Concept
Een succesvolle formule verander je niet zomaar, maar je kunt ze wel verbeteren. Dat is het doel van deze upgrade voor het Focus-gamma, om het model opnieuw in de spots van de actualiteit te zetten. Een problematische actualiteit, laten we eerlijk zijn. Zo kondigt Ford trots de integratie van zijn recente Sync4-systeem in het Focus-gamma aan, maar de oorlog in Oekraïne steekt stokken in de wielen – het Oost-Europese land is namelijk een belangrijke leverancier van elektrische kabelbomen aan de auto-industrie. Enkele exemplaren werden geproduceerd voordat de oorlog uitbrak, wat verklaart waarom onze testauto en een aantal exemplaren die aan bepaalde dealers werden geleverd, met het nieuwe systeem zijn uitgerust. Maar toekomstige klanten zullen het zonder moeten stellen… tot nader order.
En dat is jammer, ook al is Ford natuurlijk geenszins verantwoordelijk voor deze situatie. Jammer, omdat het systeem goed werkt en de menu's op het 13,2 duim grote aanraakscherm boven op het dashboard overzichtelijk zijn. Al zullen sommigen het betreuren dat de bediening voor de airco in het scherm is geïntegreerd in plaats van dat ze werd toevertrouwd aan traditionele fysieke knoppen. Het Sync4-systeem is extreem geconnecteerd en gebruiksvriendelijk en reageert snel. Het bevat nieuwe functies zoals een actieve dodehoekcontrole, die zelfs een stuurimpuls geeft om de bestuurder te waarschuwen en te voorkomen dat hij of zij van rijstrook verandert. Deze actieve detectie kan ook worden ingesteld bij het trekken van een aanhangwagen: voer gewoon vooraf de lengte en breedte in en het systeem past zich aan. Verder is Sync4 draadloos compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, over-the-air updates en de FordPass-app, waarmee je bepaalde functies op afstand kunt bedienen via je smartphone.
Op motorvlak is het benzineaanbod beperkt tot de 1.0 EcoBoost met 125 of 155 pk met een mildhybridesysteem op basis van een starter-alternator op 48 volt, eventueel gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen. Tegen alle verwachtingen in blijft de 1.5 EcoBlue-diesel met 120 pk op post, als optie gekoppeld aan een automaat met acht trappen. Voor de rest zijn de evoluties voor 2022 beperkt tot een nieuwe voorkant, met het Ford-logo in de (voor elke uitrustingslijn specifieke) grille in plaats van erboven, full led-verlichting die voortaan standaard is, en een herziene laadruimte in het geval van de breakversie Clipper. Die krijgt namelijk een afwasbaar compartiment voor natte en/of vuile voorwerpen, zoals die van de Puma of de Mach-E. De meeste van deze rijhulpsystemen en functionele aspecten (met name voor de koffer van de Clipper) zijn echter optioneel en zitten in packs die 760 tot 860 euro kosten. Wat nog steeds betaalbaar is, laten we eerlijk zijn. Maar waarom niet standaard…?
Rijgedrag
We konden rijden met een 1.0 EcoBoost 155-versie uitgerust met de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling Powershift. Het eerste wat ons opviel, is dat de Focus nog steeds een van de meest dynamische auto's in zijn klasse is. Een nauwkeurige stuurinrichting met een goed gekalibreerde bekrachtiging, een feilloze (nochtans passieve) schokdemping, een snedige en volhardende voortrein, een goede koetswerkondersteuning zonder overdreven stugheid, een mooi evenwicht, een goede filtering, enzovoort: het zijn allemaal kwaliteiten die er een plezier van maken om mee te rijden. Mede dankzij de elektrische ondersteuning op 48 volt zou je niet zeggen dat deze Ecoboost-motor maar een cilinderinhoud van één liter heeft.
Hij is ook stil en trillingvrij, wat aangenaam is in het interieur. Alleen jammer dat de gerobotiseerde versnellingsbak niet manueel bediend kan worden via spatels aan het stuur of de versnellingspook wanneer je wil afremmen op de motor. Die manuele functie is namelijk voorbehouden is aan het uitrustingsniveau ST-Line. De rijpositie, de ruimte op alle zitplaatsen, de aanzienlijke bagageruimte (tot 1.653 liter voor de Clipper), het welzijn aan boord...: al die elementen maken van de Focus een aangename auto om mee te leven en... mee te rijden. Al zullen kniesoren met de vinger wijzen naar de ‘harde kunststoffen’ die hier en daar te vinden zijn.
Verdict
De 2022 Ford Focus krijgt dus een nieuw Sync4-infotainmentsysteem, al moet hij het tijdelijk zonder doen omdat de oorlog in Oekraïne de productie van de benodigde componenten heeft stilgelegd. Dat is natuurlijk jammer, want het was afgezien van de esthetische evoluties de belangrijkste vernieuwing. Even geduld dus. Vooral omdat de Focus nu volledig volwassen is en nog altijd een van de aangenaamste auto's in zijn categorie is om in te rijden. En dat is, op dit moment, onbetaalbaar. Of toch wel: 31.245 euro voor de vijfdeurs met de 1.0 EcoBoost 125 en de manuele zesversnellingsbak in de basisversie Titanium, 32.245 euro voor de Clipper. Voor de 155 pk-versie is dat respectievelijk 34.095 en 35.095 euro (Titanium X). De gerobotiseerde Powershift-versnellingsbak kost 1.300 euro extra.
- Rijplezier gevrijwaard
- Alerte en discrete 1.0
- Rijcomfort
- Rijhulpsystemen en praktische aspecten niet standaard
- Sync4 niet beschikbaar
- Enkele afwerkingsdetails
In dit artikel : Ford, Ford Focus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!