Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai Tucson Plug-in Hybrid - de vlootkoning

Geschreven door Steven Appelmans op

Wie vandaag binnen de middenklasse-SUV's iets te zeggen wil hebben - helemaal in vlootmiddens - moet kunnen beschikken over een plug-inhybride. Drie keer raden welke afgeleide van zijn nieuwe Tucson Hyundai net heeft voorgereden...

49.999 €

Concept

Niet dat dat dan zo'n primeur is. Hyundai en hybridisering worden tegenwoordig steevast in dezelfde zin uitgesproken. De Tucson geeft daar trouwens het beste voorbeeld van: van de milde hybrides en hun 48 volt-systeem gaat het over de gewone, tegenwoordig als zelfladend omschreven Tucson Hybrid naar deze Plug-in. Het grootste verschil tussen die laatste twee zit hem trouwens in de grootte van de elektromotoren en het vermogen van hun lithium-ionbatterijen.  

De Hyundai Tucson Plug-in Hybrid kan teruggevallen op een tussen de 1.6 T-GDi en diens zestrapsautomaat gemonteerde elektromotor van het synchrone type, goed voor 91 pk en 304 Nm. De turbobenzine levert nog altijd 180 pk en 265 Nm wat, wat resulteert in een systeemvermogen van 265 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 350 Nm. Voor de prestaties moet je het dus niet doen, want dat is een surplus van slechts 35 pk op de Hybrid. Het koppel blijft zelfs identiek.

Meer zelfs, met het hogere instapgewicht van 1.818 kilo (1.634 kilo voor de Hybrid 4WD) - te wijten aan het batterijensurplus - is de 8,6 seconden die de Tucson Plug-in Hybrid nodig heeft voor de 0 tot 100 km/u zelfs drie tienden trager.Het verschil tussen beide hybrides zit hem dan ook louter in het verbruik, een gemiddelde dat voor de Tucson Plug-in Hybrid bij de WLTP-metingen werd vastgelegd op 1,4 liter/100 km in combinatie met een CO2-uitstoot van 31 g/km. Waarden die louter te danken zijn aan het grotere batterijpakket van 13,8 kWh waarmee deze Plug-in Hybrid - alweer dixit de WLTP - de eerste 62 kilometer volledig elektrisch af zou moeten kunnen leggen.

Weggedrag

Zoals we dat ondertussen gewend zijn, is dat een bijzonder optimistische schatting die enkel maar te halen valt in de meest gunstige omstandigheden. Tijdens onze testrit met de Hyundai Tucson Plug-in HYbrid - in vrij warme, maar tevens Belgische omstandigheden - gaf de boordcomputer een actieradius van 55 kilometer. Een afstand die we effectief ook zouden hebben gehaald en misschien zelfs lichtjes zouden hebben verbeterd (na de testronde van 24 kilometer restte er ons nog 34 kilometer aan elektrisch bereik).

Daar hoort wel de kanttekening bij dat we nooit sneller hebben gereden dan 90 km/u én we bijzonder omzichtig zijn omgesprongen met de beschikbare energie. Omdat we zo ver mogelijk wilden raken op stroom, maar even goed omdat de Hyundai Tucson Plug-in Hybrid zich uitermate goed leent voor een iets gezaperige rijstijl. Voor een sportieve cadans speelt zijn obesitas hem te veel parten. Niet dat deze Tucson een vlot tempo niet aan zou kunnen - dankzij de standaard vierwielaandrijving zal de Plug-in Hybrid altijd mooi op de uitgestippelde lijn blijven lopen - alleen vergt het een zekere mechanische moeite (de dempers en veren moeten stevig aan de bak om de koets dan afdoende recht te houden), wat zich achter het stuur ook duidelijk laat voelen.

Geen issue, wegens niet echt van tel in dit concept. We geven de opmerking voornamelijk mee opdat zij die wel enige fluks verwachten zouden weten dat ze de adaptieve dempers van het Sensation Pack (1.750 euro en enkel verkrijkbaar op de Shine-uitvoering) dan zeker moeten meebestellen. In de Sport-afstelling vlakken die actieve stoters het gerol grotendeels uit. Dan vinden we de HEV-functie een belangrijkere toevoeging. Een standaard toepassing die schuilt onder de drukknop rechts van de rijprogrammaschakelaar. In drie stappen past de sturende elektronica de elektrische voorrang aan van compleet (EV) over voornamelijk (Auto) tot als de 1,6 liter het nodig acht (HEV).

In die laatste modus redeneert de software dus op exact dezelfde manier als het dat zou doen bij de gewone Hybrid. Met het wezenlijke verschil dat er bij de Hyundai Tuscon Plug-in Hybrid veel meer elektrische ondersteuning ter beschikking staat. Voornamelijk op lange trajecten zou daar voordeel mee gedaan kunnen worden, met een aanzienlijk lager verbruik. Bovendien countert de bijkomende setting ineens ook de grootste tekortkoming van het plug-inhybirdeconcept an sich. Namelijk dat de elektrische bijstand een letterlijke last wordt eens de stroom is opgesoupeerd. Niet dus in deze Hyundai waar die bijkomende HEV-stand het batterijvermogen netjes spreidt tot op en zelfs ver over de finish.

Verdict

De nieuwe Tucson is een ongemeen succes, een vlam die deze Plug-in Hybrid alleen maar meer zal aanwakkeren. Voornamelijk omdat Hyundai er zich een weg mee kan forceren richting de vlootwereld, een milieu waar de Koreanen tot op heden eigenlijk nog niet echt een vast voet aan de grond hadden. Met de Hyundai Tucson Plug-in Hybrid lijken die kansen echter gekeerd. Omdat de vlotte looks, de praktische inborst en de rijkelijke (basis)uitrusting nu ook gepaard gaan met een verbruiksvriendelijke en fiscaal voordelige aandrijving. 

 

  • HEV-mode
  • Fiscaal voordeel
  • Aanzienlijk elektrisch bereik
  • Niet meest dynamische
  • Prijzig
  • Imago in vlootwereld

Verwante testen

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Tucson

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker