Concept
Is het het aura van de F-150, in de VS een van de bestverkochte auto’s, dat op hem afstraalt? Feit is dat diens overzeese neefje bijzonder geliefd is in onze contreien en de onaantastbaar gewaande Toyota Hilux van de troon gestoten heeft. Met ‘overzees’, daarmee bedoelen we verschillende dingen. De Ranger die Ford Europa vermarkt, is eigenlijk ontwikkeld in Australië en wordt gebouwd in Zuid-Afrika.
In 2022 komt daar nog een nationaliteit bij, want in het kader van een ruimere samenwerking leent Ford het fundament van de Ranger uit aan Volkswagen, dat er een nieuwe Amarok op gaat bouwen. Daarmee bedoelen we de nieuwe Ranger, die overigens eind 2021 al onthuld is.
Deze Stormtrak is nog een variant van de bestaande generatie, een afzwaaiversie, zeg maar. Niet de enige trouwens, er is ook nog een Wolftrak, die iets meer utilitair getint is, en de MS-RT, een sportievere versie. Zet dat tussen aanhalingstekens, het is eerder een eerbetoon aan het WRC-team van M-Sport dan een ware asfaltrakker.
Rijgedrag
Deze Stormtrak is gebaseerd op de Wildtrak en gooit voor een meerprijs van 2.783 euro nog wat extraatjes in de strijd, genre verlichte dorpels, een stickerpakket, rode en zwarte accenten en nog wat andere chiquere details. Nuttiger is echter het nieuwe elektrische rolluik boven de laadbak, dat op zichzelf bestand is tegen een gewicht van 190 kilogram erbovenop. Binnenin krijg je met leder overtrokken meubilair, al kan dat niet omfloersen dat de Ranger inmiddels zijn tiende productiejaar in gaat. Goed, voor een pick-up is de inrichting zeker keurig, maar voor een auto die inclusief btw net over de 50.000 euro gaat, dringt een modernisering zich stilaan op.
De Stormtrak-uitvoering kan je enkel krijgen op de duurste (en populairste) variant, te weten die met dubbele cabine en de biturboversie van de tweeliter-diesel, 213 pk sterk en gecombineerd met een tientrapsautomaat.
De testrit herinnerde ons er weer aan waarom de Ranger zo geliefd is. Net als Fords personenwagens rijdt hij beter dan het gros van zijn soortgenoten, met een onderstel dat kundig en vooral erg verfijnd is op asfalt. Geen achtertrein die verrassende stapjes opzij zet of een laadbak die af en toe tegen de cabine rammelt, het weggedrag benadert dat van een personenwagen. Op zwaar terrein trekt hij zich net zo vlot uit de slag, met zijn terreinreductie en twee vergrendelbare differentiëlen (achteraan en centraal).
Verdict
Geen groot nieuws, deze Stormtrak-variant, die in wezen niet meer is dan wat aankleding. Wel de bevestiging dat Fords pick-up ook in zijn laatste productiejaar nog net zo relevant is als in zijn eerste. Dat hij in zijn eentje goed is voor bijna de helft van de pick-upverkoop, is dan ook perfect begrijpelijk.
- Algemeen weggedrag
- Potige biturbodiesel
- Leuke aankleding
- Hoge basisprijs
- Onoverzichtelijke knoppen op stuur
- Nieuwe versie is al op komst
In dit artikel : Ford, Ford Ranger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!