Iedereen kent de 500X intussen wel. Esthetische ketterij voor sommigen, een geniaal polymorfisme van de 500 volgens anderen – maar de X heeft zijn plekje in de maatschappij en het gamma wel verdiend. Hij was al redelijk comfortabel en aangenaam om mee te rijden, het enige wat nog miste was een zuinige motor die hem past als gegoten. En ziehier, ze hebben eentje gemaakt. Met zijn 150 pk en soepele eigenschappen maakt de 1.300 turbo de 500X uiterst aangenaam om mee te rijden. Bijna foutloos, zelfs.
Een gat in het gamma opgevuld
Tussen de atmosferische 1.6 en de 1.0 turbo was er een gat, zowel qua prijs als qua prestaties. Deze 1.3 vult dat gat met 150 paarden, die volstaan om comfortabel te zijn maar toch te kunnen galopperen indien nodig. Maar dat is niet hun roeping. De motor is redelijk zacht in de lage en gemiddelde toeren en is zeker niet geobsedeerd met het halen van de hoge toeren. Hij wordt gekoppeld aan een DCT-automaat met 6 versnellingen, die veel minder gevoelig is dan de 1.6 MultiJet, maar toch nog moet afrekenen met kleine schokken en aarzeling. Hij is wel erg goed geïsoleerd: je kan de motor alleen maar horen wanneer je dat zelf vraagt met de rechtervoet. Echt muzikaal klinkt dat niet, en het is bovendien nogal contraproductief. Een kalme rijstijl past hier dus het best.
Dat is trouwens ook de enige manier om relatief weinig te verbruiken, vooral gezien het gewicht van de auto. Tijdens onze test, die we kalm en anticiperend benaderden, verscheen een zeer mooie 7,2 l/100 km. Laten we dat in werkelijkheid toch best 7,7 liter noemen. Maar het moet mogelijk zijn om ook in realiteit onder de 7,5 liter te duiken, mits wat ecologisch rijgedrag. Voor de rest blijft de 500X een aangename wagen om mee te leven, is hij tamelijk goed afgewerkt, en kan hij rekenen op een gulle basisuitrusting.
Ons verdict
De 1,3 liter met 150 pk is voor de Fiat 500X misschien wel de beste metgezel. Hij is aangenaam in alle omstandigheden en gedraagt zich voorbeeldig tijdens een ontspannende rit. Maar let op de rechtervoet, zoals altijd bij kleine turbomotoren!
- Aangename motor, relatief zuinig en stil
- Koffer, opbergruimte, sfeer aan boord
- Algemeen comfort, uitrusting
- Verbruik hangt samen met rechtervoet
- Overbekrachtigd stuur
- Rijpositie kan beter
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!