steigerende Paard. De Spider is wat comfortabeler dan de Coupé, wat minder precies op het scherp van de snee. Maar deze modelversie voelt wel een extra vleugje romantiek toe, zonder in te boeten aan de kracht, efficiëntie, prestaties en controle die kenmerkend zijn voor het Italiaanse merk.
- Elegant voorkomen
- Indrukwekkend aandrijfgeheel
- Heerlijk weggedrag
- Ergonomische missers
- Iets gezapiger dan de Coupé
- TC kan niet volledig uit
Verwante testen
08-05-2021
24In dit artikel : Ferrari, Ferrari Roma
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!