Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Ford Kuga (2024) - de hybride Active getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Na drie jaar carrière krijgt de Ford Kuga een facelift, met onder meer nieuwe technologie, een avontuurlijke Active-versie en een verbeterde aandrijving voor de hybrides. AutoGids doet de test.

46.380 €

Samen met de (onlangs eveneens vernieuwde) Puma is de Kuga op dit moment de sterkhouder van het Ford-gamma. Dat dankt hij onder meer aan zijn plug-inhybride versie, die in 2021, 2022 en 2023 Europa’s bestverkochte PHEV was. Maar Ford biedt zijn gezins-SUV ook nog aan met andere motoren.

De EcoBlue-diesels hebben de facelift voor 2024 niet overleefd, maar de Kuga is er wel nog altijd als mildhybride benzine (1.5 EcoBoost van 150 pk) en als zelfladende full hybrid (FHEV, naar keuze met voor- of vierwielwielaandrijving). Een vereenvoudigd motorpalet dus, maar Ford voorziet wel meer uitrustingsniveaus. De bekende niveaus Titanium, ST-Line en ST-Line X kregen immers het gezelschap van twee extra avontuurlijk aangeklede uitvoeringen: Active en Active X. 

Koetswerk Ford Kuga Active

Die Active-varianten van de vernieuwde Ford Kuga, die enkel beschikbaar zijn voor de FHEV en PHEV, onderscheiden zich door een 1 centimeter hogere bodemvrijheid in het geval van de FHEV (waardoor de zelfladende versie op zijn beurt even hoog op zijn poten komt te staan als de stekkerversie). Voor een stoere offroadlook zorgt de zwarte kunststof bekleding voor de wielkasten en de deurdorpels, gecombineerd met zilvergrijze elementen voor de onderkant van de bumpers en de flankbeschermers.

Nieuw voor elke Kuga ongeacht de uitvoering zijn de hertekende koplampen, herkenbaar aan hun andere dagrijlichten. Ze flankeren een groter geworden radiatorrooster, waarop ook het merklogo wat meer tot zijn recht komt. Tot slot hebben ook de velgen een ander design. 

Interieur Ford Kuga facelift

Uiteraard werd het interieur van de Ford Kuga evengoed opgefrist, en dat zie je vooral aan de schermen. Dat op de middenconsole meet nu 13,2 duim en werkt op Sync4-technologie, wat concreet onder meer betekent dat je nu terechtkunt bij een virtuele assistent (Alexa van Amazon). Daarnaast werd de draadloze telefoonspiegelfunctie via Apple CarPlay of Android Auto verbeterd, en is het systeem nu ook geschikt voor over-the-air-updates.

2024 Ford Kuga Active FHEV

Anderzijds moet je voortaan wel via het centrale scherm passeren voor de instellingen van de klimaatregeling en het audiosysteem. De aparte volumeknop is gelukkig gebleven, maar voor de rest is het aantal echte knoppen voortaan beperkt tot een rijtje shortcuts onder aan de middenconsole. 

Globaal gezien maakt dit nieuwe dashboard echter een verfrissend nieuwe indruk, en ondanks de minder overgebleven knoppen gaat de ergonomie erop vooruit. De verschillende menu’s en submenu’s zijn logisch ingedeeld en tot op zekere hoogte personaliseerbaar, zodat iedereen een configuratie kan vinden naar eigen smaak. Daarbij neemt het hoofdmenu twee derde van het scherm in, terwijl je het resterende derde kunt voorbehouden voor shortcuts naar andere functies. Op zich niks revolutionairs, maar wel een stuk gebruiksvriendelijker dan de oude aanraakinterface. 

Aandrijving Ford Kuga FHEV

Los van zijn meer dynamische voorkomen en zijn technologische upgrade (ook qua veiligheidsrijhulpsystemen overigens) blijft de Kuga rijden zoals we dat van hem gewend zijn: Fords gezins-SUV weet nog altijd een goed comfort te verzoenen met een bovengemiddeld dynamisch weggedrag. Voor deze kennismaking reden wij met de zelfladende 2.5 FHEV, in Active-livrei en voorzien van vierwielaandrijving.

2024 Ford Kuga Active FHEV

In tegenstelling tot de voorwielaangedreven FHEV gebruikt die AWD een andere variant van Fords eCVT-overbrenging (in feite een planetair tandwielstelsel, vergelijkbaar met Toyota’s Hybrid Synergy Drive-principe): de HF55 in plaats van HF45, die een hogere belasting aankan. Qua vermogen verschillen de AWD en FWD amper van elkaar (183 pk tegenover 180 pk), maar de eerste stuurt in totaal wel 100 Nm meer koppel naar zijn vier wielen (550 Nm).

Die winst is trouwens volledig te danken aan een grotere elektromotor, de atmosferische 2.5 op benzine met Atkinson-cyclus is voor alle Kuga FHEV’s dezelfde. 

Prestaties en verbruik Ford Kuga FHEV

Concreet betekent het dat de AWD 8 tienden sneller naar 100 km/u kan sprinten dan zijn FWD-tegenhanger: 8,3 tegenover 9,1 seconden. Bij die oefening wordt de Kuga FHEV wel nog altijd lawaaierig – dat is nu eenmaal eigen aan zijn aandrijving, die onder belasting de benzinemotor hoog in de toeren houdt.

Ford Kuga Active facelift 2024

Niettemin valt in deze Kuga FHEV AWD, die als Active toch meer dan 1,7 ton op de weegschaal zet, best wel rijplezier te rapen, en daar zijn die vlottere prestaties zeker niet vreemd aan. Bovendien blijkt de hybride aandrijving ook nog altijd spaarzaam: wij lazen op de boordcomputer een gemiddelde af van 6,1 l/100 km na deze korte kennismaking op een veeleisend parcours.

Verdict Ford Kuga facelift

Qua rijdynamiek en benzine-efficiëntie was de Ford Kuga FHEV al een topper in dit segment, en dankzij deze facelift en de bijbehorende technologische upgrade vormt hij meer dan ooit een volwaardig alternatief voor vergelijkbare full hybrid-SUV’s als de Toyota Corolla Cross en Hyundai Tucson/Kia Sportage.

Echt goedkoop is de vernieuwe Ford Kuga FHEV niet, zeker niet als je er ook nog die kekke Active-uitdossing tegenaan gooit.

 

In dit artikel : Ford, Ford Kuga

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker