Concept
Die compacte Ecoboost-krachtbron van de Ford Fiesta is er nu ook als mHEV, kort voor Mild Hybrid Electric Vehicle. De drukgevoede 1 liter-driecilinder krijg een 48-voltsysteem dat een riemaangedreven startmotor voedt via een compacte lithium-ionbatterij. Het accupakket laadt zichzelf enkel middels regeneratief remmen. De elektrohulp reduceert het turbogat, activeert het stop-startsysteem reeds vanaf 25 km/u en zorgt voor wat extra boost tijdens het accelereren. Al mikt Ford vooral op een lager brandstofverbruik en een geringere CO2-waarde, natuurlijk.
Samen met de iets grotere turbolader en de wat lagere compressieverhouding zorgt de hybride module voor een efficiëntiewinst van ongeveer 5%. Concreet: als Vignale pronkt de Fiesta mHEV met een gemiddeld normverbruik van 5,2 liter en een CO2-uitstoot van 122 gram (WLTP). Wil je die cijfers daadwerkelijk benaderen, dan maak je best gebruik van de Eco-rijmodus. Die stand beperkt de acceleratie, verlaagt het stationair toerental en grijpt in op de werking van de airconditioning. Wij besloten onze testweek met een gemiddelde dorst van 5,9 liter per 100 kilometer.
Weggedrag
De mHEV is niet sneller dan de niet-hybride Ecoboost. De winst van de 48-voltmodule wordt immers gecounterd door het extra gewicht van de batterij. De mildhybride Ford Fiesta sprint in 9,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 196 km/u. De elektrohulp zorgt wel voor een betere respons bij lagere toerentallen, wat de souplesse in de stad verbetert. Bij hogere toerentallen krijg je een extra zetje in de rug, een gevoel dat versterkt wordt door de overboostfunctie van de Sport-modus. Op het dashboard kan je zien wanneer de lithium-ionbatterij energie geeft en wanneer ze energie neemt.
Wat minder speels dan zijn voorganger, toch blijft de Ford Fiesta een amusant sturende stadsrakker. Het chassis communiceert helder en het onderstel reageert levendig, zelfs tijdens een kort ritje naar de bakker of de beenhouwer valt er rijplezier te rapen. De mildhybride Ecoboost-krachtbron doet zijn duit in het zakje. De 1 liter-turbobenzine is 125 pk sterk, maar dankzij het gul geleverde koppel geeft de driepitter de indruk krachtiger te zijn. De verhoudingen van de manuele zesversnellingsbak zijn aan de lange kant, maar de transmissie schakelt snel en resoluut van het ene naar het volgende verzet.
Verdict
Op de achterklep lees je dat het om een hybride variant gaat, verder oogt de mHEV net zoals elke Ford Fiesta. In het geval van onze testwagen zoals een in Ruby Red gestoken Vignale. Dat luxueuze uitrustingsniveau duwt de prijs verder de hoogte in, maar voor daarvoor krijg je wel het een en ander in de plaats. De felle lakkleur is niet naar ieders smaak, maar combineert best lekker met de chromen designdetails en de 17-duimsvelgen, binnenin geniet je van de hoogstaande materialen, de audio-installatie van B&O en de extra comfortsnufjes. In deze configuratie steekt de Fiesta zelfs de Mini Cooper naar de kroon.
Maakt de mHEV-technologie de Ford Fiesta beter? Niet echt, daarvoor blijft het effect van het hybride 48-voltsysteem te beperkt. De geoptimaliseerde werking van het stop-startsysteem is aangenaam, net zoals de elektroboost bij het accelereren. Maar de winst blijft marginaal.
- Enthousiaste turbomotor
- Prettig onderstel
- Stijlrijke Vignale-aankleding
- Marginale winst 48-voltsysteem
- Lange versnellingsbakverhoudingen
- Dure Vignale-aankleding
In dit artikel : Ford, Ford Fiesta
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!