Voor de connaisseurs die nu de opmerking voelen opborrelen dat de MX-5 ND (zoals die vierde generatie nog altijd voluit heet) toch al een facelift heeft gehad: in 2018 ging de kleine Mazda inderdaad al eens onder het mes.
Maar gezien het liedje van de MX-5 nog niet is uitgezongen (al hintte de Iconic SP-concept vorig jaar op het salon van Tokio al wel naar eventuele opvolging) en 2018 ondertussen toch ook al een eeuwigheid is geleden (Corona dronk je toen nog gewoon), vond Mazda het opportuun de steeksleutels opnieuw boven te halen. Al hebben die dan niet veel meer moeten doen dan wat vijzen aandraaien.
Koetswerk en interieur Mazda MX-5
Om maar te zeggen dat de veranderingen niet veel om het lijf hebben. De ledkoplampen en de dagrijlichten sluiten voortaan mooi op elkaar aan. En de knipperlichten achteraan pinken nu ook met ledtechnologie. In het licht van de volledigheid (no pun intended) dien je ook nog te weten dat er een nieuwe tint grijs beschikbaar is (Aero Grey) net als anders gesculpteerde 17-duimers en een beige kap met bijhorend (beige) interieur. Al hebben we daarmee dan ineens de belangrijkste exterieure aanpassingen vermeld.
Ook binnenin valt vooral de herkenbaarheid op. Net als het grotere, nu 8,8 duim metende aanraakscherm (tot nu was dat 7 duim). Een display die de MX-5 overigens overneemt van de andere Mazda-modellen. Wat evenzeer geldt voor het Mazda Connect waar je voortaan Android Auto en Apple Car Play draadloos mee kan verbinden.
We blijven nog even in het elektronische departement. Gezien de MX-5 dus nog even het mooie weer mag maken, werd hem ook de laatste verordeningen van Europa onder de neus geschoven. Tot spijt van wie het benijdt, maar ook de roadster piept vanaf nu als je de geldende snelheidslimiet overschrijdt. Een melding die je – gelukkig – ook gewoon uit kan schakelen met een druk op de desbetreffende knop, links naast het stuur.
Dan vinden we de actieve rijvakassitent een nuttigere aanvulling. Af en toe wil een weg ook al eens gewoon rechtdoor lopen. Saai snelwegcruisen dat je nu dus (deels) over kan laten aan de elektronica. Ook hier gebiedt de volledigheid dat we eveneens de verbeterde camera, de waarschuwing voor kruisend verkeer bij het achteruit rijden en de noodremhulp die je op je plek houdt na een aanrijding met een vermelding bedenken.
Motor: specs en prestaties Mazda MX-5
Waarna we (eindelijk) over kunnen gaan tot het stukje elektronica waar we wél enthousiast over worden: het DSC Track. Beschikbaar vanaf de tweede uitvoering, de Exclusive Line, laat die de teugels wat vieren, waardoor het ESP (wat dat DSC in essentie is) pas in zal grijpen als het voelt dat je de Mazda MX-5 echt niet meer de baas bent.
Een (nood)situatie waar je nu wel iets harder voor zal moeten werken. Ingegeven door (alweer) de stringente Europese uitstootnormen, heeft Mazda beslist de meer CO2 uitstotende 2 liter uit het gamma te halen. Waardoor je je MX-5 dus automatisch geleverd krijgt met de 1,5 liter-viercilinder. Wat geen drama is. Een MX-5 koop je sowieso niet voor zijn (top)vermogen, wel om de lol die je ermee kan trappen. Pret die ook de 132 pk en 152 Nm van de 1.5 Skyactiv-G je meer dan voldoende leveren. Voornamelijk omdat het molentje amper 1.078 kilo vlot te houden heeft.
Rijgedrag Mazda MX-5
Een aantal structurele koetswerk- en chassisverstevigingen helpen je daarbij nog wat vlotter de hoek om, extra schwung die bovendien auditief wordt versterkt door de Induction Sound Enhancer (ISE). Let wel, de roffel klinkt wat nadrukkelijker, maar verwacht niet dat hij je nekharen overeind krijgt. Het is en blijft immers de ronk van een atmosferische vierpitter. Maar goed, de Skyactiv-G klinkt er wat overtuigender door, waardoor je allicht wat meer geneigd zal zijn de rode zone op te zoeken.
Een rush door het toerental die nog altijd bijzonder gretig verloopt. Net als het schakelen met de ultrakort verhouden manuele zesbak. Het maakt dat de MX-5 je na twee vlot aangesneden bochten – waarbij de elektronica je bewust naar de binnenkant ‘trekt’ - nog altijd achterlaat met een kamerbrede glimlach. Een eigenschap waar het Mazdaatje ons eigenlijk al 35 jaar op trakteert. En waar het ondertussen een alleenrecht op heeft. Want directe concurrenten, dat heeft de MX-5 eigenlijk niet meer.
Verdict Mazda MX-5
Ja, hij is elektronisch weer bij de tijd. En ja, dat beige maakt hem wat meer fashionable. Maar in de fond blijft de Mazda MX-5 vooral die leuke en ondertussen unieke roadster die door een combinatie van lichtbouw en bescheiden mechaniek je voor een beperkt budget trakteert op weergaloze rijsensaties. Een conclusie waarvan we alleen maar kunnen hopen dat we ze ook de komende 35 jaar nog mogen neerpennen.
- Pret voor het budget
- Elektronisch terug bij de tijd
- Uniek, wegens geen (directe) concurrentie
- 1,5 liter had wat meer pit mogen hebben
- Geen sperdiffentieel meer (wegens voorbehouden aan de 2 liter)
- Praktisch blijft het behelpen
In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!