De 1.4 T-GDi van 140 pk wist ons in de stijlvolle Kia ProCeed al aangenaam te verrassen tijdens een broederstrijd met de Hyundai i30 Fastback. Maar ondanks degelijke prestaties luidde de kritiek toen toch ook dat die 1.4 een beetje te braaf was, en dat een auto met een dermate spannend lijnenspel best wel een motor met wat meer temperament verdiende. Om daaraan een mouw te passen prijkt in de catalogus van deze "shooting break" ook een GT-versie, waarvan de 1.6-turbo 204 pk en 265 Nm sterk is.
Extravert
Die extra dosis power vertaalt zich uiteraard in betere tijden voor de chronometer: ten opzichte van de 1.4 T-GDi spurt de manuele ProCeed GT volgens Kia 1,5 seconde sneller naar 100 km/u (7,6 tegenover 9,1 seconden); bij de versie met de gerobotiseerde versnellingsbak, zoals onze testauto, loopt de kloof zelfs op tot bijna 2 volle seconden (7,5 tegenover 9,4).
In het dagelijkse verkeer vertaalt zich dat in een krachtbron die nooit om reserves verlegen zit, en desgewenst krachtig kan uithalen wanneer je daarom vraagt. Voor de meest alerte reacties doe je er goed aan de Sport-rijmodus in te schakelen. In dat geval krijg je er meteen ook een suggestieve uitlaatklank bij: leuk voor even, maar het voortdurende gesnerp van de sportuitlaat wordt op den duur toch wat vermoeiend.
Uitstekende 7DCT
Het pleit voor Kia dat het merk voor bijna alle ProCeeds de keuze laat tussen een handgeschakelde zesbak en een een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, maar in dit geval zouden wij echt niet twijfelen, zo goed doet die 7DCT zijn werk. De bak koppelt snel genoeg aan bij het wegrijden, maar doet dat nooit brutaal – ook niet in de Sport-stand. En onderweg kiest hij zijn verhoudingen doorgaans erg oordeelkundig. Af en toe wacht de sturing misschien wat lang om op of terug te schakelen, maar dan brengen de schakellepels aan het stuur (standaard) soelaas.
Onverstoorbaar
Alle ProCeeds krijgen een specifieke chassisafstelling die dichter aansluit bij hun dynamische karakter. Die maakt het wegcontact uiteraard iets stugger, zeker in deze GT-versie, die standaard op 225/40-rubbers rond achttienduimers staat, maar over het algemeen blijft het allemaal aanvaardbaar. Alleen grote oneffenheden zoals verkeersdrempels of Berlijnse kussens worden achteraan ronduit droog doorgegeven.
Verder herhalen we wat we al zeiden over de ProCeed 1.4 T-GDi: deze stijlvolle Koreaan kan prat gaan op een hoogstaand weggedrag, maar het is eerder een GT dan een GTI. Of anders gesteld: in haarspeldbochten voelt hij niet uitzonderlijk levendig aan, maar lange bochten neemt hij zonder te verpinken, en desnoods in een stevig tempo.
Alles inbegrepen
Met een prijskaartje van net geen 35.000 euro voor de versie met 7DCT is de ProCeed GT naar Koreaanse normen misschien geen koopje, maar dat is buiten zijn bijzonder uitgebreide standaarduitrustng gerekend. Bij de enige echte concurrent, de Mercedes CLA Shooting Brake, krijg je voor dit bedrag een manuele CLA 200 van 163 pk... en dan moet het spelletje ‘verbind de juiste opties’ nog beginnen.
Wel iets om in de gaten te houden is het verbruik van deze 1.6 T-GDi. Dankzij flink wat snelwegkilometers kwamen wij uit op een testgemiddelde van 8 l/100 km rond, maar hou maar rekening met een liter of 2 meer wanneer je veel korte ritten aflegt of de motor geregeld de sporen geeft.
Verdict
Een auto die er zo spannend uitziet als de ProCeed, verdient een spannende motor. Een rol die de 1.6-turbo van de GT met verve vervult. Meer nog dan door zijn prestaties en zijn gewillige aandrijfgeheel verleidt deze variant doordat hij zijn bestuurder weet te begeesteren.
Beleving is hier het codewoord, een aspect dat veel hedendaagse auto’s – hoe krachtig ook – maar al te vaak over het hoofd zien. Als je dan ook nog eens bedenkt wat je er allemaal voor in de plaats krijgt, is deze ProCeed GT niet eens buitensporig duur.
- Krachtige en gewillige motor
- Geslaagde 7DCT-versnellingsbak
- Rijkelijke standaarduitrusting
- Verbruik loopt snel op
- Stugge reacties achtertrein
- Zicht naar achteren
In dit artikel : KIA, KIA Proceed
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!