Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes GLA 250 e – de voordelen van een stekker

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

De fiscaal interessantste Mercedes GLA? Dan kom je bij deze 250 e uit, met het plug-inhybride aandrijfgeheel dat eerder al wist te overtuigen in de wegtest van de A 250 e. En in deze SUV?

56.870 €

Concept

Als lid van de A- en B-familie heeft ook de GLA recht op een plug-inhybride uitvoering, waarvan de techniek volledig gelijkloopt met die van de andere 250 e-modellen bij Mercedes. Dit aandrijfgeheel koppelt de 1.3-turbo van 160 pk en 230 Nm aan een elektromotor van 75 kW (102 pk) en 330 Nm. Wanneer beide krachtbronnen het beste van zichzelf geven, levert dat een systeemvermogen en -koppel op van 218 pk en 450 Nm.

Met zijn vrij grote batterij van 15,6 kWh (bruto) kan de GLA 250 e volgens de WLTP-normen tussen 56 en 62 elektrische kilometers afleggen, genoeg om zelfs met de grootste velgen ruim onder de drempel van 50 g CO2/km te blijven en dus fiscaal 100 procent aftrekbaar te zijn in een bedrijfscontext. Dankzij een krachtige interne omvormer van 7,4 kW volstaat minder dan 2 uur om een ‘lege’ batterij weer helemaal te vullen aan een eenfaselaadpunt van 32 ampère. Aan een stopcontact moet je daarvoor een kleine 6 uur rekenen.

Vrij uitzonderlijk in deze klasse is dat Mercedes ook de mogelijkheid aanbiedt om de 250 e op te laden aan een gelijkstroomsnellader. Dat kan à la limite nog handig zijn om gratis de batterij te vullen tijdens het shoppen bij een welbepaalde supermarktketen, maar verder ontgaat het nut ervan ons toch enigszins. Gaat er werkelijk iemand onderweg 20 minuten staan opladen – en daar ook nog eens relatief veel geld voor betalen – wanneer je ook gewoon benzine kunt verbranden? We moeten het nog zien...

De batterij zelf kreeg een plekje onder de achterbank, zodat het laadvolume an sich onaangetast blijft. Wel verdween het vak van 50 liter onder de koffervloer, en dat is vooral jammer omdat daardoor de twee laadkabels (allebei standaard) noodgedwongen los in de koffer slingeren. Ook de brandstoftank betaalt het gelag en heeft hier nog maar een inhoud van 35 liter. De rest van het interieur is op wat specifieke menu’s voor de instrumenten en de interface na identiek aan dat van de gewone GLA’s: mooi afgewerkt, ruim en in hoge mate personaliseerbaar.

Test Mercedes GLB 250 e - AutoGids 2021

Rijgedrag

Aangezien het hele punt van een plug-inhybride is om zoveel mogelijk elektrisch te rijden, kozen wij maximaal voor de EL-modus, waarin de GLA 250 e eerst zijn elektrische kilometers opsoupeert. Daarbij raakten we telkens 45 tot zelfs 55 kilometer ver vooraleer de benzinemotor het kwam overnemen. De viercilinder houdt zijn dorst trouwens keurig binnen de perken, getuige de 7 l/100 km die we optekenden na een langere snelwegrit waarbij we met een lege batterij vertrokken. Zelf de mate van energierecuperatie regelen kan enkel in de EL-modus, via de spatels aan het stuur.

De elektromotor heeft verrassend weinig moeite met de 1,8 ton van deze GLA, of toch in en om de stad. Met dank aan zijn onmiddellijk beschikbare monsterkoppel... dat de voorwielen bijzonder snel in verlegenheid brengt op een nat wegdek. Op de snelweg zit er in de elektrische modus daarentegen voelbaar minder panache in de hernemingen. Problematisch wordt het echter nooit, en indien nodig kun je nog altijd de benzinemotor te hulp roepen door het gaspedaal door zijn weerstand te drukken.

Wanneer beide motoren hun kracht bundelen (in de modi Comfort of Sport), is deze GLA 250 e vlot tot zelfs snel (7,1 seconden naar 100), maar dat maakt er nog geen sportieveling van: met een zware rechtervoet verloopt het samenspel tussen versnellingsbak, elektro- en benzinemotor niet altijd feilloos georkestreerd, met soms wat brutale reacties tot gevolg.

Een vloeiende, maar vlotte rijstijl gaat deze hybride GLA dan ook beter af. Het rijgedrag ondervindt in elk geval weinig hinder van de 150 kilogram van de batterij: ook als 250 e rijdt de GLA nog altijd aangenaam dynamisch en nauwkeurig. Alleen tasten de grote velgen en het AMG-sportonderstel de filtering aan – allemaal goed en wel in een A-Klasse, maar een SUV mag wel wat zachter zijn.

Test Mercedes GLB 250 e - AutoGids 2021

Verdict

Jawel, als 250 e kan de Mercedes GLA prat gaan op stevige prestaties. Toch hebben wij vooral genoten van de zuiver elektrische kilometers. De ware aantrekkingskracht van deze versie schuilt dan ook vooral in zijn interessante elektrische rijbereik en snelle laadmogelijkheden, die er een geslaagde plug-inhybride van maken. Maar ook een dure, temeer daar een GLA pas écht aantrekkelijk wordt met de nodige opties, en dan kan het snel gaan...

  • Aantrekkelijk elektrisch rijbereik
  • Snelle interne lader
  • Binnenruimte gevrijwaard
  • Hoge prijs, dure opties
  • Geen vak voor laadkabels
  • Problematische trekkracht

Verwante testen

Eindredacteur AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker