Concept
Les goûts et les couleurs ne se discutent pas. Een wijsheid die in de Laars klaarblijkelijk niet echt een exponent kent, want het eerste wat de Lamborghini Countach teweegbracht op het moment dat de voile eraf werd gehaald, was net een hoop trammelant. Met op kop Marcello Gandini, Bertone-designer op rust en tevens de man die de pen vasthield voor de oorspronkelijke Countach.
Middels een officieel communiqué distantieerde de man zich van de moderne herinterpretatie. De hommage paste niet 'in de geest van innovatie’ waarmee hij het originele ontwerp tekende, aldus de ondertussen krasse tachtiger. Een kritiek die we wel ergens volgen. De rechte koplampen hinten nog wel naar het origineel (al klappen die allang niet meer op) en ook in de NACA-luchthappers aan de zijkant schuilt duidelijk Countach-DNA. Mitja Borkert, de huidige designchef bij Lamborghini, attendeert ons eveneens op het typerende Countach-opschrift in de kleine grille, alsook op de hexagonale wielkasten.
Die laatste omgorden dan weer een setje retrovelgen – 20 duim voor- en 21 duim achteraan – met dat typische ‘telefoonschijf’-design. En, uiteraard, als je wil instappen, geschiedt dat via die al even merktypische vleugeldeuren. Leuke knipogen naar de originele Lamborghini Countach, maar toch mist het geheel wat ziel. Zeker in vergelijking met het verpletterende oermodel.
Dan zijn er recent toch andere Lamborghini-modellen de revue gepasseerd die meer aansloten bij Gandini’s basisprincipes. Zoals de Sian FKP 37 bijvoorbeeld. Een naam die we overigens niet zomaar droppen. In wezen is de nieuwe Lamborghini Countach een Sian, zij het dus met een wat bravere styling. Terwijl die Sian in essentie ook al een doorontwikkeling was van de Aventador SVJ.
Nu doen we dat negatiever klinken dan nodig. Meer zelfs, zowel die Sian als de Lamborghini Countach solliciteren stevig naar vereeuwiging in de geschiedenisboeken. Het zijn immers evenzeer mijlpalen, wegens de eerste Lamborghini’s met – een vorm van – elektrificatie. Specifiek gaat het hem over een 48-voltstructuur bestaande uit een 34 pk sterke synchrone elektromotor (ingebouwd in de versnellingsbak) en een achter de voorstoelen ingebouwde supercondensator (of supercapacitor in English) die de hele unit van stroom voorziet. Onthoud vooral dat het ding ultrasnel laadt en ontlaadt, waardoor de elektrische boost quasi altijd klaarstaat om bij te springen.
Rijgedrag
Ondersteuning die vooral wordt verleend bij het op- en terugschakelen, waarbij de elektromotor de brute schokken van de gerobotiseerde bak – nog met enkele koppeling – opvangt. Al moet er in dezelfde adem aan toegevoegd dat het systeem dat niet altijd even vlekkeloos doet. Zeker in de dociele Strada-modus wil de aandrijving van de Lamborghini Countach nog eens ‘bokken’.
In automatische modus vraagt de bak eveneens behoorlijk wat bedenktijd bij het terugschakelen, waardoor een herneming niet zo vlot verloopt als je zou mogen verwachten. Even die prachtige peddels achter het stuur ter hand te nemen, brengt daar meteen soelaas. Wat niet wegneemt dat je van een supercar van dit kaliber wel mag verwachten dat hij zo’n tussenstap niet nodig heeft om fluks vooruit te knallen van zodra hij daar het commando toe krijgt.
Anderzijds matcht die brutaliteit wel perfect met het beest dat je wakker schudt met een druk op de helrode startknop onder die jetachtige kap. De donder die dan uit het kwartet uitlaatpijpen onder de kont van de Lamborghini Countach komt gerold, is van een andere grootorde. Wat het design vergeet te onderstrepen wordt dan ruimschoots benadrukt door de grol.
De 6,5 liter grote V12 van de Lamborghini Countach levert immers 780 pk en 720 Nm. Opgeteld met het elektrische vermogen geeft dat zelfs 814 pk in totaal. Nog niet onder de indruk? Door een dieet van koolstofvezel (zowel de volledige monocoque als de gehele koets bestaat uit carbon) weegt de nieuwe Lamborghini Countach slechts 1.595 kilo. Omgerekend naar kg per pk geeft dat een ratio van 1,95. Elk paard heeft dus minder dan 2 kg vlot te houden.
Het zal dan ook niet verbazen dat de Lamborghini Countach van 0 naar 100 km/u blaast in amper 2,8 seconden. Hou je het gaspedaal tegen de stuit, dan sta je een kleine 6 seconden later al aan 200 km/u. Overigens begint het feestje dan nog maar. De Lamborghini Countach is immers pas bij 355 km/u aan het eind van zijn Latijn. Een zinsverbijsterende rush voorwaarts die uiteraard ondersteund wordt door een alsmaar woester klinkend gehuil.
Eenmaal voorbij de 3.000 o/m gaan de kleppen in de uitlaat open, wat de diepe brom van daarnet een octaaf hoger steekt. In het scherzo dat volgt, knettert en krijst de Lamborghini Countach zich een weg naar boven in de toerenschaal, tot de digitale naald bij 8.500 o/m in zijn begrenzer knalt. Daar, in die manie, schuilt dan ook de echte link met zijn voorvader. Het is namelijk nog altijd even krankzinnig snel, luid en wild.
Met dat gigantische verschil dat de Lamborghini Countach anno 2022 geen stierenkloten – om in de sfeer te blijven – meer vergt om effectief tot die limiet gepusht te worden. Door dat veelvuldig gebruik van carbon is het chassis ultrastijf. Er is vierwielaandrijving (nog altijd geregeld door een Haldex-koppeling) evenals vierwielsturing, de variabele stuurbekrachtiging (Lamborghini Dynamic Steering) komt met een grotere standvastigheid naarmate de snelheid toeneemt (van 10:1 tot 18:1) en doordat de diffusor en uitklapbare spoiler van deze Lamborghini Countach weldegelijk de binnenkant van een windtunnel hebben gezien, krijg je ook de nodige downforce om het geheel tegen het asfalt te houden.
Al mag een deel van de egards evenzeer naar de afstelling van zowel de dubbele wishbones als van de adaptieve dempers. Die blijven te allen tijde strak zonder zich ooit te verslikken in eventuele oneffenheden. We zouden zelfs durven stellen dat de Lamborghini Countach comfortabel gedempt is. Toch naar supercarnormen.
Moet de Lambo uiteindelijk weer aan de teugels, dan heb je joekels van keramische schijven (met een diameter van 400 mm voor- en 380 mm achteraan) om – samen met het elektronische veiligheidsnet – die snelheid er weer uit te halen. We dachten het weggedrag oorspronkelijk te vergelijken met dat van een kart, maar daar is de Countach – met zijn 2 meter in de breedte – toch net iets te kloek voor. Al moge het duidelijk zijn dat het een stuk makkelijker is om de zweep te laten knallen bij dit beest dan het was eind jaren 70, midden jaren 80.
Verdict
Kijk, een Lamborghini kan nooit 'slecht ' zijn. Minder impressionant? Misschien. Wat bruut? Kan zeker. Maar het is nooit, jamais, ni slecht. Dat is voor de nieuwe Countach niet anders. Het ding klinkt zo begeesterend, kleeft zo aan het asfalt dat hij wel onder je huid moét kruipen.
Het kan wel een minder geslaagde hommage zijn. Omdat de Lamborghini Countach anno 2022 de présence mist van zijn voorvader. En dus stilistisch vergeet je dezelfde visuele schop voor je kop te verkopen. Al is dat evenmin iets wat een beetje marketingdienst niet rechtgetrokken krijgt.
Met een beperkte oplage (112 exemplaren) die je aan een waanzinnig bedrag vermarkt (2,2 miljoen euro per stuk.... exclusief btw), krijg je de beurzen van de superrijken dezer planeet alsnog opengewrikt. Vrij makkelijk zelfs. De hele Countach-reeks was dan ook in een mum uitverkocht. Vaak trouwens aan klanten die eveneens het origineel in de garage hebben staan. Kunnen we inkomen. Hebben ze naast een Lamborghini Countach om naar te staren ook eentje die kan sturen.
Verwante testen
01-08-2022
30 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!