Net als de C – en in zekere zin de nog performantere AMG-GT 4-door en S Klasse – kreeg ook de AMG-alteratie van de GLC een elektrische injectie. Want, dat E Perfomance-label bundelt een 204 pk en 320 Nm sterke elektromotor op de achteras, samen met een 6,1 kWh sterke batterij (met 4,8 kWh aan nuttig vermogen). Zoals dat inderdaad ook het geval is voor de C 63 S E Performance.
Concept Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Die technische gelijkenis gaat trouwens ook onder de kap verder met de identieke M139L-2 liter-vier-in-lijn. Waarbij de -L achter het AMG-typenummer overigens staat voor ‘longitudinaal’, de richting waarin de viercilinder in de motorbaai rust.
Een serieus visitekaartje ook, die turbobenzine. De technologische hoogstand die erin zit verwerkt, maakt namelijk dat dit de krachtigste in massa geproduceerde vierpitter is van het moment. Om daar wat cijfers op te kleven: dit ding produceert maar liefst 476 pk en 545 Nm. Opgeteld met de elektrische bijstand geeft dat een systeemvermogen van 680 pk en 1.020 Nm. Moet er nog zand zijn?
Wat de elektrische aandrijving betreft: hoewel de elektromotor en batterij volstaan om de GLC vlot te houden, is het niet de bedoeling dat de installatie dat ook veel doet. Anders gesteld: de bijstand moet vooral de prestaties bevorderen. Dat je dan 12 kilometer elektrisch kan rijden – en zo wat benzine sparen – is louter bonus.
Zijn de 560 cellen leeg, dan kan je die dankzij de interne omvormer van 3,7 kW altijd aan de stekker dan wel wallbox opladen. Of je schakelt gewoon naar Race. In die setting wordt er tot 150 kW geregenereerd. Helemaal vol hebben we de batterijen niet gekregen, maar in 10 minuten knallen stond de meter toch weer op 80 procent.
Zie dat opnieuw in het licht van betere rondetijden – je krijgt dan opnieuw meer boost als je het pedaal vloert. Want met de benzine die we verstookten tijdens dat raketten, kan je immers bezwaarlijk stellen dat het efficiënt was.
Afhankelijk van het AMG Drive Select-programma mag je dan ook rekenen op 10 tot 20 liter Euro 98 per 100 kilometer. Voor een viercilinder, inderdaad. Al is dat verbruik van ondergeschikt belang.
Net als de rest van de GLC AMG is de 2 liter een topatleet die prestaties boven alles stelt. Vandaar dus de directe en indirecte injectie. Of de elektrische aansturing van de turboturbine aan uitlaatzijde (met bovendien een poort richting inlaat die in diameter kan variëren).
Nu, gezien die laatste aangesloten is op hetzelfde 400 volt-systeem als de batterij, kan de turbo zijn overtollige elektrische energie wel kwijt aan de cellen in de koffer. Of hoe er toch ook mechanisch op de kleintjes wordt gelet.
Voorts is de AMG vooral herkenbaar als GLC. Met een soortgelijke boordplank en dito interieur. Nu ja, op de specifieke sportstoelen en andere AMG-accenten (stuur, Supersport-weergave in de tellerpartij, AMG-tabbladen in het MBUX-infotainment) na dan.
We maken daar trouwens graag GLC plug-inhybride van, want in de koffer moet je voorbij dezelfde bult. Wat dus resulteert in eenzelfde 470 liter aan koffervolume wat uit te breiden valt tot 1.530 liter als de achterbank wordt neergevouwen.
Kenners van het Mercedes-gamma zullen nu opmerken dat de GLC 300 e toch een beduidend grotere batterij heeft, waardoor het wat vreemd is dat het bijkomende plateautje in de koffer moest worden behouden.
Ja, dat klopt. Maar er is de bijkomende elektromotor op de achteras (remember?). Terwijl ook het elektronisch gestuurde differentieel in die ruimte werd gepropt. Net als de ECU van de batterij en elektromotor én de tweetrapsautomaat. Die laatst schakelt ten laatste bij 140 km/u (een vitesse waarbij de elektromotor zijn maximale toerental van 13.500 omwentelingen draait) om zodoende ook bij hogere snelheden de verbrandingsmotor nog elektrisch bij te kunnen staan. Voor wie het zich af zou vragen: de top wordt elektronisch gelimiteerd bij 275 km/u.
Rijgedrag Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Aan kracht dus geen gebrek, al moet je die natuurlijk ook nog kwijtraken. Hoewel de onderstelsetup opnieuw zeer gelijkwaardig leest met die van de C 63, verschillen beide AMG’s toch danig. Overigens zowel qua hardware als naar elektronische afstelling toe.
De GLC staat een stuk hoger op z’n poten, dus weegt de koetsrol hier een stuk zwaarder door in de mix. Meteen de verklaring waarom de GLC wel kan terugvallen op actieve stabilisatoren. Antirolstangen die in het midden geconnecteerd worden door een elektronisch gestuurd tandwielstelsel dat – afhankelijk van het rijprogramma – de wielen kan koppelen dan wel onafhankelijk van elkaar laten bewegen. Het eerste scenario bevordert de dynamiek, het tweede het comfort.
De stalen veren krijgen verder ondersteuning van actieve dempers die in hun spreidstand hetzelfde promoten als de stabilisatorstangen van daarnet. In Comfort zijn die zeer meegaand, in Race ultrastijf. Met een aantal variaties daartussen in Sport en Sport+.
Alsof dat smörgäsbord aan afstellingen nog niet genoeg is, voorziet het AMG Dynamic Select verder in een Slippery-setting, evenals een evenmin weinig aan de verbeelding overlatende Electric en Battery Hold. Vind je daar je gading niet in, dan kan je – zoals vanouds – via Individual je eigen voorkeuren voor stuur- en gasrespons, demperkarakteristiek, schakelsnelheid van de 9-traps met dubbele koppeling, de mate van elektrische bijstand, de tussenkomst van het ESP, de ondersteuning van het 4MATIC+ en de vierwielsturing zelf regelen.
Samenwerkingsverbanden die deze GLC een gigantisch breed werkingsspectrum bezorgen. Van uitstootvrij cruisen tot ongenadig hard scheuren (0 tot 100 km/u in 3,5 seconden!), deze Mercedes kan het allemaal. Het grenst zelfs aan het ongeloofwaardige hoe strak deze SUV door de bocht loopt, hoe direct hij stuurt (met dank aan de variabele bekrachtiging, maar nog meer aan de vierwielsturing), hoe prettig hij klinkt (ondanks dat een deel van de uitlaatnoot via de luidsprekers wordt versterkt), hoe stabiel hij blijft op snelheid.
Jij, als chauffeur, hebt daarbij enkel maar te draaien en/of te klikken aan en op de instelwielen onder de stuurnaaf. Waarna de elektronica zelf aan het reguleren gaat. Een bijzonder ingewikkelde puzzel die, ondanks het veelvoud aan systemen dat in de dans betrokken moeten worden, telkens redelijk foutloos wordt gelegd. Dat alleen is bijzonder indrukwekkend.
Verdict Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance
Als Mercedes-AMG verbluft de GLC 63 S E Performance. Met zijn hallucinante prestaties, maar nog veel meer door zijn gebruiksgemak. Zelfs onze grootmoe zou ongenadig hard kunnen knallen met deze familievriend. Daar zit dan ook de efficiëntie waar de elektrische bijstand op trakteert, niet zozeer in een eventuele verbruikswinst.
Alleen zit daar eveneens de angel. Efficiëntie is een synoniem voor saai. Een woord dat we nooit in de mond zouden durven nemen voor deze GLC 63 S E Performance – wegens veel te pejoratief. Maar het mankeert de SUV wel aan drama. Terwijl we dat dan weer wel associëren met een AMG.
Verwante testen
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLC
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!