Met de Cyberster telt het MG-gamma weer een model waaraan Morris Garages zijn reputatie dankt. Denk maar aan iconische sportwagens zoals de MGA en de MGB, uit de hoogdagen in de jaren 60 en 70.
Daarna kwam de Britse constructeur in zwaar weer: MG werd in 1994 overgenomen door BMW en vervolgens weer doorverkocht, in 2005 zou de merknaaam uiteindelijk bij het Chinese SAIC belanden. Aanvankelijk bouwden ze modellen voor de thuismarkt, maar intussen zijn ze ook in Europa weer actief met een breed scala aan stadswagens, compacte middenklassers en - hoe kan het anders - SUV's.
Dankzij zijn Britse verleden genereert de MG-benaming minder weerstand dan die van andere Chinese autoconstructeurs zoals pakweg BYD of Xpeng. En dat voordeel wil SAIC verder vergroten door de introductie van de Cyberster, een roadster die refereert aan de gloriedagen.
Koetswerk: design en afmetingen MG Cyberster
De MG Cyberster is een roadster naar het voorbeeld van de MGA en MGB, maar het koetswerk valt wel een stuk groter uit dan bij zijn illustere voorgangers. Verwacht geen elektrische concurrent voor een Mazda MX-5, want de Cyberster is liefst 4,5 meter lang en 1,9 meter breed. Dat is een stuk groter dan een BMW Z4...
Het design van de MG Cyberster legt nochtans de juiste accenten, met een elegant lijnenspel dat een lange motorkap combineert met coole vleugeldeuren en brede heupen. De voorzijde oogt wat generisch, maar de gespierde achterzijde is erg leuk om naar te kijken. Met een speciale vermelding voor de pijlvormige richtingaanwijzers. De canvasdak kan je krijgen in het rood of het zwart. En misschien komt er op termijn wel een gesloten coupé...
Interieur en koffer MG Cyberster
Het interieur van de MG Cybersteri s fraai vormgegeven met een naar de bestuurder gerichte middenconsole, wat de sportieve aspiraties van de auto benadrukt. De bestuurder kijkt op drie displays: een centraal scherm van 10,25 inch dat geflankeerd wordt door nog eens twee schermen van 7 duim. De vierde display heeft een aanraakscherm en fungeert als infotainment: er zijn een heleboel functies en mogelijkheden, maar het is niet altijd even eenvoudig om je weg te vinden.
Deze roadster is een pure tweezitter en biedt met een bagageruimte van 249 liter genoeg ruimte voor langere uitstapjes zonder problemen. Er is geen frunk in de voorzijde, al kan je de kabels wel kwijt achter de voorzetels.
Motoren: versies, specs en prestaties MG Cyberster
In Europe zal de MG Cyberster aangeboden worden als Trophy, met een enkele elektromotor die 340 pk en 475 Nm op de achterwielen zet. En als GT, die twee elektromotoren met een systeemvermogen van 544 pk en een maximumkoppel van 725 Nm in de strijd gooit. De Trophy sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u, de GT klaar die klus in 3,2 tellen. De topsnelheid bedraagt 200 km/u.
Er is ook sprake van een 310 pk sterke instapversie met een batterij van 64 kWh, maar het is niet helemaal duidelijk of die ook in België aangeboden zal worden.
Batterij: rijbereik en laadkenmerken MG Cyberster
De MG Cyberster komt sowieso met een accupakket van 74,4 kWh. Bij de Trophy garandeert die batterijcapaciteit een WLTP-rijbereik van 506 kilometer, de GT geraakt 442 kilometer ver op een lading. Snelladen (DC) kan aan maximum 144 kW, dus reken op een 40-tal minuten om de batterij weer van 10 tot 80% bij te laden. De elektrische roadster beschikt over drie niveaus om de remenergierecuperatie te regelen (via de linkerpedal aan het stuur) - inclusief one-pedalmodus.
Rijgedrag MG Cyberster
De MG Cyberster is niet alleen groter dan hij lijkt, maar ook een stuk zwaarder: de Trophy weegt 2,1 ton, de GT zet meer dan 2,2 ton op de weegschaal. Dat lijkt geen negatieve impact te hebben op het acceleratievermogen, want de door ons geteste topversie gaat als een speer. Maar bij het betere bochtenwerk op het Circuit van Goodwood mist de Cyberster de wendbaarheid van een compacte sportieveling.
Maar op een afgesloten omloop toont de elektrische roadster zich wel stabiel en goed uitgebalanceerd, de vierwielaandrijving van de MG Cyberster GT garandeert bovendien een uitstekende tractie. Het insturen mist wat scherpte en het stuur wat feedback, terwijl zijn stevige gewicht het soms moeilijk maakt om de rempunten goed in te schatten. Maar de solide basis belooft een heleboel rijplezier op de openbare weg.
Prijs MG Cyberster
De Belgische prijzen van de MG Cyberster zijn nog niet bekend, maar volgens de Belgische invoerder Astara zullen die niet al te ver afwijken van de Britse prijszetting. Aan de andere kant van het kanaal kan je de Trophy bestellen vanaf 54.995 pond, de GT verwisselt van eigenaar voor 59.995 pond. Reken dus op 65.000 euro voor de instapversie met achterwielaandrijving en een dikke 70.000 voor de GT-topversie met vierwielaandrijiving. De elektrische roadster wordt sowieso full option geleverd.
Verdict MG Cyberster
Hoewel de MG Cyberster er nie thelemaal in slaag om zijn Chinese roots te verbergen, vindt de elektrische sportwagen wel aansluiting bij de historische roadster van het merk. Weliswaar in maxiformaat, want qua formaat en prestaties speelt de Cyberster een klasse of twee hoger. Ook het rijgedrag is wat volwassener, al staat rijplezier nog steeds op de eerste plaats.
En op die manier is het Chinese MG er toch in geslaagd een Britse roadster te maken - of toch minstens een hedendaagse interpretatie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!