Concept
Verwar de Ford Focus ST niet met de RS. Die laatste – radicalere – variant is dood en begraven, geofferd op het altaar van de politieke correctheid. De RS was ook degene die, in zijn laatste versie met vierwielaandrijving, de Drift-modus introduceerde. Met die functie, mogelijk gemaakt door een elektronisch gestuurde koppeling voor elk achterwiel, kon het koppel per wiel afzonderlijk worden geregeld, waardoor de RS zich als een achterwielaangedreven auto liet besturen. Sindsdien hebben verscheidene concurrenten zijn voorbeeld gevolgd, niet het minst de huidige Audi RS 3 en Cupra Formentor VZ5, die deze technologie hebben overgenomen.
De jongste ST-generatie is echter nog steeds een voorwieltrekker, net als de brutale Ford Focus RS Mk I uit 2002, met zijn enorme mechanische Quaife-differentieel, waardoor je het stuurwiel altijd met beide handen moest vasthouden. Die eerste, bijna beestachtige Focus RS is vandaag de dag erg gegeerd bij gepassioneerde verzamelaars. Of deze Ford Focus ST 2022 zijn populariteit zal evenaren? Die kans is klein. Hoewel hij minder radicaal is, heeft hij nochtans heel wat troeven in huis, te beginnen met het feit dat veel concurrerende merken het segment van de ‘hot hatches’ dezer dagen inruilen voor dat van de minder opwindende oplaadbare hybrides.
In realiteit neemt deze Ford Focus ST de EcoBoost-viercilinder over die nog niet zo lang geleden als instapmotor van het Mustang-universum fungeerde. Deze 2,3 liter-turbobenzine, uitgerust met een systeem om het turbogat te verminderen, zoals in het WRC, ontwikkelt 280 pk en 420 Nm. Al dat geweld wordt via een elektronische zelfsper en een elektronisch gestuurde ophanging overgebracht op de voorwielen. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard, de Powershift-automaat met dubbele koppeling is een optie van 1.700 euro.
Rijgedrag
Zeker in de optionele kleur ‘Mean Green’ past de ST-afwerking perfect bij de facelift die het hele Focus-gamma in het najaar van 2021 kreeg, en die vooral gevolgen had voor de voor- en achterkant, al werd ook de interieurinrichting vernieuwd en het multimediasysteem herwerkt. Dat laatste is nu van de SYNC4-generatie en gebruikt een groot, intuïtief en snel reagerend 13,2-duimscherm. Het interieur is goed doordacht en je raakt snel aan zijn ergonomie gewend. De stoelen, ontworpen door Ford Performance, bieden een uitstekend ondersteunings- en comfortniveau, terwijl je als bestuurder vlotjes een ideale rijhouding vindt. Het kleine stuurwiel ligt aangenaam in de hand en geeft je een goed zicht op het hele instrumentenbord. De digitale weergave achter het stuurwiel past zich aan de geselecteerde rijmodus aan. Leuk, al ziet het geheel er ook een tikkeltje rommelig uit.
De favoriete habitat van de Ford Focus ST bestaat uit bochtige wegen, waar het onderstel bewijst dat Ford perfect weet hoe je een uitstekende wegligging combineert met een speels – maar nooit listig – rijgedrag. De voortrein is perfect opgewassen tegen de zijdelingse grip van de uitstekende Michelin Pilot Sport 4 S-banden, de besturing is precies en communicatief en de viercilinder herneemt vlot bij alle snelheden. Een mooie balans dus, al betreuren we dat de handgeschakelde versnellingsbak wat nauwkeurigheid mist en dat de schakelbewegingen zo lang zijn dat ze het elan van de viercilinder onderbreken.
Die laatste trekt nochtans stevig door in alle verhoudingen, al ontbreekt het hem aan een karaktervolle sound (op dat vlak blijft Audi’s vijfcilinder de referentie). Een Ford Focus ST is nu eenmaal geen RS... De ophanging toont zich bij lage snelheden vrij stug, met enkele schokken als resultaat, maar ze heeft wel de verdienste dat ze de koets doeltreffend ondersteunt, wat bijdraagt tot het rijplezier op bochtige wegen. De discrete klank wordt dan weer een voordeel op grote wegen en snelwegen, die de Focus ST dankzij zijn stilte, maar ook dankzij zijn onverstoorbare rechtuitstabiliteit, sereen kan afwerken. Daar wordt hij weer de ruime, praktische en bijzonder veelzijdige gezinswagen die elke Focus is. Temeer omdat de ST-versie ook verkrijgbaar is als break.
Verdict
Voor heel wat minder geld dan een saaie oplaadbare hybride heeft deze Ford Focus ST de verdienste dat hij een glimlach op het gezicht van zijn bestuurder tovert. Efficiënt en toch gemakkelijk hanteerbaar, perfect bruikbaar in het dagelijkse verkeer én met de prestaties van een echte GTI: zo maken ze ze (bijna) niet meer. Het segment van deze ST is op sterven na dood, net als het rijplezier dat ermee gepaard gaat, vanwege niet meer ‘politiek correct’. Alleen al omdat hij nog bestaat, verdient deze Ford ons respect.
Verwante testen
In dit artikel : Ford, Ford Focus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!