Concept
De GLB zou een verlengde versie van de B-Klasse worden, naar het voorbeeld van de BMW 2 Reeks Gran Tourer. Maar tijdens de ontwikkeling stuurde Mercedes het project een andere kant op, want als SUV zou deze gezinswagen over extra commerciële slagkracht beschikken. De designers boetseerden een nieuwe neuspartij op het gestrekte koetswerk, voegden wat stoere cross-overdetails toe (wielkastverbreders, dakrails, ...) en klaar was Kees.
De Mercedes GLB bouwt op de voorwielaangedreven MFA2-architectuur waarop naast de A- en de B-Klasse ook de CLA en de GLA staan. Deze gezins-SUV heeft een wielbasis van 2,83 meter, optioneel kan je ook een verschuifbare achterbank of een derde zetelrij bijbestellen. Een echte zevenzitter kan je de GLB moeiljk noemen, toch niet als je het over volwassenen hebt. Het maximale koffervolume bedraagt een knappe 1.805 liter.
Zoals alle moderne Mercedes-modellen komt ook de GLB met de Mbux-multimediamodule. Aanvankelijk is het wat zoeken, want het infotainmentsysteem telt een heleboel menu's en tabbladen. Maar de bediening kruipt snel in je vingers, zelfs de spraakbediening blijkt snel een aangename toevoeging. Het interieur oogt strak en de assemblage is premium, maar de materialen mochten hoogwaardiger.
Weggedrag
Aanvankelijk fungeerde de GLB 200 als basismodel, maar inmiddels bekleedt de enkel met voorwielaandrijving te bestellen en slechts 136 pk sterke GLB 180 de rol van instapversie. Beide modelversies vertrouwen op de 1,3 liter-turbobenzine van Renault-origine, standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling die nogal nerveus reageert bij het vertrekken. De vierwielaangedreven GLB 200 4Matic komt met een automatische achtbak.
De Mercedes GLB 200 is 163 pk en 250 Nm sterk, wat volstaat om de toch 1,6 wegende SUV in 9,1 seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten en om hem een topsnelheid van 207 km/u bezorgen. Bij vollast speelt de bescheiden cilinderinhoud deze Mercedes wat parten, maar verder presteert de vierpitter net goed genoeg. Na een weekje testrijden noteerden we een gemiddeld benzineverbruik van 7,8 liter per 100 kilometer.
Het voorwielaangedreven platform heeft soms wat moeite met het zware koetswerk van de Mercedes GLB, maar verder rijdt deze SUV voorbeeldig. Het lichte 1,3 liter-blok en het relatief directe stuur zorgen ervoor dat de GLB 200 vlot van richting verandert, terwijl de lange wielbasis en de onderstelset-up voor het nodige rijcomfort zorgen. En dat levert een coherent, aan familiaal vervoer aangepast weggedrag op. Toch als je van de AMG-opties wegblijft.
Verdict
Een SUV is niet zo praktisch als een monovolume, toch doet deze Mercedes een uitstekende poging om beide werelden met elkaar te verzoenen. Het design heeft iets avontuurlijks, zonder al te grote concessies op het vlak van gebruiksgemak en ruimteaanbod. Als GLB 200 komt deze Mercedes goed voor de dag, maar eigenlijk past een dieselmotor deze SUV beter. Een interessante familiewagen, toch als je over het nodige budget beschikt.
- Ruim en praktisch interieur
- Desgewenst als zevenzitter
- Coherent weggedrag
- Abrupte versnellingsbak
- Matige materiaalkeuze
- Stevig prijskaartje
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLB
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!