Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mazda 2 Hybrid (2022) - vertrouwd voorkomen

Geschreven door Kevin Kersemans op

De Mazda 2 is er nu ook als Hybrid, al is het eigenlijk een Toyota Yaris. AutoGids doet de test.

29.290 €

Concept

Onder de noemer Skyactiv-G en Skyactiv-D investeert het eigenzinnige Mazda al jaren in het optimaliseren van zijn benzine- en dieselmotoren, er rotsvast van overtuigd dat onder andere een oordeelkundig gekozen longinhoud in de praktijk meer helpt om de reële uitstoot onder controle te houden dan allerhande kunstgrepen die vaak vooral op papier de CO2-uitstoot beperken. Vandaar dat het merk uit Hiroshima zo laat op de (plug-in)hybride of de volledig elektrische kar is gesprongen (met respectievelijk de CX-60 en de MX-30).

Maar het zijn natuurlijk de theoretische waarden waar de EU naar kijkt om constructeurs boetes op te leggen indien de gemiddelde WLTP-uitstoot van hun gamma boven een bepaalde waarde uitkomt. En dus ging Mazda onder lichte dwang toch overstag en introduceerde het een hybrideversie van zijn 2. Nu ja, zet de gewone benzine-2 en de 2 Hybrid naast elkaar en je zult wel enkele verschillen ontwaren. Die eerste kan desgewenst wel beschikken over mildhybridetechnologie, maar zelf een full hybrid-versie ontwikkelen zagen ze in Hiroshima blijkbaar niet zitten. En dus deden ze wat Suzuki ook al deed voor zijn Swace en Accross: te rade gaan bij specialist ter zake Toyota.

Wie vindt dat deze Mazda 2 Hybrid verdacht veel lijkt op de jongste Toyota Yaris, slaat dan ook de nagel op de kop. Behalve het aanpassen van de logo's hebben ze bij Mazda namelijk niet al te veel moeite gedaan om te verbergen dat het daar gewoon een kloon van is. Dat de persinfo over de Mazda 2 Hybrid gewag maakt van "een volledig nieuw platform" is dan ook niet gelogen, aangezien het dus om een Toyota-basis gaat. Voor Mazda is het dus sowieso volledig nieuw... Hetzelfde geldt logischerwijs voor de algemene ergonomie en het infotainmentsysteem.

Rijgedrag

We hoeven er geen tekeningetje bij te maken dat de Mazda 2 Hybrid ook rijdt als een huidige Toyota Yaris. Vergeleken met de 'echte' Mazda 2 betekent dit dat hij misschien een tikkeltje minder dynamisch is, maar hij kan wel een voor dit segment uitmuntend compromis comfort-weggedrag voorleggen. En dat geldt dan zowel voor het comfort van het onderstel als van het aandrijfgeheel, die zich allebei onderscheiden qua zachtheid. Alleen het geluidscomfort kan soms wat minder zijn, maar in de jongste generatie van Toyota's hybridesysteem is dat enkel nog maar het geval wanneer je echt als een hooligan rondrijdt.

Voor de rest valt er nu prima te leven met het koffiemoleneffect dat typisch is voor het Hybrid Synergy Drive en zijn CVT-achtige werking, maar dat nu dus een pak minder storend is dan vroeger. Bovendien weet de indirect ingespoten 1.5-benzinemotor van Toyota zijn driecilinderarchitectuur perfect te verbergen, want van storende trillingen of een ratelend geluid is hier absoluut geen sprake.

In de stad is deze Mazda 2 a.k.a. Toyota Yaris dan ook een genot om mee te rijden (met dank ook aan zijn koetswerklengte van nog geen 4 meter en zijn draaicirkel van minder dan 10 meter) en is het verbazend hoe vaak je zuiver elektrisch kunt rijden en hoe snel de batterij opnieuw regenereert. En het goede nieuws is dat je je daarbij totaal niets hoeft aan te trekken van heel de werking. Het systeemvermogen van 116 pk (waarvan er 92 worden geleverd door de benzinemotor) volstaat voor fatsoenlijke prestaties (0 tot 100 in 9,7 seconden) en maakt dat de 2 Hybrid zich ook op grote wegen perfect in zijn sas voelt. En dat geldt ook voor zijn weggedrag, ondanks zijn lilliputterformaat. En het verbruik? We besloten onze testweek met een gemiddelde van 4,5 l/100 km, wat verre van slecht is als je weet dat er flink wat snelwegkilometers aan te pas kwamen. Bij meer stadsgebruik moet je dus makkelijk nog dichter in de buurt van het WLTP-normgemiddelde van 3,8 l/100 km kunnen geraken.

Verdict

"If you can't beat them, join them", moeten ze bij Mazda gedacht hebben, en dus kleefden ze hun eigen logo op de huidige Toyota Yaris Hybrid. En waarom ook niet, want ook al heeft hij dan totaal niks gemeen met de 'echte' Mazda 2, het is wel een uitstekende hybride stadsauto.

Maar waarom zou je dan bij Mazda gaan shoppen voor iets dat origineel Toyota is, temeer omdat ook de prijzen (vanaf 24.390 euro in het geval van de Mazda) en het (beperkende) uitrustingsbeleid niet noemenswaardig verschillen? Alleen bedraagt de garantie bij Mazda normaal gezien drie jaar of 100.000 km, terwijl Toyota Belgium boven op de constructeurswaarborg nog twee jaar extra biedt (al loopt er op dit moment een tijdelijke actie bij Mazda waardoor je zes jaar krijgt). Verder is het wellicht een kwestie van merktrouw of nabijheid van de garage...

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kevin Kersemans (@kvnkrsmnsonwheels)

  • Compromis comfort-wegligging
  • Laag reëel verbruik
  • Wendbaarheid en zachtheid in de stad
  • Beperkend uitrustingsbeleid
  • Prijskaartje voor een stadsauto
  • Minder waarborg dan het Toyota-origineel

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2 hybrid

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker